Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un estiu lliure de deures escolars

    Daniel Sánchez Caballerojuny 20, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Fer els deures es converteix per a molts nens en una tasca tediosa que fomenta el rebuig cap al col·legi Foto: Cayusa
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Nova batalla en la guerra iniciada per federació estatal d’AMPA (la Ceapa) contra els deures. Les associacions de pares de l’escola pública han donat un pas més enllà en la seva lluita contra la feina escolar a casa i, a punt d’acabar el curs escolar, han arrencat una campanya perquè els centres no posin deures als seus alumnes.

    “Les vacances d’estiu han de ser un temps lliure per a tota la comunitat educativa, no només per al professorat. Exigim que els nens disposin de temps lliure, i que la vida familiar no estigui condicionada per les activitats curriculars”, sosté Jesús Salido, president de la Ceapa. “Cada dia rebem més trucades de famílies denunciant la situació que la sobrecàrrega de deures els genera a casa seva”, assegura. “A més, nosaltres no anem a l’oficina per no perdre l’hàbit, aquest argument no és positiu ni pedagògic”, afegeix.

    No totes les famílies pensen igual. Pedro José Caballero, president de la federació de pares catòlics Concapa, afirma que “els deures no s’han d’eliminar. Partint que l’estiu és molt llarg i als nens no només cal ocupar-los el temps en espais lúdics sinó també alguns d’educatiu. D’acord amb el nivell i el nen, se’ls hauria de posar una sèrie de deures o compromisos educatius perquè no perdin allò assimilat durant el curs”, opina.

    I a més del dia a dia de les famílies hi ha la literatura científica. Diuen els estudis, d’una banda, que amb dos mesos d’inactivitat es desaprèn, es perden una mica els coneixements adquirits durant el curs. I també que durant aquesta època els fills de les famílies amb més recursos aprofitaran per fer activitats (campaments d’estiu, etc.), de manera que augmentarà la bretxa ja existent, amb caràcter general, entre ells i els alumnes més desfavorits socioeconòmicament. Una cosa similar al que passa amb els deures: els nens amb diners tenen més facilitat per fer-los, bé perquè els seus pares poden ajudar-los, bé perquè poden pagar-los acadèmies. Resultat: augment de la desigualtat. Finalment, l’estadística assegura que Espanya és un dels països on més deures posen durant el curs, segons l’OCDE: sis hores de mitjana setmanals.

    “Treure’ls és fer el mateix però a l’inrevés”

    Óscar González, mestre de Primària i autor d’un bloc sobre educació, concedeix que durant el curs escolar molts nens tenen sobrecàrrega de deures. Però matisa que “l’estiu és una etapa en què el nen ha de descansar, però no descuidar els hàbits”. Aquest educador creu que l’ideal seria que els professors programessin algunes tasques per a cada menor en funció de la seva edat i el nivell. “No necessita el mateix un alumne de tot excel·lents que un de tot suspensos”, sosté. “Si els traiem els deures del tot estem fent el mateix [en referència a la sobrecàrrega], però a l’inrevés”, conclou.

    Assegura González que els nens “a vegades obliden coses del primer trimestre al tercer. Imagina llavors dos mesos sense tocar un llibre”. I posa l’exemple de segon de Primària, on ell hi fa classe. “Estan aprenent les taules de multiplicar. Si no les miren a l’estiu se’ls hauran oblidat completament”, afirma. La qüestió en el seu cas és, més que deures sí o no, quin tipus de tasques han de realitzar els alumnes durant aquest període.

    Caballero, de Concapa, defensor dels deures, és partidari de fomentar els aspectes com la lectura, la redacció o els idiomes. “Només amb activitats lúdiques no acaben de desenvolupar la ment”, opina. I assegura que els nois que no fan res en tot l’estiu comencen el curs amb un retard que poden acabar arrossegant tot l’any. Ell parla de mitja hora al dia de certes feines, per exemple els típics llibres de vacances d’estiu.

    Pel que fa als temps, molts pedagogs defensen la regla dels deu minuts. Fins a tercer de primària es posa mitja hora de feina. I des d’aquí, deu minuts més per curs fins a sisè, que arribarien a l’hora diària.

    Això, els que hi estan a favor. Uns altres creuen que l’estiu és una època d’esbarjo, de relacionar-se, socialitzar o aprendre altres coses. “Fins als 8 o 9 anys amb llegir un llibre, practicar esport i jugar n’hi ha prou”, defensa Lourdes Mantilla, psicòloga clínica, del web solohijos.com. Per als més grans, si hi ha hagut algun suspens o problema, proposa alguna activitat de repàs, però “sense marcar horaris inflexibles ni unes normes massa estrictes. Una mala nota ja és un càstig en si mateixa”.

    Deures ¿il·legals? i recuperacions

    A més, Ceapa ha presentat al Ministeri d’Educació un document adreçat al futur ministre en el qual qüestiona “l’obligatorietat de realitzar activitats curriculars fora de l’horari lectiu”. La federació d’AMPA assegura que en cap lloc posa que els nens hagin de fer deures i per tant no s’incompliria cap norma si no es fan. “¿De quina manera se’ls pot sancionar? ¿Quina base legal sustenta que un docent valori negativament la no realització d’una tasca fora de l’horari lectiu?”, es pregunten en el text.

    La Ceapa opina que això és “una ingerència” en la vida privada de les famílies perquè el centre no pot exigir que es facin tasques fora de l’horari lectiu perquè les seves competències acaben en el mateix moment en què ho fa la jornada escolar. Les famílies atribueixen la proliferació de deures a com de carregat està el currículum, encara que aquest ja és un altre debat. O, més probablement, l’inici d’aquest.

    Finalment, la federació reclama també que per a Secundària que s’avancin els exàmens de recuperació de setembre a juny perquè aquests no interfereixin en les vacances. Aquesta mesura està inclosa en la reforma del calendari escolar que ha aprovat Cantàbria ja per al proper curs.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Ceapa Deures Estiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    L’escola es pregunta com avaluar les habilitats socials i emocionals
    Next Article
    Actualitat
    La família a l’escola: respostes saludables
    Daniel Sánchez Caballero

    Related Posts

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Actualitat
    ‘Municipis per un Estiu Enriquit’, nova proposta per garantir l’accés al lleure educatiu

    gener 24, 2025

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}