Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Una lliçó de vida

    Opinió
    Una lliçó de vida

    Àlex Agustí Polismarç 13, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’any 1965, els professors Enrique Tierno Galván, José Luis López Aranguren i Agustín García Calvo van ser expulsats de les seves càtedres universitàries per la seva oberta oposició al règim franquista. José María Valverde, catedràtic d’Estètica de la Universitat de Barcelona, es va solidaritzar amb aquests tres professors i també va abandonar la seva càtedra. Abans de marxar, emperò, va entrar raonablement enfadat a l’aula on impartiria la seva darrera classe, en una actitud que mai abans li havien vist els seus estudiants, però amb prou serenor. Va agafar un guix polsegós i va escriure a la pissarra un popular adagi llatí «nulla esthetica sine ethica» (‘no hi ha estètica sense ètica’). Després va afegir «ergo, apaga y vámonos». Aquesta va ser la darrera lliçó de Valverde.

    Una altra lliçó de vida és la que es desprèn de Sòcrates, que va ser condemnat per impietós, per no creure en els déus de la ciutat, i per corrompre la joventut atenenca. El seu llegat i interès per fer brollar el pensament crític a la societat del seu temps encara perdura en el nostre imaginari. Sovint es connecta Sòcrates amb Jesucrist perquè tots dos van ser màrtirs de les seves causes. En general, prefereixo la idea que prové de la cançó Mourir pour des idées de Georges Brassens en què el cantautor francès accepta que hem de morir per les nostres idees però que ho podem fer lentament. I és que si tothom fos màrtir o súper-heroi esgotarien el concepte. Per ser màrtir ens calen no-màrtirs, gent que lluiti o no lentament per les seves idees i a la qual cal salvar. I el mateix s’aplica a la narrativa dels súper-herois dels còmics i les pel·lícules.

    El filòsof Josep Ferrater Mora deia que hi ha moments que demanen de nosaltres actuar. I els propers dies de vaga seran efemèrides que demanaran de nosaltres, les i els docents, actuar

    Així que, per la pròpia definició del màrtir i l’heroi, no podem obligar ningú a ser un súper-heroi ni encara menys un màrtir, no podem obligar ningú a sacrificar-se ni a lluitar contra forces sobrenaturals. Ara bé, el filòsof català Josep Ferrater Mora sí que considerava que hi ha moments que demanen de nosaltres actuar. Són aquells instants els que determinen si hem actuat correctament o no. I els propers dies de vaga seran efemèrides que demanaran de nosaltres, les docents i els docents, actuar. Actueu, sisplau, si creieu que tenim unes ràtios desorbitades que no ajuden a l’atenció individualitzada, una inestabilitat laboral dels interins que no permet la consolidació d’equips docents, una manca de recursos i dotacions econòmiques als centres educatius i un model d’escola catalana fracassat, entre molts altres temes que podríem afegir a aquest llistat no exhaustiu.

    La lliçó d’ètica i de vida més important que podia ensenyar Valverde, especialista en Estètica (la disciplina filosòfica, no la cosmètica), va arribar quan va abandonar la seva feina de docent universitari. Sempre he pensat que Valverde ens va llegar la necessitat de ser coherents amb els nostres ideals. Coherència que també trobem en el pensador Ludwig Wittgenstein, que ens instava a ser revolucionaris, tot i que advertia que «Revolucionari serà qui pugui revolucionar-se». Docents, deixeu-m’ho dir-ho, estem obligats a revolucionar-nos per nosaltres però sobretot per la lliçó que lleguem al nostre alumnat: «Revolucioneu-vos: sigueu coherents amb els vostres ideals!». Una lliçó que es troba per sobre de la classe magistral, l’aprenentatge basat en projectes i qualsevol metodologia passada, present o futura.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les direccions de les escoles i instituts públics de Barcelona faran vaga el 15 de març
    Next Article
    Entrevista
    Raül Cabús: «Amb les metodologies actives i vivencials els infants s’esforcen més»
    Àlex Agustí Polis

    Related Posts

    Opinió
    Sinonímies

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Feliç estiu, aventures en l’horitzó

    juliol 4, 2025

    Actualitat
    La USTEC denuncia davant el Síndic la suspensió del grup estable de substitucions de personal docent

    juliol 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}