Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    emBROSSAnt

    Jordi Badiellamaig 27, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquesta i altres preguntes, van formular-les el passat 21 de maig, a la Fundació Joan Brossa, en el marc d’una jornada pedagògica commemorativa del centenari del naixement del poeta en la qual van presentar el seu treball.

    Van explicar que el contacte amb la poesia de Joan Brossa els havia fet entendre que la poesia és més que uns rengles escrits l’un a sota d’un altre, que la poesia no només es fa amb paraules cenyides a l’espai tancat d’un paper o d’una pantalla, que la poesia és un estat d’ànim tan subtil i moldejable com l’aigua o el fum, que pot impregnar ja no només qualsevol objecte, sinó també qualsevol ment i anegar-la amb una substància plaent. És a dir, que es van adonar que la poesia no només són paraules i que això, és clar, en un primer moment els va desconcertar.

    La instal·lació que van preparar consisteix en un conjunt de poemes tipogràfics de Joan Brossa, que el visitant mira abans de decidir quin concepte dels nou que se li proposen és el que més s’escau, segons el seu criteri, per definir l’obra.

    Els conceptes que pot triar són: entusiasme, dinamisme, espontaneïtat, harmonia, calma, misticisme, sensibilitat, sobrietat i elegància.

    Cada concepte va associat a un color: vermell per a l’entusiasme, taronja per al dinamisme, groc per a l’espontaneïtat, verd per a l’harmonia, blau per a la calma, lila per al misticisme, rosa per a la sensibilitat, gris per a la sobrietat i negre per a l’elegància.

    Una vegada fet això, el visitant omple un pot de vidre amb papers del color que ha triat i el deixa a la prestatgeria on hi ha els poemes visuals, i un munt de pots, 330, que esperen ser emplenats.

    En una escola, hi ha grups de gent d’edats molt diverses, i van aprofitar les possibilitats d’aquest fet per plantejar una lectura dels poemes visuals de Joan Brossa en edats diferents.

    Van convidar a passar per la instal·lació adults i tots els alumnes d’infantil, de primària i de secundària.

    Van dedicar una setmana a cada grup. Quan un grup arribava, es trobava els pots buits i al final de les visites de cada grup, feien el recompte dels colors i, per tant, dels conceptes, que hi havia deixat. Una vegada fet això, tornaven a buidar els pots per deixar la instal·lació a punt per a un altre grup.

    En el cas dels adults, en van participar un total de 60. El concepte més escollit va ser el dinamisme.

    Pel que fa als alumnes d’infantil, en van participar un total de 162. El concepte més triat, va ser la sensibilitat.

    En el cas de primària, van participar un total de 259 alumnes. Els concepte més escollit va ser la calma.

    I en els alumnes de secundària, un total de 234 alumnes, el concepte més triat va ser l’espontaneïtat.

    El resultat de tot plegat és un relat cromàtic de les emocions que els poemes de Joan Brossa va deixar en els diferents grups d’edat. Un relat que, simplificant-lo al màxim, els va portar a explicar que els adults que van visitar la instal·lació van trobar-hi, majoritàriament, unes obres enèrgiques i vitals, alegres i dinàmiques, absolutament creatives.

    Que els nens i nenes d’infantil van trobar-hi un espai tranquil i amable, lliure d’agressivitat i de mal geni.

    Que els nens i nenes de primària també van descobrir unes obres que transmeten pau i tranquil·litat i que creen una atmosfera amb encant.

    Que els nois i noies de secundària van trobar-hi uns poemes que transmeten saviesa, intel·ligència i imaginació.

    Les conclusions a les quals van arribar són aquestes, però són conscients que podrien ser-ne unes altres. Tot depèn de tantes variables que una lectura com la que n’han fet té, només, una importància relativa. Simplement és una manera de descriure el color de les respostes de diferents grups d’edat a una obra sorprenent.

    L’objectiu del treball no consistia a trobar respostes, sinó a formular-se preguntes, com la que encapçala aquest article:

    Joan Brossa era un home de poques paraules?

    I encara d’atres, com ara: Perquè les lletres fascinaven Joan Brossa?

    O bé: Podríem dir que l’alfabet manipulat per Joan Brossa és una forma nova del llenguatge?

    Unes preguntes que són el resultat d’una recerca molt creativa de les emocions que suscita la poesia de Joan Brossa en diferents grups d’edat que comparteixen, això sí, l’experiència de llegir la literatura amb uns altres ulls.

    Podeu veure la proposta didàctica en aquest enllaç: https://sites.google.com/site/100brossa/home

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Menys selectivitat i més ‘fact-checking’, els consells dels experts per estimular el pensament crític a les aules
    Next Article
    Entrevista
    “Hi ha pares que pensen que els seus fills són addictes a internet, però no es miren a ells mateixos”
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}