Aquesta i altres preguntes, van formular-les el passat 21 de maig, a la Fundació Joan Brossa, en el marc d’una jornada pedagògica commemorativa del centenari del naixement del poeta en la qual van presentar el seu treball.
Van explicar que el contacte amb la poesia de Joan Brossa els havia fet entendre que la poesia és més que uns rengles escrits l’un a sota d’un altre, que la poesia no només es fa amb paraules cenyides a l’espai tancat d’un paper o d’una pantalla, que la poesia és un estat d’ànim tan subtil i moldejable com l’aigua o el fum, que pot impregnar ja no només qualsevol objecte, sinó també qualsevol ment i anegar-la amb una substància plaent. És a dir, que es van adonar que la poesia no només són paraules i que això, és clar, en un primer moment els va desconcertar.
La instal·lació que van preparar consisteix en un conjunt de poemes tipogràfics de Joan Brossa, que el visitant mira abans de decidir quin concepte dels nou que se li proposen és el que més s’escau, segons el seu criteri, per definir l’obra.
Els conceptes que pot triar són: entusiasme, dinamisme, espontaneïtat, harmonia, calma, misticisme, sensibilitat, sobrietat i elegància.
Cada concepte va associat a un color: vermell per a l’entusiasme, taronja per al dinamisme, groc per a l’espontaneïtat, verd per a l’harmonia, blau per a la calma, lila per al misticisme, rosa per a la sensibilitat, gris per a la sobrietat i negre per a l’elegància.
Una vegada fet això, el visitant omple un pot de vidre amb papers del color que ha triat i el deixa a la prestatgeria on hi ha els poemes visuals, i un munt de pots, 330, que esperen ser emplenats.
En una escola, hi ha grups de gent d’edats molt diverses, i van aprofitar les possibilitats d’aquest fet per plantejar una lectura dels poemes visuals de Joan Brossa en edats diferents.
Van convidar a passar per la instal·lació adults i tots els alumnes d’infantil, de primària i de secundària.
Van dedicar una setmana a cada grup. Quan un grup arribava, es trobava els pots buits i al final de les visites de cada grup, feien el recompte dels colors i, per tant, dels conceptes, que hi havia deixat. Una vegada fet això, tornaven a buidar els pots per deixar la instal·lació a punt per a un altre grup.
En el cas dels adults, en van participar un total de 60. El concepte més escollit va ser el dinamisme.
Pel que fa als alumnes d’infantil, en van participar un total de 162. El concepte més triat, va ser la sensibilitat.
En el cas de primària, van participar un total de 259 alumnes. Els concepte més escollit va ser la calma.
I en els alumnes de secundària, un total de 234 alumnes, el concepte més triat va ser l’espontaneïtat.
El resultat de tot plegat és un relat cromàtic de les emocions que els poemes de Joan Brossa va deixar en els diferents grups d’edat. Un relat que, simplificant-lo al màxim, els va portar a explicar que els adults que van visitar la instal·lació van trobar-hi, majoritàriament, unes obres enèrgiques i vitals, alegres i dinàmiques, absolutament creatives.
Que els nens i nenes d’infantil van trobar-hi un espai tranquil i amable, lliure d’agressivitat i de mal geni.
Que els nens i nenes de primària també van descobrir unes obres que transmeten pau i tranquil·litat i que creen una atmosfera amb encant.
Que els nois i noies de secundària van trobar-hi uns poemes que transmeten saviesa, intel·ligència i imaginació.
Les conclusions a les quals van arribar són aquestes, però són conscients que podrien ser-ne unes altres. Tot depèn de tantes variables que una lectura com la que n’han fet té, només, una importància relativa. Simplement és una manera de descriure el color de les respostes de diferents grups d’edat a una obra sorprenent.
L’objectiu del treball no consistia a trobar respostes, sinó a formular-se preguntes, com la que encapçala aquest article:
Joan Brossa era un home de poques paraules?
I encara d’atres, com ara: Perquè les lletres fascinaven Joan Brossa?
O bé: Podríem dir que l’alfabet manipulat per Joan Brossa és una forma nova del llenguatge?
Unes preguntes que són el resultat d’una recerca molt creativa de les emocions que suscita la poesia de Joan Brossa en diferents grups d’edat que comparteixen, això sí, l’experiència de llegir la literatura amb uns altres ulls.
Podeu veure la proposta didàctica en aquest enllaç: https://sites.google.com/site/100brossa/home