Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Cal potenciar que els infants aprenguin a expressar-se amb el cos i no només amb paraules

    Ingrid Vilà Giménezabril 28, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Fotolia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fins no fa gaire, el desenvolupament del llenguatge s’havia centrat exclusivament en l’anàlisi de la parla. Tanmateix, tot i que aquesta visió tradicional del llenguatge encara es manté, cal tenir present que, quan ens comuniquem, no només ho fem a través de la parla, sinó que també fem servir altres elements comunicatius, com són els moviments o gestos de les mans, del cap, del cos i les expressions facials. La combinació d’ambdues modalitats (oral-auditiva i visual-gestual) és el que anomenem “multimodalitat” (o “llenguatge multimodal”), la qual és essencial estudiar per entendre el valor que tenen els moviments del nostre cos i la nostra veu en la comunicació i cognició humana, especialment en el desenvolupament del llenguatge.

    Precisament, aquesta setmana té lloc el 1r Simposi Internacional de Comunicació Multimodal (MMSYM) al campus del Poblenou de la UPF. Un dels temes que s’hi tractarà és el desenvolupament del llenguatge multimodal entre els infants, que es produeix en paral·lel a l’adquisició d’altres habilitats comunicatives i lingüístiques. Els infants comencen a fer servir el gest d’assenyalament abans de produir les seves primeres paraules. Mesos més tard, es comencen a adquirir altres fites clau del desenvolupament multimodal del llenguatge, com la producció de gestos icònics al voltant dels 2 anys (aquells que representen informació semàntica de la parla, per exemple sobre un objecte o una acció); la producció dels gestos no referencials (no representen el que s’està dient, sinó que emfasitzen una informació clau del discurs); o d’altres habilitats lingüístiques més complexes (per exemple, el discurs narratiu), al voltant dels 4 o 5 anys. Així mateix, s’ha demostrat que les poblacions amb Trastorns del neurodesenvolupament -com el Trastorn del desenvolupament llenguatge (TDL) o el Trastorn de l’espectre autista (TEA)- mostren patrons gestuals atípics en comunicar-se.

    Quan ens comuniquem, no només ho fem a través de la parla, sinó que també fem servir altres elements comunicatius

    Investigacions prèvies demostren que el fet que els infants, amb o sense patologia, observin i produeixin gestos té un impacte directe en el seu desenvolupament, cosa que mostra l’eficàcia de la multimodalitat en la millora de diferents habilitats lingüístiques i cognitives dels infants. En les nostres investigacions, estudiem l’impacte que té la comunicació multimodal en l’adquisició i desenvolupament del llenguatge. En estudis recents, hem dut a terme intervencions de narrativa oral que potencien de forma explícita la multimodalitat i les hem validat científicament a través de la recerca educativa i clínica. D’una banda, a través dels resultats obtinguts de dues intervencions narratives breus, vam mostrar els efectes immediats d’observar i produir gestos no referencials en les habilitats narratives orals de nens i nenes de 5 a 6 anys. D’una altra banda, també s’han obtingut resultats molt positius en un programa d’intervenció que hem aplicat tant a nivell grupal, en aules amb nens i nenes d’entre 5 i 6 anys, com a nivell individual amb nens i nenes amb TDL i TEA, d’entre 3 i 7 anys. Després de 9 sessions per potenciar la multimodalitat en la narració de contes en aquests dos tipus de context, s’han observat millores significatives en les habilitats no només narratives, sinó també sociocomunicatives d’aquests infants.

    En conclusió, els avenços de la recerca en aquest camp indiquen que és essencial que l’estudi sobre el desenvolupament i aprenentatge del llenguatge adopti aquesta perspectiva multimodal de la comunicació humana.

     

    Ingrid-Vilà-Giménez, Júlia Florit-Pons, Alfonso Igualada i Pilar Prieto
    Grup d’Estudis de Prosòdia i Gestualitat (GrEP)
    Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Comunicació infància llenguatge opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Enric Aragonès: “L’estiu és encara un espai de desigualtat educativa”
    Next Article
    Reportatge
    10 propostes per descobrir la primavera amb la classe
    Ingrid Vilà Giménez

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}