Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Augmenten un 22% les matriculacions de màster a Catalunya en cinc anys

    Ana Basantafebrer 2, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Façana de la Universitat de Barcelona | Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El nombre de persones matriculades en estudis de màster en les universitats públiques catalanes ha augmentat un 22% en els darrers cinc cursos acadèmics, tot passant de les 33.610 del 2017-18 a les 41.128 del 2021-22.

    Pel que fa als graus, aquest període també s’ha caracteritzat per un increment sostingut en el nombre d’alumnat, que ha crescut de 163.690 a 178.132, amb un creixement del 9%.

    Globalment, de les més de 219.000 persones que estudiaven graus o màsters a les universitats públiques catalanes el 2021-22, el 56% són dones, i les matriculacions es concentren en ensenyaments de ciències socials i enginyeries.

    Aquestes són algunes de les conclusions del nou informe ‘Indicadors de formació i docència de les universitats públiques catalanes’ que elabora l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i que ha presentat aquest divendres el seu president i rector de la UPC, Daniel Crespo, juntament amb la directora general d’Universitats de la Generalitat, M. Victòria Girona, i la vicerectora d’Estudis i Innovació Docent de la UAB, María Valdés, que ha desglossat els aspectes més destacats del monogràfic.

    Evolució dels estudiants matriculats en graus i màsters universitaris | Font: UNEIX/ACUP

    Segons l’informe, l’augment demogràfic de la població catalana, que ha crescut un 3% en el període estudiat, ha generat una demanda creixent per als programes educatius. Així, les places en titulacions de màsters universitaris han crescut un 26%, sobretot en els àmbits d’enginyeria i arquitectura, juntament amb ciències socials i jurídiques.

    Aquest creixement indica una adaptació a les tendències i necessitats del mercat laboral i dels interessos de l’alumnat i la societat. En contrast, l’oferta de places de grau s’ha estabilitzat i només ha crescut un 0,6%, essent enginyeria i arquitectura els sectors amb més increment.

    L’oferta formativa s’ha anat internacionalitzant a través de la diversificació de les llengües d’impartició, i en l’actualitat un 67% dels màsters s’imparteixen totalment o parcialment en anglès, amb l’objectiu d’atraure alumnat i professorat internacionals.

    Perfil de l’alumnat

    Per raó de sexe, les dones són les més nombroses en gairebé tots els àmbits, sobretot en ensenyaments de ciències de la salut, en què 8 de cada 10 estudiants són dones, amb l’excepció de les enginyeries, en què s’inverteix la proporció i 7 de cada 10 estudiants són homes.

    En els estudis de grau, la mitjana d’edat d’accés del nou alumnat és de 19 anys, el 57% són dones, la principal via d’accés és la selectivitat i gairebé 9 de cada 10 estudiants provenen de Barcelona.

    En el cas de l’alumnat a distància de la UOC, tenen 30 anys de mitjana, el 53% són dones, predominen les persones amb estudis universitaris començats i les titulades en altres estudis, i el 56% procedeix de Catalunya, mentre que el 36% correspon a la resta de l’Estat.

    Presentació de l’informe de l’ACUP amb M. Victòria Girona, Daniel Crespo i María Valdés | ACUP

    Pel que fa als màsters, accedeixen als 26 anys de mitjana, el 55% són dones i hi ha una presència important d’estudiants de l’estranger (30%), si bé més de la meitat procedeix de Catalunya.

    A la UOC, la mitjana d’edat és de 32 anys, el 61% són dones i la majoria d’estudiants són d’Espanya.

    L’informe destaca que l’oferta de places de grau respecte a la població té una distribució equitativa en el territori català. Així, Lleida presenta una oferta de 5,65 places per miler d’habitants, seguida de la província de Barcelona amb 4,92, la de Girona amb 4,70 i la de Tarragona amb 4,28, mentre que en la UOC és de 3,08.

    Professorat

    El nombre de personal docent i investigador (PDI) s’ha incrementat en 1.547 persones al llarg del període 2018-22, el que suposa un 8,85%, si bé en termes efectius equivalent a temps complet, l’increment és de 558 persones (+5,17%). Del total de 19.023 PDI del 2022, el 44% són dones, el 60% són doctors i el 5,5% són de nacionalitat estrangera, especialment d’Europa.

    Pel que fa als estudis de doctorat, l’oferta s’ha mantingut molt estable en els darrers cursos i destaca l’augment d’internacionals: un 40% del total de l’alumnat del curs acadèmic 2021-22 prové d’universitats estrangeres. D’altra banda, el nombre d’estudiants amb subvenció representa un 42% del total d’alumnes que participen en programes de doctorat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    acup Associació Catalana d'Universitats Públiques Estudis universitaris Universitats públiques
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Christa Prusskij: “Els problemes escolars no desapareixeran prohibint els mòbils”
    Next Article
    Opinió
    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}