Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La Generalitat no rectificarà l’augment dels preus de les enginyeries el curs vinent

    João Françafebrer 6, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Antoni Castellà i Pere Pardo compareixen davant la Comissió de Polítiques de Joventut / Parlament de Catalunya
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Antoni Castellà i Pere Pardo compareixen davant la Comissió de Polítiques de Joventut / Parlament de Catalunya
    Antoni Castellà i Pere Pardo compareixen davant la Comissió de Polítiques de Joventut / Parlament de Catalunya

    El secretari d’Universitats i Recerca Antoni Castellà ha comparegut aquest dimarts a la Comissió de Polítiques de Joventut del Parlament per parlar sobre l’accés a la universitat. El secretari ha anunciat que mantindrà el curs vinent les mesures paliatives que va posar en marxa davant les crítiques a l’augment inesperat dels preus dels estudis d’enginyeries i va donar a entendre que el decret de preus del curs vinent no els retornarà als nivells del curs anterior, tot i que s’ha compromès a no pujar els preus per sobre de l’IPC.

    A final del curs passat, la Generalitat va anunciar la congelació dels preus dels estudis de grau, però en canvi el decret aprovat representava un augment d’un 10,5% en els preus de les enginyeries, que se sumava al 66,6% del curs anterior. Davant la reacció de diversos sectors i fins i tot d’Esquerra, amb qui havia pactat la congelació dels preus, la Secretaria d’Universitats i Recerca va optar per concedir una beca Equitat incondicional que compensés l’augment de preus a tots els estudiants que la demanessin.

    Castellà va informar ahir que només el 50% dels estudiants d’enginyeries van sol·licitar aquesta beca compensatòria. El mateix secretari va admetre que aquest fet podia ser degut a una manca d’informació, tot i que va considerar que la possibilitat que els estudiants no la demanessin perquè no la necessitaven. El curs vinent es mantindrà aquesta bonificació, com a mínim fins que la secretaria identifiqui per quin d’aquests dos motius els estudians no la demanen.

    I què implica que es mantingui l’augment al decret del curs vinent tot i mantenir-se les bonificacions? En primer lloc, que l’augment s’aplica a tots els estudiants que no demanin aquest ajut –aquest curs, la meitat dels 18.000 estudiants d’enginyeria catalans. En segon, que les beques Equitat no beneficien les assignatures repetides, a les quals s’aplica el nou preu amb l’increment corresponent. Aquest fet és especialment rellevant a les carreres tècniques, ja que un 25% de les assignatures matriculades cada curs són repetides, segons dades del curs 2007-08.

    La qüestió de l’equitat

    Davant les crítiques dels diferents grups al sistema de preus elevats i beques de la Generalitat, el secretari Antoni Castellà va defensar que no és un obstacle per a l’equitat del sistema educatiu, tot i que els experts ho posen en entredit i critiquen el model de preus elevats.

    El 60% dels estudiants matriculats a les universitats públiques catalanes el curs 2012-2013 provenen d’una família on cap dels dos progenitors té estudis superiors, segons les dades de la Secretaria. Per Castellà aquesta dada evidencia “la consolidació de la funció d’ascensor social que desenvolupen les universitats públiques al nostre país”.

    No obstant, el sociòleg Xavier Martínez Celorrio remarcava ahir a través de Twitter durant la compareixença que el secretari confón els conceptes d’ascensor social i ascensor educatiu, i es tractaria d’aquest darrer. En l’informe de la Fundació Jaume Bofill Crisi, desigualtats i benestar vulnerable, Celorrio remarca que la mobilitat educativa a Catalunya és superior a la mobilitat social.

    Per altra banda, les dades que presenta la Secretaria es basen en el número d’estudiants matriculats, mentre que aquesta mena d’anàlisis acostumen a basar-se en el número de graduats, donat el major risc que tenen de no completar els estudis els estudiants amb més necessitats.

    Segons Castellà, el 45% de les persones de 30 a 34 anys tenen una titulació superior, quan l’objectiu de l’OCDE pel 2020 és del 40%. Un 29% de les persones d’aquesta franja d’edat han acabat estudis universitaris, mentre que el 16% han acabat cicles formatius de grau superior. Això situaria Catalunya per sobre de la mitjana espanyola, del 40%, i altres països com Estats Units, Suïssa, França, Dinamarca, Holanda, Alemanya o Àustria. Els països capdavanters són Corea del Sud, Canadà, Israel i Noruega.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    accés a la universitat Antoni Castellà enginyeries Parlament de Catalunya preus de les matrícules
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEstats Units veta la formació online als països de la seva “llista negra”
    Next Article
    Actualitat
    El sector del lleure educatiu comença un mes de protestes de cara a la vaga
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}