Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Malala i Satyarthi: un Nobel de la Pau pel dret a l’educació

    Pau Rodríguezoctubre 10, 20142 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Malala Yousafzai, Premi Nobel de la Pau 2014. / CC by-sa Claude TRUONG-NGOC (Wikimedia Commons)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Malala Yousafzai, Premi Nobel de la Pau 2014. / CC by-sa Claude TRUONG-NGOC (Wikimedia Commons)
    Malala Yousafzai, Premi Nobel de la Pau 2014. / CC by-sa Claude TRUONG-NGOC (Wikimedia Commons)

    El premi Nobel de la Pau 2014 reconeix la tasca de dos cèlebres activistes pel dret dels infants a l’educació. Es tracta de Malala Yousafzai, la jove paquistanesa que va rebre un tret al cap -per part d’un grup de talibans- quan tornava de l’escola; i Kailash Satyarthi, activista indi que durant anys ha denunciat la condició d’explotació laboral de molts nens i nenes al seu país.

    El Comitè del Nobel destaca que “els nens i nenes han d’anar a l’escola i no ser explotats amb objectius financers”, i recorda que aquest és un risc que pateix el 60% de la població dels països pobres, que té menys de 25 anys. Es calcula que actualment hi ha 168 milions de nens i nenes treballadores arreu del món, tot i que la xifra s’ha reduït en 78 milions des de l’any 2000. El comitè també destaca que el guardó el comparteixen una jove musulmana del Paquistan i un home hindú de la Índia, com a senyal de fraternitat entre religions i països.

    En el cas de Satyarthi, el guardó li reconeix, a part de la seva lluita contra l’explotació infantil, la seva contribució a la construcció de diferents convencions dels drets dels infants. Es calcula que l’organització que lidera Satyarthi, Global March, ha alliberat de la pràctica esclavitud laboral a uns 80.000 infants d’entre cinc i dotze anys a 160 països.

    Per la seva banda, la història de Malala Yousafzai potser és més coneguda. A punt de morir tirotejada a mans d’un grup talibà, indignat per l’obstinació d’anar a l’institut d’aquella noia que llavors tenia 15 anys, Yousafzai ha dedicat la seva vida desde llavors a reivindicar els drets dels infants -i en especial de les dones- a una educació com a eina per garantir la igualtat d’oportunitats. El comitè destaca que la jove paquistanesa s’ha convertit en un exemple fins i tot “sota les circumstàncies més perilloses”.

    És especialment recordat el discurs de Malala Yousafzai davant la ONU:

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les escoles rurals: entre el reconeixement i la por a desaparèixer
    Next Article
    Actualitat
    Les escoles rurals: mites, avantatges i reptes
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025

    Opinió
    L’orientació acadèmica i professional: del propòsit a l’acció

    abril 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}