Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les escoles rurals: mites, avantatges i reptes

    Pau Rodríguezoctubre 10, 20146 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Hora d'educació física a l'escola rural de Rellinars
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Primera part del reportatge: Escoles rurals: entre el reconeixement i la por a desaparèixer

    En l’imaginari col·lectiu observem les escoles rurals com un espai de major llibertat per als infants, on els grups reduïts i la major proximitat amb els mestres permet un aprenentatge més actiu, protagonitzat per uns alumnes harmònicament barrejats per edats i amb un contacte permament amb la natura. “Sovint aquesta és una falsa realitat, perquè moltes escoles rurals segueixen apostant per una metodologia tradicional”, apunta en contra del que podria semblar Roser Boix, professora de la UB especialitzada en el tema. Sí, l’escola rural gaudeix d’avantatges com les ràtios reduïdes i la familiaritat de l’ambient, però no, això no vol dir que adoptin sempre models educatius renovadors.

    “És un mite que ens hem de plantejar seriosament”, constata Boix, que tot i així reconeix que l’escola rural catalana és molt més avançada quant a metodologies educatives participatives que no pas l’espanyola o la d’altres països, com Portugal, Xile, Urugai o fins i tot França. Segons explica Boix -que ha participat en una recerca internacional sobre escoles rurals- el fet que Catalunya vagi un pas per davant es deu en bona part a que l’Administració ha apostat per aquests centres educatius des de fa dècades, amb la creació dels ZER l’any 1988.

    Però això no es suficient, constata Xavi Geis, director de l’escola rural de Rellinars, un poble d’uns 800 habitants al Vallès Occidental. El centre compta amb 87 alumnes actualment i els grups són multinivell -és a dir, que barregen edats-, però en algunes classes arriben fins a 24 alumnes. “No es tracta només de ser pocs, per exemple, sinó de que el centre, els docents, fem una aposta clara per un projecte pedagògic que ens creiem”, apunta.

    Com ja s’explicava en l’anterior reportatge, l’escola de Rellinars intenta que l’aprenentatge dels nens i nenes sigui més vivencial, i que siguin ells mateixos els qui, a partir dels seus interessos i necessitats, vagin adquirin coneixements i habilitats amb la orientació dels seus mestres.

    És precisament per la diversitat de models que s’apliquen a les escoles rurals que la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica ha organitzat unes jornades el proper cap de setmana a la localitat de Verdú, per compartir i debatre sobre el treball a l’aula en aquests centres. “Estem immersos en una realitat distinta però unificadora a ulls de la societat”, apunten, de manera que aposten per “compartir allò que passa dins les escoles i aules” per créixer com a mestres i com a centres, perquè tots dos poden aprendre, diuen en la convocatòria.

    “Puc enviar-me whatsapps amb les famílies”

    L’escola de Borredà, poble del berguedà d’uns 600 habitants, es considera “una petita gran família”, segons explica la seva directora, Assumpta Duran. Malgrat la diversitat que presenta el mapa de les 337 escoles rurals catalanes, hi ha un element que pràcticament totes comparteixen: la proximitat. Amb les famílies i amb el poble. I això, segons Duran, és un clar avantatge respecte de molts centres unitaris -el nom que es dóna a les escoles de ciutat-. Ser una petita gran família, en paraules de Duran, permet “enviar-nos whatsapps amb les famílies per resoldre petits problemes”. Aquest és l’exemple més cridaner, però és evident que ajuda a conèixer millor la situació dels alumnes. “Si la seva mare està embarassada, si els pares han perdut la feina, o s’han divorciat… tot això ho sabem amb més facilitat”, explica Duran.

    Un altre dels avantatges d’aquest tamany són els recursos. Al ZER que comparteixen Borredà i Vilada -és a dir, dues escoles- compten en total amb 30 alumnes i 6 mestres, una ràtio de llarg inferior a la de la majoria de centres. “Sempre hem estat ben dotats, i hem patit menys les retallades, és cert”, valora Duran, però a la vegada explica que si es vol apostar per l’escola rural s’han d’assumir aquests recursos de personal, encara que en algunes etapes hi hagi un mestre per a molt pocs nens.

    Però no tot és positiu amb el tamany reduït. Geis, director de Rellinars, posa un exemple, per demostrar que l’escola rural també pot tenir els seus inconvenients. “Tenim una plantilla de 9 mestres; doncs bé, imagina’t que dos d’ells s’enfaden… No tenen l’opció de canviar de cicle, o sigui que s’hauran de veure les cares i gestionar-ho”, explica.

    Tenir pocs alumnes també obliga a barrejar edats, potser un dels trets més característics de l’escola rural, i tot i que alguns centres unitaris s’ho estan començant a plantejar -en algunes hores-, a la rural aquesta mescla és més natural. “És una riquesa”, opina Duran, i posa un exemple que resumeix l’avantatge que suposa aquest fet. “Posem que estem treballant com fer una cooperativa, i a l’hora de fer comptes l’alumne més gran és l’únic que sap calcular amb decimals: doncs és ell qui ho explica als més petits. Això fa que els petits aprenguin de decimals d’una persona amb qui tenen complicitat; a la vegada que gran, que ho està explicant, ho interioritza encara més”, resumeix.

    Reptes: formació i regulació

    Tenint en compte que el model d’escoles rurals catalanes és dels més avançats, segons les investigacions realitzades per Roser Boix, costa acceptar que encara hi pugui haver marge per a la millora. Però n’hi ha. Ho demostra el fet que se celebrin jornades com la de la setmana que ve -en què es debatrà el treball a l’aula-, però també hi ha altres aspectes. “Un d’ells és la formació. Des de la facultat i també en la formació continuada s’ha de fer entendre el valor del treball multinivells”, explica Boix, i continua: “Sovint a la universitat no estem formant els futurs mestres tenint en compte que hi ha escoles no urbanes, amb totes les seves característiques i contextos”.

    Per la seva banda, Duran ressalta un altra necessitat de les escoles rurals: adaptar les regulacions a les particularitats d’aquests centres. Més enllà de si els centres rurals estan reconeguts en la normativa, Duran parla de les lleis i decrets desplegats per al conjunt del sistema escolar, que sovint no és adaptable en entorns com el d’una escola rural. “Penso en el decret de plantilles, per exemple”, explica, “ens fan entrar en la roda general de totes les escoles però a vegades la mateixa normativa no ens serveix”, sentencia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    borredà escoles rurals rellinars reptes ZER
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Malala i Satyarthi: un Nobel de la Pau pel dret a l’educació
    Next Article
    Opinió
    Els llibres de text: 3 reflexions sobre la seva desaparició
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}