Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els llibres de text: 3 reflexions sobre la seva desaparició

    Manel Beldaoctubre 13, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    U. El coneixement enciclopèdic. Tots nosaltres hem tingut a les mans i usat un llibre de text. Primer com a alumnes. Després, com a pares i, si és el cas, com a professors. Cal reconèixer l’éxit comercial de l’article, i la seva pervivència en el temps.

    Darrerament, amb el desplegament dels notebooks i tabletes, la indústria editorial ha volgut transformar el producte protegint la seva essència. Com es deia a una famosa pel·lícula, “cal que tot canviï per tal que tot continuï igual”.

    Enrique Dans fa una sèrie de reflexions sobre el llibre de text, que penso totalment vàlides. Només incidiré en una d’elles: el coneixement enciclopèdic no té utilitat en l’escola d’avui en dia. Quina pot ser la utilitat d’aprendre de memòria els ossos del cos, o les capitals del món, si ho podem cercar, tan fàcilment, per internet?

    Dos. Els professor com a part d’una indústria que no és la seva. Quan des de l’escola es recomana un llibre, en realitat comporta la compra d’uns exemplars per part de l’alumnat i les seves famílies. La reflexió serveix igual en el cas de llibres socialitzats, ja que les vendes es produeixen igualment (tot i que en nombre inferior). El públic (els nostres alumnes i les seves famílies) són presoners, no poden fer una altra tria, són presoners i han de consumir i pagar per l’adquisició d’exemplars recomanats per la institució escolar. És a dir, el professorat fa funcions de comercial. Més encara, es converteix en un comercial que et força al consum d’un determinat bé. Un professor no ha de ser comercial, no és la seva tasca, no és la seva missió, no és el seu objectiu. Per acabar-ho d’amanir, la tasca comercial que realitza no és retribuïda. Som uns prescriptors que obliguem a tercers al consum de bens sense tenir cap interès ni benefici. Tot molt estrany.

    Tres. El disgust per la lectura. Totes les escoles, també les administracions, propugnen plans per desenvolupar el gust per la lectura. És evident que, independentment del suport en que les lletres es presentin, la lectura és bàsica pel desenvolupament personal. La lectura dels llibre de text propugnen el disgust de la lectura. Avorrits, monòtons, sense relat… Això si, amb fotos i coloraines. Alguna millora s’havia d’haver implantat en els darrers 50 anys. Tots els que els heu tingut a les mans, reflexioneu i recordeu: que avorrits que són. Sempre podeu dir que serveixen com a continguts mínim per a l’estudi. Si és així, us convido a tornar a rellegir el punt U.

    Final. Llegir i educar. Una de les funcions de l’escola és educar: ajudem als nois i noies a buscar la informació que necessiten. Es troba a l’abast, en grans quantitats, en tots els idiomes, és accessible i gratuïta. Es diu internet i és lluny dels llibres de text.

    Una de les funcions que no tenim a l’escola és la tasca de comercial, ni de prescriptors, del negoci d’empreses. Cal abandonar aquesta funció.

    Una de les funcions que sí que tenim a l’escola és animar a la lectura. Els llibres de text actuals són virus contra els lectors, els infecten i els fan morir i desaparèixer. Les editorials han de realitzar, si és el cas, productes amb relat, atractius en el contingut i la història que expliquen, que atreguin als lectors. Penseu en què llegiu vosaltres. Necessitem històries, inclús si llegim assaig. Volem veure introduccions, nus, desenllaç. Hem de demanar un canvi radical en els llibres amb els que treballem a les escoles. No poden ser com els d’ara.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    coneixement obert internet Llibres de text opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les escoles rurals: mites, avantatges i reptes
    Next Article És possible millorar els aprenentatges quan creix la pobresa infantil i es retalla la despesa pública compensadora?
    Manel Belda

    Related Posts

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.