Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Els nens petits són cosa de dones? La inacabable pugna per la coeducació

    Opinió
    Els nens petits són cosa de dones? La inacabable pugna per la coeducació

    Pere Solà Gussinyeroctubre 24, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ens arriben missatges que certifiquen que, al món ric, les dones cobren el 30% menys que els homes, i les seves pensions són el 40% inferiors, missatges que recorden totes les violències i repressions masclistes, feminicidis, agressions trànsfobes i lesbo-homòfobes, i que adverteixen -com tornant a la creuada feminista de fa cent anys- que “el control sobre el cos de les dones ha estat sempre l’estratègia de la construcció del poder masclista i patriarcal”.

    I se’ns convoca, a totes i a tots, a manifestar-nos amb “totes al carrer per reivindicar el que és nostre: els nostres cossos, les nostres sexualitats, la nostra autonomia…”

    De vegades fins i tot sembla que caminem com els crancs, com si hi hagués una “conjura d’imbècils”, via mitjans de comunicació, via inèrcia de mentalitats, per tal que una igualtat de consideració i tracte entre sexes no es faci mai efectiva. A països veïns -a l’estat francès, per exemple- estan però que molt amoïnats per aquesta qüestió.

    Allí l’Alt Consell per la Igualtat proposa “regles de bona conducta” per la igualtat dones-homes als mass media, educació i comunicació institucional. Unes regles que han de tenir en compte indicadors que tenen a veure amb el lloc i imatge de les dones en terrenys com informació a televisió i premsa escrita, internet i xarxes socials, ficció, tele-realitat, esbarjo i, naturalment, educació.

    Proposa condicionar la subvenció amb diner públic a projectes i activitats que no alimentin el sexisme «ni les representacions estereotipades», i que repectin la igualtat professional, la paritat i la “representació equilibrada entre els sexes a les instàncies dirigents”. Sobre això a França es queixen que els mitjans de comunicació no fan prou per revertir la inèrcia. Els experts opinadors són quatre de cada cinc vegades homes. Un diari (seriós) francès va més lluny dient que molts programes de ficció, amb ajut públic, redueixen la dona als papers de mare o de puta.

    A l’àmbit educatiu i acadèmic on em moc en tinc un bell exemple de com les coses no es mouen prou. Malgrat tots els “observatoris de la igualtat de gènere”, tinc grups de grau, considerablement massificats, on la presència masculina és merament testimonial i, de vegades, ni això. Al grau d’educació infantil, que prepara les persones que en un futur s’encarregaran de seguir i acompanyar el procés de creixement de les personetes fins a sis anys, la impressió d’ensenyar les teories i pràctiques educatives a través de la història a un públic integrament compost de fèmines és d’allò més xocant.

    Hi ha una inèrcia social terrible al respecte. Ara bé, quin futur pròxim ens depara aquesta mena de missatge ocult o implícit que “els nens petits són cosa de dones”? De què serveixen avisos segons els quals “lluita i fortalesa són paraules de gènere femení; precarietat, pobresa, discriminació i desigualtat”, quan al seu costat n’hi ha com el que l’altre dia un catxes exhibia a la sala de màquines:”Triomf és paraula de gènere masculí”?

    I aquí deixo la pregunta: és normal, desitjable i funcional, al país que volem, que de manera aclaparadora només un sexe eduqui la nostra infància 0-6?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    gènere opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Una mestra jubilada impulsa un llibre sobre la vida rural al Penedès
    Next Article
    Actualitat
    “Ens van salvar de la guerra, però ens van perdre per sempre”
    Pere Solà Gussinyer

    Related Posts

    Opinió
    Feliç estiu, aventures en l’horitzó

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Indignació

    juliol 3, 2025

    Opinió
    L’avaluació en el sistema educatiu

    juliol 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}