Us podeu arribar a imaginar per un moment com viuen els infants aquestes dates? Potser només us cal mirar endarrere i pensar quan éreu petits com vivíeu aquesta etapa. Què demanàveu i no arribava mai? Què us regalaven i jugàveu hores i hores? Com eren els àpats familiars?
Alguns trets, ara que ja som grans, ben segur els podem recordar, però m’hi jugo els meus regals de Nadal d’aquest any, que no sou capaços de recordar quines emocions corrien pel vostre cos a les hores prèvies, que dic!, les setmanes prèvies, en aquestes dates. Intentem reflectir-ho per uns instants?
Els infants, com els adults, rebem molts impactes visuals, auditius, sensorials, emocionals que així com nosaltres els podem discernir, ells encara desconeixen. Per tant, petits éssers en desenvolupament que no saben com gestionar les emocions d’aquestes festes. Que qui son els Reis? Que si sóc dolent no tindré regals? Com puc aconseguir aquella joguina que tant m’agrada? Em quedo embadalit davant dels anuncis i la televisió? Els meus amics tenen mes regals que jo? Els pares estan contents o no, amb mi?
Les nostres festes nadalenques són un niu de manipulacions comercials i econòmiques que moltes vegades ens fan oblidar l’esperit de la festa. Per tant des d’aquí demano als pares i mares que intentin reflexionar què volem i com pels nostres fills i filles. Saber com gestionar emocionalment les nostres festes del Nadal és un repte per a qualsevol família i qualsevol entorn que es preocupi per una educació sana i responsable.
Intento crear un mini manual d’instruccions pel Nadal. Penso que és important poder començar amb una explicació de les tradicions, on els més petits entenguin i coneguin allò que celebrem a cada festa. Per tant escollir què celebrarem i què no, ja que hi ha festes doblades i inclús massa repetitives (Pare Noel o Reis, Caga Tió o amics invisible, etc…). No basar-ho únicament i exclusiva en el fet de regalar, sinó conèixer què celebrem. Posteriorment ajudaria als més petits a escollir els regals: que aprenguin a demanar i què demanar. Visitar diferents espais on hi hagi regals, sense comprar, i fer la seva pròpia llista amb el que els agradaria. També aconsellar-los que parlin amb els seus millors amics i intentin no repetir regals, ja que després podran compartir-los i crear tardes de joc, amb els d’uns i d’altres. Des de casa no només fomentar els jocs que funcionin amb piles, ja que a la llarga s’abandonen per avorriment, si no les joguines on aprenem i estimulem més la ment. Per últim i pel que fa als regals, demanar-los que a la seva llista incloguin quelcom per l’habitació, la casa, o la família. Una manera de fomentar l’esperit de comunitat.
Aquestes festes, tan si som religiosos com no, i amb el fred sobre nostre, hem de fomentar l’esperit de família i respecte, també les abraçades i els petons, expressant de viva veu l’estimació que els hi tenim per transitar amb nosaltres la vida.
Respecte a les emocions que vivim durant aquest període, hem de mirar de prescindir, sempre i més ara, del xantatge emocional: “porta’t bé que els Reis no et portaran…”, “als reis no els hi agradarà que fessis això…”, “si no vols fer els deures avisaré als Reis perquè no et portin regals”. Aquest tipus de xantatges no eduquen en positiu la ment dels nostres fills. Els infants han d’aprendre les normes, les regles familiars sense amenaces, sinó coneixent la relació causa-efecte.
Ja per últim i durant el període de festes escolars, intentar no anar a comprar cada dia amb ells, o anar-hi nosaltres sols. Aquests dies sortir al carrer per a més coses que comprar. Gaudir de la natura, anar a la biblioteca, reciclar, construir o reparar objectes de casa, aprendre a fer guarniments personalitzats, activitats culturals per a infants. Una manera d’educar durant les festes sense caure en la compra compulsiva. Si ho fem evitarem l’estrès infantil i les baralles amb el “jo vull això, jo vull allò”.
També recomanar-vos que quan ja s’apropin els dies de tornar a l’escola, després de les vacances més intenses del calendari en activitats familiars, treballem la reubicació a la quotidianitat. Mirar els horaris de la primera setmana de classe, parlant en positiu de l’escola, restablir les hores que s’assemblin a les escolars: anar a dormir abans perquè ens aixecarem amb el despertador. Començar a preparar el que necessitem per l’escola, treballs, estudiar exàmens, fer exercicis per recordar temes d’abans de les vacances.
No es fàcil educar, necessita temps i ganes, i les hem de buscar ja que sinó ens podem trobar en una espiral consumista. Sempre és bo educar amb tranquil·litat i consciencia del que fem, intentant formar infants rics en emocions i sentiments estables.
Clara Darder és directora de Projectes de la Fundació Propedagògic i terapeuta familiar i Gestalt. Formada en Trainer en PNL-Coach i Pedagogia Sistèmica.