Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Repetir o no repetir: aquesta és una de les qüestions

    Opinió
    Repetir o no repetir: aquesta és una de les qüestions

    Núria Terés i Bonetjuny 17, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Núria Terés
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    S’acosta el tancament de curs i és l’època de prendre decisions. Exàmens, treballs, avaluacions… Marquen unes dates estressants per a joves, professorat i famílies. És temps de recollida, de sumar i dividir, de recuperar i de lliurar… Temps d’avaluar!

    Enyoro i reivindico tot tipus d’eines i d’estratègies d’avaluació: autoavaluació, avaluació continuada, registres, seguiments, tutories, pactes, contractes que corresponsabilitzen l’alumnat, el situen i l’ajuden a dirigir el seu procés acadèmic. Tot pot ser una eina d’avaluació. Tota activitat d’aprenentatge ho porta implícit. Perquè avaluar és fer una microparada per veure allà on som i reenfocar el camí per seguir aprenent!

    Hem fet un reduccionisme tan gran de l’avaluació que a vegades és viscut com sentències judicials, sobretot per part d’alumnat complex, amb dificultats, que sovint surfeja els llimbs imaginant que potser tindrà sort.

    Alguns nois i noies tenen propostes de repetició, és a dir, de tornar a fer el curs que no han aprovat. Amb el que això suposa: viure la frustració de repetir, perdre els companys, conèixer companys nous, sentir-se els diferents de la classe, repetir llibres i conceptes, exposar-se davant de tot el centre, sentir-se a dir repetidor…

    A través de les coordinacions molts centres ens demanen opinió sobre les repeticions. No hi ha una única opció. Però procurem anticipar-nos molt, ajudar els adolescents a prendre consciència i ser responsables i conscients dels seus processos. I si és necessària la repetició (malgrat no creure-hi gaire, perquè sovint és tornar a fer el mateix sense assegurar canvis pedagògics que assegurin canvis en el procés d’aprenentatge) ajudem a signar contractes de compromís, a ser-ne conseqüents. Alhora la repetició també té una part de fracàs de la tasca docent.

    Les dades d’educació comparada ens indiquen que a Catalunya, com a la resta de l’Estat espanyol, la repetició de curs és un recurs massa emprat. No tenim prou en compte que la repetició de curs és, sovint, un fracàs també del propi sistema i de la tasca docent que dia a dia no ha sabut trobar la proposta metodològica revulsiva per millorar el seu aprenentatge, ni la cooperació del conjunt de l’alumnat per progressar plegats.

    Repetir o no repetir! Per si sola no és una qüestió pedagògica. Si no va ben acompanyada dels elements de millora i canvis, pautats i consensuats, amb el desig del jove de voler-ho intentar, ni del professorat per trobar noves propostes, no serveix de res! Com tampoc anar passant de curs per acabar l’ESO, de qualsevol manera el més aviat possible. Els adolescents i joves, i sobretot els que pateixen, necessiten molt més!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Fracàs escolar opinió Repetició
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Dos pingüins mascles també poden ser parella: curts per apropar la diversitat sexual a l’aula
    Next Article Com afectaria una reducció del 30% als preus dels estudis?
    Núria Terés i Bonet

    Related Posts

    Opinió
    Sinonímies

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Feliç estiu, aventures en l’horitzó

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Indignació

    juliol 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}