Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els paràgrafs de la discòrdia; què diu exactament el document presentat per Ensenyament sobre el castellà?

    Víctor Sauraoctubre 25, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El conseller Bargalló, durant la seva intervenció
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Es podrien haver esperat un allau de crítiques per part dels qui acusen la Generalitat d’afavorir el català a l’escola, en detriment del castellà, o tal vegada dels qui podrien acusar el Departament de fer foc d’encenalls amb un nou document que no deixen de ser recomanacions, mentre no hi ha evidències que avanci la competència en anglès de l’alumnat malgrat tots els plans anteriors. Però la polèmica inesperada ha arribat per part de sectors de l’independentisme que acusen el Departament d’Ensenyament de voler posar fi al model d’immersió lingüística, cosa que aquest ha desmentit de forma rotunda. Tot l’incendi s’ha encès arran dels paràgrafs que reproduïm en aquesta pàgina. Es troben entre les pàgines 30 i 31 (d’un total de 72 pàgines que consta el document… en els quals es diu reiteradament que el català és la llengua vehicular i es reconeix “l’èxit” de la immersió lingüística).

    I què diuen aquests tres paràgrafs? Li ho preguntem a Josep Vallcorba, director general d’ESO i Batxillerat: “El que s’està dient és que hi ha alumnes que tenen el castellà com a llengua primera, i aquí segurament afegirem un glossari en el qual s’expliquin diversos conceptes, entre els quals que llengua primera és aquella que els alumnes porten de casa i la segona és la que aprenen a l’escola diferent de la que porten de casa; i per tant el que es diu és que quan els alumnes porten de casa el castellà, això s’ha de tenir en compte a l’hora d’ensenyar aquesta llengua, i que també cal tenir en compte les variants dels castellà que hi ha entre els alumnes a conseqüència de l’arribada de molts que venen de Llatinoamèrica”.

    Pel que fa a la segona idea, o “el segon malentès”, afegeix Vallcorba, “no és res que no faci anys que està dit, de fet ja apareix en una ordre del Departament de 2007”. “Aquí s’ha de tenir clar l’objectiu, i aquest sempre ha estat que els alumnes surtin amb plena competència en català i castellà, per tant, si veus un dèficit en l’expressió oral en castellà tracta de compensar-ho, que és el que fan a molts llocs”, puntualitza el director general.

    Vallcorba insisteix que la principal mancança que presenta l’alumnat pel que fa a competències lingüístiques i comunicatives és l’expressió oral. “La comprensió lectora i escriptura funciona, però no funciona l’oral formal ni en català ni en castellà ni en anglès, no generem prou espais d’ús de la llengua, i justament aquest és un dels reptes que plantegem”, explica.

    El document, aclareix, no és “ni una norma ni un pla d’acció”. “El que s’ha fet és un treball de sistematitzar tot el que seria un corpus pedagògic de la nostra millor tradició en feina escolar en qüestions de llengua. Per això ho pengem en quatre llengües, perquè això és un patrimoni, i perquè tenim un punt molt fort que és la immersió i l’anem consolidant i reforçant”, diu el director general, encara sorprès per l’enorme polseguera que s’ha generat. “Hi ha gent que o no l’ha llegit o segurament l’ha llegit molt ràpidament”, conclou.

    Per a més informació:

    El document sencer, que està penjat a la pàgina web del departament.

    La notícia publicada dimarts al vespre a El Diari de l’Educació

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Per què és tan difícil parlar d’educació i entendre’s?
    Next Article
    Actualitat
    Els adolescents prenen la paraula a la Biennal del Pensament
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024

    Opinió
    La formació del professorat de secundària, tan necessària com menystinguda

    octubre 8, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.