Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Entre dos aguas’ i ‘Yuli’

    Jaume Celadesembre 27, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Entre dos aguas

    Últimament només faig que veure pel·lícules extraordinàries. Parlo de Lazzaro feliz o de Roma. Doncs no n’hi ha dues sense una tercera i Entre dos aguas, d’Isaki Lacuesta, que va guanyar el premi a la millor pel·lícula a Sant Sebastià i a la millor pel·lícula i al millor actor, al de Mar de Plata, és extraordinària.

    Ens tornem a trobar als germans Gómez, l’Isra i en Cheito que ja coneixíem a l’anterior La leyenda del tiempo. A la primera seqüència veiem el part d’una filla de l’Isra i poc després veiem com el tornen a la presó on compleix pena pels delictes que ha comès. Més endavant l’alliberen i es retroba amb la família, amb els amics, amb el seu passat, però no ho té gota fàcil.

    Assistim a les converses que mantenen els personatges, converses que ens donen com poques vegades una sensació de veritat que et commou profundament.

    El director ens mostra el paisatge de l’Illa de San Fernando com si fos un altre personatge, un personatge marc que situa els personatges humans.

    Un retrat que et fa pensar en Boyhood, del director Richard Linklater, un retrat on veus la importància que té el temps en el cine. Quan surts penses que hi ha una identificació entre cine i temps.

    Ras i curt: un retrat individual i social que no us podeu deixar perdre.

     

    Yuli

    Recordem Billy Elliot. Família de miners en plena crisi econòmica i el fill petit vol ser ballarí. Inicialment oposició paterna. Al final, triomf del nen que es converteix en un ballarí excepcional.

    Recordem Dancer, que il·lustra la vida del ballarí Sergei Polunin, ara també actor de cine.

    Ara ens arriba Yuli, el nen cubà que té un talent natural de dimensions gegantines per ser un gran ballarí, però ell no ho vol, a diferència de les altres dues històries. El pare l’obliga i Yuli, que és el nom de nen de Carlos Acosta, va arribar al cim de la dansa i va ser el primer ballarí negre a interpretar Romeo i Julieta.

    La pel·lícula barreja la ficció de la vida del nen amb l’actualitat de Carlos Acosta, a qui veiem dirigir la seva companyia. Mentre il·lustra amb la dansa els enfrontaments que va tenir amb el seu pare també ens ensenya la importància de la seva mestra, que mai l’abandona ni quan Yuli passa pels pitjors moments.

    Aquesta història ens mostra també una Cuba que no pot sortir del forat econòmic on està submergida, amb gent que ha de marxar perquè no es pot guanyar la vida si es queda al seu país.

    Ficció i realitat molt ben combinades. La directora és Icíar Bollaín, amb guió de Paul Laverty. Hi ha moments d’una bellesa molt intensa on podem veure la perfecció del cos humà en acció. El més sorprenent és la combinació entre talent natural i esforç que en aquest cas no és desitjat pel protagonista, però ho és, i molt, pel seu pare que quan el fill comença a triomfar li recomana que no miri mai enrere, fins i tot si això significa oblidar-se de la seva família i del seu país. Carlos Acosta no pot obeir aquesta ordre i aquest element dona encara més interès al conflicte emocional.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Bargalló culmina la reestructuració de l’organigrama del Departament
    Next Article
    Opinió
    L’autonomia dels centres educatius: la formació dels equips docents a l’escola pública [4/4]
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}