El conseller d’Educació, Josep Bargalló, qui ha presentat la roda de premsa amb el director general de Professorat, Ignasi Garcia Plata, ha destacat que “en 3 o 4 anys, sumarem gairebé 18.000 places. Això significarà una política clara per l’estabilització del professorat i una millora de la qualitat del sistema”. En aquest sentit, ha afegit que “un dels objectius del Departament és l’aposta per l’estabilització de les plantilles de professorat que passa per la convocatòria d’oposicions d’una manera sostinguda”, informa el Departament d’Educació en un comunicat.
Les 5.000 places corresponen a les especialitats del cos de professors d’ensenyament secundari, el cos de professors d’escoles oficials d’idiomes, el cos de professors d’arts plàstiques i disseny i del cos de mestres de taller d’arts plàstiques i disseny.
Els presidents de les comissions de selecció de la convocatòria anterior han valorat positivament la inversió de l’ordre de les dues proves, amb la presentació de la programació i la unitat didàctica com a primera prova i com a segona, la prova pràctica i el desenvolupament d’un tema. Aquest procediment iniciat en la darrera convocatòria ha permès a tots els aspirants fer en primer lloc la defensa de la programació i de la unitat didàctica, que aporta més contingut pedagògic i, els que la van aprovar, tenir opció a la segona prova.
Tal com ha exposat el conseller Bargalló, “mantenim la inversió de l’ordre de les proves, és la millor manera de marcar que les proves a l’accés docent siguin més competencials”. El titular d’Educació ha afegit que “encara voldríem que fossin més competencials però la normativa estatal encara ens constreny”. Per tant, en la convocatòria del 2020 es consolida la inversió de l’ordre de realització de les proves. A banda de fer l’oposició menys memorística, permet valorar la competència comunicativa dels aspirants com a aspecte clau en la funció docent.
Una vegada finalitzada la fase d’oposició, els aspirants que superin ambdues proves hauran d’acreditar els mèrits previstos en la convocatòria. Amb la puntuació de les fases d’oposició i de concurs els aspirants obtindran una puntuació global que els permetrà estar ordenats dins de cada especialitat i determinar quins seran finalment seleccionats.
Novetats en la convocatòria
En la segona prova, a la part que correspon a la prova pràctica, s’introdueix com a novetat que l’aspirant dugui a terme la lectura del supòsit pràctic –fins ara només per escrit- i que el tribunal després li pugui realitzar preguntes, fet que permet una millor avaluació de la prova. D’una banda permet aprofundir en la justificació de la proposta d’aplicació a l’aula i de l’altra dóna opció a l’aspirant a emfasitzar o aclarir els aspectes que consideri convenients.
En aquesta part de la prova, que té un 70% de la puntuació total, l’aspirant disposa de tres hores com a màxim per a la seva resolució i permet comprovar la formació científica i el domini de les habilitats instrumentals o tècniques corresponents a l’especialitat a la qual opta.
La part de la segona prova que correspon al desenvolupament d’un tema del temari de l’especialitat suposa un 30% de la puntuació total. Per tant, la part més memorística de les proves queda molt reduïda, en la mateixa línia iniciada a les oposicions de l’any passat. L’objectiu del Departament és identificar entre els candidats als aspirants amb més competències docents, més enllà de l’estricta memorització. Cal recordar que els temaris estan prescrits per normativa bàsica estatal i estan molt poc actualitzats en relació als requeriments de la docència en el sistema educatiu actual.
Pel que fa a la distribució del temps, hi ha una novetat important en la primera prova: l’aspirant disposa d’un màxim de 35 minuts per a la defensa oral de la programació -fins ara, 45 minuts- i es fixa una distribució màxima del temps, 25 per a la defensa de la programació i de la unitat didàctica, distribuïts en un màxim de 10 per a la programació didàctica i el temps restant per a la unitat didàctica. Es vol donar més temps a la presentació de la unitat didàctica, atès que permet visualitzar de forma més clara les propostes d’activitats i els plantejaments metodològics i didàctics. A més, el tribunal té 10 minuts per plantejar a l’aspirant preguntes en relació a la seva intervenció -en la convocatòria anterior eren 5-.
Josep Bargalló, en la línia d’avançar en la millora qualitativa de les proves, ha remarcat que “continuem fent passos en aquest sentit: l’aspirant llegirà el supòsit pràctic –que fins ara només es feia per escrit- i el tribunal li podrà fer preguntes”. “La capacitat comunicativa és fonamental en el docent, per això, és un procés de selecció més competencial, més comunicatiu i més qualitatiu”, ha afirmat el conseller d’Educació. També ha subratllat que “enguany introduïm novetats perquè les aspirants que hagin de ser mares o que ja ho siguin tinguin igualtat d’oportunitats”
El director general de Professorat, Ignasi Garcia Plata, també ha defensat els avantatges que la prova pràctica es dugui a terme oralment: “Permetrà als aspirants poder aclarir i ressaltar allò que hagin escrit. Que puguin explicar-se”. Així mateix, ha manifestat que aquest canvi “exigeix més temps però no podem renunciar a la qualitat: les oposicions són un tema central i hem de tenir la màxima qualitat”.
Altres novetats
Les comissions de selecció han de fer públics, com a mínim tres setmanes abans de l’inici del procés -abans eren 15 dies-, els criteris de correcció de les proves de la fase d’oposició en els taulers d’anuncis del lloc on es celebri el procés selectiu i en la pàgina d’internet.
Els tribunals qualificadors han d’adoptar les mesures necessàries per garantir que tots els aspirants puguin disposar d’igualtat d’oportunitats per a la realització de les proves. Així, a part de les adaptacions establertes per les persones amb discapacitats, s’estableix de forma expressa que les aspirants amb fills lactants puguin comunicar al tribunal, abans de l’inici de la prova, la necessitat d’interrompre-la durant el temps imprescindible per l’alletament.
En el cas d’aspirants embarassades, si coincideix amb la data de realització d’alguna de les parts de les proves amb la data del part o el dies immediatament anteriors o posteriors, fet que els impedeixi assistir a la prova el dia de la seva realització, poden sol·licitar l’ajornament de la prova al tribunal.
Respecte al calendari, els aspirants podran presentar les sol·licituds de participació des del 16 de gener al 4 de febrer de 2020. La llista provisional d’admesos i exclosos està previst que es publiqui a finals de febrer i la definitiva durant la segona quinzena de maig. Pel que fa al procediment selectiu, es preveu que s’iniciï a mitjans de juny i finalitzi abans del 30 de novembre de 2020, tal com s’ha fet en la darrera convocatòria.
Tenint en compte que la presa de possessió com a funcionaris en pràctiques serà l’1 de setembre de 2021, la convocatòria preveu en un nou apartat sobre la incorporació a la borsa de treball de personal interí docent del Departament d’Educació, si és que encara no en formen part, dels aspirants que hagin superat la fase d’oposició, tant si han estat seleccionats com si no ho han estat. Aquests aspirants se situen en la posició que els hi correspon, tal i com ja s’ha fet en la convocatòria anterior.
La convocatòria és d’accés lliure, per als aspirants que no són funcionaris de carrera de cap cos docent, sempre que disposin de la titulació exigida per a cada cos i especialitat.
Darreres convocatòries
El curs 2017-2018 es van convocar 2.000 places de reposició de jubilacions de l’any 2016. Fins l’any 2021 es convocaran un total de 15.658 places d’estabilització. D’aquestes places, se’n van convocar 5005 l’any 2019 i es convoquen 5.000 l’any 2020. En el propers cursos es convocaran les 5.653 restants. A banda d’aquestes places, s’han aprovat 2.020 places de l’oferta d’ocupació pública corresponents a la taxa de reposició del 2018, amb la previsió que cada any que s’aprovin pressupostos es poden afegir les places d’interins que es generin amb les jubilacions.
Detall de les places i calendari
Les places convocades segons les especialitats són les següents:
Cos de professors d’ensenyament secundari
ESPECIALITAT | PLACES | |
Matemàtiques | 597 | |
Anglès | 535 | |
Geografia i història | 512 | |
Ll. Castellana i literatura | 456 | |
Ll. Catalana i literatura | 445 | |
Biologia i Geologia | 402 | |
Orientació educativa | 377 | |
Tecnologia | 335 | |
Física i Química | 319 | |
Educació física | 280 | |
Dibuix | 191 | |
Filosofia | 100 | |
Música | 97 | |
Economia | 92 | |
Francès | 75 | |
Llatí | 42 | |
Alemany | 20 | |
Grec | 17 | |
TOTAL | 4.892 |
Cos de professors d’escoles oficials d’idiomes
ESPECIALITAT | PLACES | |
Anglès | 28 | |
Francès | 10 | |
Espanyol | 7 | |
Alemany | 6 | |
Xinès mandarí | 1 | |
Italià | 2 | |
Portuguès | 2 | |
Japonès | 1 | |
Rus | 1 | |
Grec modern | 1 | |
Èuscar | 1 | |
TOTAL | 60 |
Cos de professors d’arts plàstiques i disseny
ESPECIALITAT | PLACES | |
Disseny gràfic | 11 | |
Mitjans audiovisuals | 11 | |
Mitjans informàtics | 8 | |
Història de l’art | 4 | |
Materials i tecnologia: disseny | 3 | |
Disseny de producte | 2 | |
Disseny de moda | 1 | |
TOTAL | 40 |
Cos de mestres de taller d’arts plàstiques i disseny
ESPECIALITAT | PLACES | |
Fotografia i processos de reproducció | 4 | |
Tècniques de patronatge i confecció | 2 | |
Motlles i reproduccions | 1 | |
Tècniques ceràmiques | 1 | |
TOTAL | 8 |