Després d’uns anys sense oferta pública, des de fa quatre hi ha convocatòria de places, tot i que en algun cas ha estat ridícula. La d’enguany, que es va publicar el 15 de gener, és la quarta convocatòria, amb un total de 5.000 places, que juntament amb les altres convocatòries anteriors (2016 amb 300 places, 2017 amb 2.000 places i 2018 amb 5.005 places), sumen un total de 12.305 de les 18.000 que s’havien previst.
No enganyem ningú si diem que, durant aquests quatre anys, no hem constatat cap interès de l’Administració per encarar un procés d’oposicions que garantís realment l’estabilització i la consolidació del professorat interí docent. És bo recordar que, des del darrer període d’oposicions, en el qual es van cobrir fins a 15.000 places, la major part dels interins i interines i substituts i substitutes que ja estaven prestant servei dins del Departament no havien tingut l’oportunitat encara de poder accedir-hi. Comptant personal funcionari interí i substitut, el col·lectiu interí representa actualment el 46% de la plantilla, raó per la qual considerem absolutament pervers el nul interès de l’Administració per canviar un sistema d’oposició anacrònic. Un sistema que no té en compte els coneixements adquirits de la pràctica diària, l’experiència o els serveis prestats dins del sistema i que, per tant, pot derivar en un expedient de regulació encobert (ERO) dins l’Administració pública.
Enguany, la Mesa Sectorial de Negociació va ser convocada l’última setmana del trimestre, dos dies abans de marxar de vacances, a diferència d’anys anteriors, en què s’havien convocat diversos dies de negociació des del mes d’octubre. No sabem quins són els motius ocults del Departament d’Educació quan nega una negociació real amb els representants dels treballadors i treballadores, tot i que els suposem: consideren la Mesa Sectorial un simple tràmit, un espai d’informació i no pas de negociació. És indignant que, pel volum de places que s’ofereixen, no es destinin més esforços a negociar una convocatòria amb prou temps i les màximes garanties.
De la nova convocatòria en destaquem el fet que es repeteix el model de concurs oposició, històricament denunciat pel nostre sindicat. Sempre hem dit que aquest sistema no garanteix en cap cas una consolidació majoritària del professorat interí. Per més que el conseller i el Departament s’afanyin a fer rodes de premsa i a invertir recursos en propaganda, la realitat és que el seu objectiu final no és pas l’estabilització. Repetint un mantra no es canvia la realitat: volem que demostrin amb dades que el sistema proposat garanteix la feina de totes i tots els docents que fa anys i panys es deixen la pell per l’educació pública del nostre país.
Vendre fum és mantenir un model de concurs oposició realitzant quatre millores estètiques i tot seguit assegurar que l’objectiu del Departament és «l’estabilització del professorat i una millora de la qualitat del sistema». No és pas així: la consolidació del professorat només es pot garantir implementant les mesures per les quals el nostre sindicat ha lluitat històricament: el concurs de mèrits i l’aplicació del darrer paràgraf de l’article 61.6 de l’EBEP, tal com reforça la Moció 89/XII, aprovada pel Parlament el 30 maig de 2019. Si no milloren el sistema d’accés hi ha un perill real que una part important del personal interí es quedi sense feina; en el pròxim procés d’adjudicacions d’estiu 2020 en podem tenir els primers exemples.
Cal recordar que les persones interines han estat extensament avaluades i han demostrat la seva vàlua professional en diferents moments: al llarg del màster de secundària, en la prova inicial dels substituts, en el curs d’interins novells i en el dia a dia. Considerem que no té cap sentit que l’Administració estigui disposada a perdre aquest valor i experiència dins del sistema públic.
D’altra banda, es continuen endurint les proves. Així, enguany es mantenen les proves eliminatòries i es perd temps de defensa de la programació i de la unitat didàctica, ja que passa de 45 a 35 minuts, dels quals se’n dediquen 10 al debat amb el tribunal, que és una de les novetats de la convocatòria, de manera que la qualificació i valoració del tribunal passa a ser molt més subjectiva. Mentre que la programació i la unitat didàctica estan absolutament detallades en la convocatòria, seguint uns criteris homogenis i coneguts per tots els i les aspirants i membres dels tribunals; en canvi, el debat no està delimitat per la normativa, és a dir, s’obre la porta a la subjectivitat i a la discrecionalitat.
Tenim molts exemples de desprotecció i fins i tot abús sobre el col·lectiu interí, el més greu del qual és la manca de voluntat per negociar un pacte d’estabilitat. En l’anterior període d’oposicions que va haver-hi des del 2005 fins al 2011, i concretament el juny del 2007, USTEC·STES (IAC) va signar un acord d’estabilitat del personal docent interí que recollia algunes de les demandes del sindicat, entre d’altres el fet que els serveis prestats fossin un criteri per poder acollir-se al pacte, un nomenament anual per als i les docents que no obtinguessin vacant, millores en la gestió de la borsa i, sobretot, un sistema d’accés transitori i específic d’ingrés a la funció pública docent. Aquest pacte va millorar les condicions laborals del personal interí, però es va deixar d’aplicar després del 2011.
El curs passat, davant la nostra pressió i insistència, sovint en solitari, vam presentar una proposta tècnica de pacte d’estabilitat amb la intenció d’iniciar una negociació real per poder arribar a un acord. Vam oferir la mà i certament esperàvem rebre una resposta de l’Administració que no ha arribat. Si l’actual convocatòria d’oposicions hagués anat acompanyada d’una negociació i una aplicació d’un acord d’estabilitat, hi hauria alguna garantia de continuïtat laboral durant un temps prefixat dels i les docents que s’hi haguessin acollit, però el Departament s’ha tancat en banda.
Només en la línia de la igualtat d’oportunitats entre homes i dones i, sobretot, des d’una perspectiva de gènere, trobem l’única millora de la normativa actual: la protecció que podran gaudir les dones que estiguin fent alletament matern o el part de les quals es prevegi en les dates properes al procés selectiu. A proposta de la USTEC·STEs, la normativa preveu que s’habilitin un seguit de procediments que creiem que poden garantir una millora en la igualtat de drets.
En definitiva, ens trobem davant d’una nova convocatòria que no aporta cap benefici a l’educació pública, bàsicament perquè se centra a centrifugar l’expertesa i el bon fer del col·lectiu interí i, amb tota probabilitat, l’aboca cap a la inseguretat laboral i l’atur. Com a sindicat que sempre s’ha mantingut ferm al costat d’aquest col·lectiu, USTEC·STEs continuarà denunciant les polítiques del Departament i lluitant per una consolidació real del professorat interí.