El Pla d’Educació Digital de Catalunya és una de les grans apostes del Departament d’Educació per afrontar la crisi de la Covid19. De fet, ja estava previst i calendaritzat en cinc anys abans de la irrupció del coronavirus, però arran de la situació creada amb el tancament de centres s’ha volgut accelerar, per tenir-lo enllestit en tres anys, on el primer és el més important. Està pressupostat en 184 milions d’euros, 106 dels quals per actuacions que s’han de dur a terme el curs 2020/21, i per tant, segons ha explicat en roda de premsa el conseller Josep Bargalló, “és un pla d’un curs que s’acabarà d’executar els dos cursos següents”.
El pla s’emmarca en el conjunt de mesures que el Govern de la Generalitat ha presentat per a la reactivació econòmica de Catalunya. En concret, és el projecte 7 dels 20 que conformen el Pla per a la reactivació econòmica i protecció social, presentat aquest matí i dotat amb prop de 32.000 milions d’euros.
Entre els objectius del Pla d’Educació Digital, n’hi ha que tenen a veure amb la infraestructura dels centres, n’hi ha que tenen a veure amb la competència digital dels alumnes i dels docents, i n’hi ha finalment els qui tenen a veure amb garantir la connectivitat de l’alumnat més vulnerable, també des de les seves llars.
Pel que fa a la infraestructura, el Departament, per boca del conseller, s’ha compromès a aconseguir “que tots els centres públics d’infantil, primària, secundària, formació professional i ensenyaments de règim especial disposin de connexió a internet sense cables d’alta qualitat perquè tothom pugui treballar al mateix temps”. En els darrers mesos s’ha fet un anàlisi centre per centre, i per això la primera actuació serà la instal·lació de xarxes LAN-WIFI a 1.230 centres educatius públics que encara no en tenen. A més, hi ha 2.800 centres que no disposen d’una connexió de fibra òptica o que aquesta no té prou potència contractada.
També en relació a la infraestructura, està prevista l’adquisició de 300.000 ordinadors portàtils per tots els alumnes de 3r i 4t d’ESO i 1r i 2n de batxillerat, així com la compra de 110.000 paquets de connectivitat a internet per alumnat vulnerable, tant de centres públics com de centres concertats i en aquest cas de qualsevol etapa educativa.
Competència digital docent
També es contempla l’adquisició de fins a 85.000 ordinadors per al professorat de centres públics perquè, en cas de nous confinaments parcials, cap docent hagi d’usar mitjans propis per mantenir l’activitat lectiva en línia. “Els professors han estat els únics servidors públics que han hagut de fer el teletreball amb mitjans propis, i això no ha de tornar a passar. Ha de ser l’administració qui faciliti les eines”, ha dit Bargalló.
En l’àmbit de les competències, segons ha explicat la directora general Mar Camacho, l’objectiu és que tot l’alumnat surti de l’ensenyament obligatori havent assolit la competència digital, i que una bona part del professorat assoleixi també la competència digital docent, per la qual cosa s’està treballant per incrementar les formacions en aquest àmbit, així com els reconeixements.
Al voltant de 20.000 docents s’han inscrit en els darrers mesos en alguna de les formacions ofertes pel Departament al professorat, però a més s’està estudiant com s’ha d’acreditar aquesta competència perquè a partir d’ara es tingui en compte en concursos de mèrits o de trasllats, al mateix temps que es treballa amb les universitats perquè els futurs i les futures mestres tinguin també aquesta competència assolida. Amb tot, Educació no ha volgut precisar el percentatge de professorat que actualment es podria considerar que té assolida la competència digital docent.
L’últim punt del Pla d’Educació Digital és la creació d’una oficina tècnica que s’encarregarà de la coordinació, seguiment, suport, avaluació de les diferents línies d’actuació per tal de garantir el correcte funcionament de tota la operativa del pla.
Noves construccions escolars
A banda, el Departament també ha informat avui que ha modificat el Pla Econòmic i Financer d’Inversions (PEF) en construccions escolars amb la incorporació de 17 noves actuacions per un import total de 91 milions d’euros, que s’edificaran a través de l’empresa pública Infraestructures de la Generalitat de Catalunya. De les 17, un total de 10 són de nova construcció i 7 són de gran reforma i ampliació. Aquestes se sumen a les 71 obres que ja està impulsant el Departament, 15 de les quals a través de convenis de construcció acordats amb ajuntaments.
Segons el conseller Bargalló, “podem dir que hi ha 81 noves construccions escolars en procés (…) És una satisfacció poder anunciar aquest nou PEF en un context de crisi, on el Departament no tira enrere sinó que continua amb la voluntat de millorar les construccions i reduir els mòduls prefabricats, i dona aquest missatge a la comunitat educativa de continuïtat amb els treballs i d’aposta pel futur”. Pel conseller, l’objectiu és planificar les necessitats amb suficient antelació com per no haver de construir dues vegades, sinó que les noves escoles comencin ja amb l’edifici definitiu.
El director general de Centres Públics, Josep Gonzàlez-Cambray, ha explicat que aquestes noves construccions havien de suposar l’eliminació de 69 mòduls prefabricats, que se sumaven als 249 que s’han de reduir en el cas de la resta d’obres en procés. Per tant, si no hi hagués hagut la situació de pandèmia el curs vinent hauria començat amb menys barracons que el passat, perquè s’havien d’eliminar més dels que està previst construir, però donada la situació el Departament ha decidit mantenir tots els espais i no eliminar cap mòdul, per la qual cosa el curs 2020/21 n’hi ha haurà una trentena més dels 1.013 que hi ha ara mateix.