Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    “Com que hi hagut tanta grip…” (Josep Pla, 1918)

    Carles Anguera, Montserrat Barniol i Teresa Pietxjuliol 20, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    "Stowe Elementary School" by Phil Roeder is licensed under CC BY-ND 2.0
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Covid19 ha tingut un gran impacte a les nostres vides. Amb poques setmanes, vam passar de rebre notícies d’un virus a Xina –suposadament remot– a estar confinats a casa, vivint una situació que cap de nosaltres hauria pogut imaginar. Alguns han passat la malaltia, altres han perdut éssers estimats, altres han vist reduïts els seus ingressos de manera dràstica, tots hem estat allunyats de familiars i amics a qui hem desitjat abraçar més que mai. Tots n’hem sigut testimonis i, encara que no ens sabem imaginar com serà la tornada als centres educatius, segur que quan ens retrobem ho farem amb una experiència vital que necessitem comprendre.

    Per tot plegat, la Covid19 ha esdevingut un problema social rellevant i, com a tal, un possible punt de partida per tal que, tal com afirmen Pagès i Santisteban (2011), “l’alumnat aprengui a examinar qüestions significatives i pugui participar en la vida pública de manera reflexiva i crítica”. Es tracta de generar, entre tots, aprenentatges que ens permetin analitzar i valorar el que hem viscut. Pensem que, si des de l’entorn educatiu apliquem aquesta perspectiva, serà possible contribuir al desenvolupament d’aquelles competències que ens permeten comprendre el món i actuar-hi ètica i cívicament. Perquè no hem de veure la pandèmia com un fet del passat sinó com una qüestió viva amb la qual haurem de conviure; i una bona manera d’aconseguir-ho és a través de l’anàlisi d’experiències passades, que poden ser font de coneixement indispensable per afrontar els reptes presents.

    És per aquest motiu que un grup de professionals, membres del GRAFF, proposem el projecte “Com que hi ha hagut tanta grip…” (Josep Pla, 1918). Aquesta seqüència didàctica pretén acompanyar l’alumnat en la reflexió crítica sobre una situació real: la pandèmia de la Covid19. La nostra proposta convida a establir comparacions amb altres esdeveniments semblants, en aquest cas la grip de 1918, i crear un testimoni personal dels fets viscuts per tal que les generacions futures ho puguin utilitzar com a font històrica –vinculant passat, present i futur–. El projecte té per objectiu desenvolupar tant competències de l’àmbit social com dels àmbits transversals; i està pensat per ser dut a l’aula presencial o virtual tant a 1r com a 2n cicle d’ESO. Aquest material que posem a disposició de tothom (http://graffrecerca.cat/) consta, d’una banda, de la programació didàctica i d’indicacions per al professorat i, de l’altra, dels materials per a l’alumnat dels dos cicles d’ESO.

    El projecte pivota sobre tres eixos: la comprensió i l’ús de les fonts històriques; la funció dels arxius com a espais de preservació i difusió d’aquestes fonts; i, finalment, l’ús de la tecnologia com a vehicle d’accés a la informació i mitjà per compartir-la generant nou coneixement.

    Hom pot pensar que, de fet, la Covid19 és, sobretot, una qüestió de present i un repte de futur. Si bé recórrer a les fonts històriques podria semblar, doncs, un simple exercici per satisfer curiositats, nosaltres considerem que el coneixement del passat és del tot necessari no només per comprendre el present, sinó també per actuar-hi i, en conseqüència, forjar un futur millor. Ajudar l’alumnat a transitar aquest camí a través de les fonts ens permet aconseguir aprenentatges més sòlids, permanents, significatius –en definitiva, competencials–.

    El coneixement del passat al qual accedim a través de les fonts històriques ens ajuda a adquirir una consciència històrica, a conèixer el passat, per comprendre el present i projectar-nos cap al futur, fent-nos conscients que les nostres accions actuals poden determinar el demà. En definitiva, ens empeny a actuar socialment i contribueix a adquirir la tant necessària consciència democràtica (Barniol, M., Pietx,T. 2017). El projecte “Com que hi ha tanta grip..”, proposa el descobriment dels arxius i de les seves funcions de conservació i difusió de fonts. D’aquesta manera, és una proposta que va més enllà del centre vinculant-se amb l’entorn, creant relacions recíproques i potenciant sinergies. En definitiva, el projecte contribueix a l’aprenentatge dels valors democràtics per tal de crear consciència ciutadana promovent la relació amb institucions educatives diverses.       

    Finalment, considerem l’ús de la tecnologia com un vehicle que hauria de democratitzar l’accés a la informació i un  mitjà per a compartir-la. Des d’un dispositiu mòbil, podem llegir gran quantitat d’informació; però cal capacitat crítica per seleccionar-la, comprendre-la i interpretar-la correctament. Necessitem doncs entrenar l’alumnat per fer-lo competent digitalment. És per aquest motiu que el projecte desenvolupa la capacitat de fer-se preguntes; planificar una recerca; cercar, analitzar i contrastar fonts de tipologia diversa; i, finalment, obtenir conclusions i comunicar-les, generant nou coneixement

    La temàtica del projecte busca també interpel·la els alumnes sobre el nostre passat  recent i, a través de l’anàlisi d’aquest, els ajuda a construir un compromís ferm amb el futur col·lectiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “El hip hop et dona moltes eines per despertar la creativitat de l’alumne i connectar amb les seves emocions”
    Next Article
    Actualitat
    Educació proporcionarà portàtils a tots els docents de la xarxa pública
    Carles Anguera, Montserrat Barniol i Teresa Pietx

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}