La tornada a les escoles, instituts i universitats del 2020 és possiblement la més atípica mai viscuda. La majoria dels infants i joves porten mig any sense entrar als centres, treballant amb els professors de forma telemàtica i, en certs casos, amb poc contacte amb els amics i amigues. Aquestes situacions, combinades amb el confinament passat i el sentiment d’alarma, han afectat psicològicament a nens, nenes i adolescents.
En el cas dels infants residents a centres d’acollida o en tractament als serveis que presta la nostra Fundació, les psicòlogues i educadores han detectat canvis notables en el seu comportament. Molts es mostren més nerviosos, irritables o temorosos que abans. La falta de contacte amb els seus iguals i el trencament de les rutines els ha afectat a tots de maneres diferents, però ha estat especialment difícil per als nens i nenes tutelats.
La gestió dels centres durant els darrers sis mesos ha estat tot un repte, ja que no només calia fer entendre als infants que no podien sortir, explicant-los el perquè de manera senzilla. També ha estat necessari gestionar els equips d’educadores, psicòlogues, cuiners o personal de neteja, que sovint s’han trobat sense les mesures de protecció necessàries per prevenir possibles contagis. Molts dels centres hem hagut d’autoequipar-nos davant la manca de subministrament de material per part de les administracions. També hem afrontat situacions límit en rebre infants amb símptomes o per l’absència de personal a causa de les quarantenes per sospita de contagi.
Aquesta és una situació que no es pot repetir a les escoles. Tot i les dificultats, les entitats responsables de la gestió de centres d’acollida hem aconseguit seguir endavant, lluitant contra la pandèmia amb els recursos que se’ns han donat, els que hem pogut aconseguir i, sobretot, gràcies al compromís de les persones que treballen amb nosaltres. Hem gestionat grups d’infants i joves durant sis mesos plens d’incerteses, rebent nous casos que provenien fins i tot d’hospitals i oferint suport a tots aquells que ho necessitaven.
Per això, tant des de la Fundació Concepció Juvanteny com des de la resta d’entitats socials que treballen amb criatures a Catalunya, ens oferim per compartir els nostres coneixements, les lliçons apreses i les fórmules de gestió que hem desenvolupat els darrers mesos per aplicar-les en la tornada a l’escola. Reprendre l’activitat als centres educatius és essencial per a la salut psicològica dels infants, que necessiten créixer en un entorn adequat, amb nens, nenes i joves de la seva edat i amb les figures dels mestres i professors com a referents. És necessari que puguin seguir formant-se tant en l’àmbit acadèmic com en la seva socialització i creixement personal per tal de no arriscar el futur de tota una generació.
Cal assegurar-se però que les escoles compten amb les mesures d’higiene i seguretat necessàries i que tothom que en forma part conegui aplica els protocols establerts. El més important, però, és explicar als més petits la nova situació i les noves rutines. La majoria són conscients del que estem passant i compliran amb el que se’ls digui si d’aquesta manera poden seguir veient els amics i amigues.
No podem oblidar tampoc les dificultats que molts alumnes han tingut i tindrien per seguir classes online. Als centres d’acollida ho hem experimentat i ens hem esforçat per poder oferir-los els recursos que necessitaven per poder mantenir el ritme d’estudi, però hi ha famílies que no poden proporcionar les eines i suport necessaris per assegurar una formació completa.
La tornada a l’escola és necessària, sense abaixar la guàrdia, i, sobretot, confiant en els infants. Ells i elles són els que més ganes tenen que tot surti bé i, escoltant-los, podem aconseguir una escola segura per a tothom.