Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Despesa militar vs despesa educativa: una realitat sagnant

    Redacciónovembre 24, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Acció de Desmilitaritzem l'Educació al Saló de l'Ensenyament / ROBERT BONET
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No és cap novetat que l’Estat espanyol respon, històricament, a un model autoritari i corrupte. Durant segles i segles les elits han bastit el seu poder en una societat militaritzada que, com a exemple ben il·lustratiu, té el cos de seguretat pública de la Guàrdia Civil, de naturalesa militar. Aquest model militarista ha comptat amb el suport de les més altes esferes de l’estat –bancs i empreses de l’Ibex– i de la Casa Reial. Per això, segurament, l’opacitat i la desviació pressupostària de la despesa militar d’Espanya no tenen cap tipus de conseqüències. És més: són sostingudes per una llei franquista, la de secrets oficials del 1968, que en nom de la seguretat i la defensa de l’Estat permet al Consell de Ministres declarar-la  “matèria classificada”. El govern de Felipe González, el 1987, va decretar que són secretes totes les actes de la Junta Interministerial per al Comerç i el Control del Material de Defensa i Tecnologies de Doble Ús (JIMMDU), encarregada justament d’atorgar les llicències a empreses espanyoles per a l’exportació d’armament. En alguns casos, com denuncia Greenpeace a Les rutes de risc de les armes espanyoles, es tracta d’exportacions d’armes il·legals. Espanya va signar un Tractat Internacional que prohibeix la venda en determinades situacions; el seu incompliment situa el govern espanyol com a còmplice d’autèntiques atrocitats.

    Segons els estudis del Centre Delàs, a Espanya la despesa del Ministeri de Defensa per al 2021 és de 10.863 milions d’euros i, amb les partides repartides amb altres ministeris –pràctica que respon a una estratègia d’ocultació–, assoleix un augment del 10,3% respecte l’any anterior. Això significa que, cada dia, el govern d’Espanya gasta 59 milions en Defensa, i que el ciutadà hi contribueix amb 456 euros anuals. Enguany, i amb el gobierno más progresista, els nous pressupostos generals de l’Estat preveuen un increment en la despesa en armament militar d’un 22% el 2022. Superarà, per tant, els 10.000 milions d’euros.

    En canvi, la despesa a l’Estat espanyol per alumne és molt inferior a la mitjana dels països de l’OCDE i, d’aquesta, el 82% prové dels governs autonòmics. Unes arques públiques autonòmiques que, en el nostre cas, estan subjectes a l’espoli dels seus recursos fa molt de temps. El dèficit fiscal, entre un 6-8% del PIB català, no només és innegable, sinó que es remunta a segles anteriors. Si afegim l’escassa capacitat del Govern de la Generalitat per lluitar contra el frau fiscal, per legislar nous impostos directament recorreguts al Tribunal Constitucional o controlar els ja existents, la Catalunya autonòmica es manifesta clarament insuficient per resoldre els problemes de la ciutadania.

    L’estudi El poder de presa de decisions de la Generalitat de Catalunya sobre la seva despesa, fet per quatre economistes a demanda del Departament d’Economia i Hisenda, mostra que, en realitat, la Generalitat només té un elevat poder de decisió en un 9% d’allò que gasta en Salut, Educació i Serveis Socials, que suposen dues terceres parts dels comptes anuals del govern, mentre que el poder és limitat –i molt condicionat per les decisions de l’Estat– en un 58% de les despeses. La Generalitat no té cap marge per decidir res en el 33% restant, com passa, per exemple, amb les beques d’estudiants o les ajudes a les persones amb dependència.

    Concretament, en educació, l’autonomia de la Generalitat és molt limitada, amb un 52,2% de la despesa que depèn de decisions de l’Estat; un 29,6% de la despesa que correspon a decisions que es prenen en el marc legal de l’Estat, i un 13,9% dins el consell interterritorial.

    El pressupost de la Generalitat en educació el 2020 és de 5.671,9 milions d’euros i, si disposéssim del que suposa la despesa militar cada any, la ciutadania catalana veuria incrementar en més de 3.500 milions les arques públiques. Si hi sumem la xifra dels 16.000 milions de dèficit fiscal de Catalunya (que surt dels càlculs que fa la Generalitat a través del mètode del flux monetari després de la neutralització), podríem situar-nos entre els països europeus capdavanters en matèria educativa.

    A tall d’exemple, i per facilitar la comparació, les remuneracions del personal educatiu sumen 3.675,1 milions d’euros, amb un 20% aproximat de pèrdua de poder adquisitiu els darrers 10 anys; al seu torn, la inversió prevista per a la construcció de 10 escoles és de 91 milions, mentre que el submarí Isaac Peral ha costat més de 1.000 milions. El Peral, que entre altres vicissituds s’enfonsava però no reflotava, és un dels quatre submarins que costaran més de 4.500 milions d’euros; en canvi, 300.000 ordinadors portàtils per als estudiants tenen un cost de 184,7 milions.

    Hem de reivindicar la gran tasca que fan entitats i organitzacions a casa nostra, com la Plataforma Desmilitaritzem l’Educació, a la qual estem adherits com a sindicat, i que és  formada per més de vuitanta entitats que tenen com a objectiu la denúncia de la creixent presència de l’exèrcit als espais educatius. “Des del convenciment que la missió de les institucions i els agents educatius és el foment de la cultura, la ciència i els valors de la convivència i la diversitat, creiem que exèrcit i educació són conceptes manifestament antagònics”. Cal destacar, també, el treball de l’Escola de Cultura de Pau, de la UAB, que en l’àmbit de l’educació per a la pau aposta per educar en la convivència, amb l’objectiu final de reduir les diferents formes de violència i de generar espais educatius empàtics, cooperatius i crítics. FundiPau pretén “substituir una cultura que legitima l’ús de la violència, per una altra en què el respecte per la dignitat igual de totes les persones ens la faci cada cop més intolerable.”

    Recordem Arcadi Oliveres quan deia: “I la meva conclusió sempre és la mateixa: educació, educació, educació, i donar eines a tothom per ajudar a la reflexió. Evidentment, educació en uns valors pacifistes i no en uns valors competitius o de màxim rendiment en detriment de l’altre, com s’ensenya en tantes facultats d’Economia”.


    Referències
    • Les rutes de risc de les armes espanyoles – CA | Greenpeace …https://es.greenpeace.org › … › Desarmament i pau
    • Tractat sobre el Comerç d’Armes
    • Centre Delàs
    • Informe: El poder de presa de decisions de la Generalitat de Catalunya sobre la seva despesa
    • Centre Delàs
    • Plataforma Desmilitaritzem l’Educació
    • Escola de Cultura de Pau de la UAB
    • Fundipau

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Suprem avala el 25% de castellà a l’escola catalana, Educació no acata
    Next Article
    Actualitat
    La justícia decidirà si els directors d’escola pública poden triar personal
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}