Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    La crisi de la professió docent

    Pedro González de Molina Soler

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Adhocràcia i xarxarquia, més enllà de la governança democràtica

    Opinió
    Adhocràcia i xarxarquia, més enllà de la governança democràtica

    Salvador Carrasco Calvomarç 30, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Per motius diversos s’han multiplicat, en els darrers mesos, les referències a la crisi de la democràcia atenenca i a la nord-americana. Mirant la Història es fàcil constatar com als clàssics grecs els agradava afirmar que tenien “un sistema polític que al no tenir per objectiu de la seva administració els interessos d’uns pocs sinó els de la majoria, es denominava democràcia”. Però no dubtaren al moment de reconèixer que la majoria dels seus dirigents o personalitats més destacades del poder, “emportats per les seves ambicions personals, adoptaven tal tipus d’actituds per les que precisament acostuma a arruïnar-se una oligarquia sorgida de la democràcia, ja que tots pretenien ser no iguals, sinó el primer de manera absoluta”.

    El cert és, com diria Tucídides, que rivalitzaven entre ells per erigir-se en “el principal dirigent popular”.  W. Jaeger diria de l’Atenes de Pericles i Alcibíades que era “una democràcia de nom”: en realitat era “el domini de l’home preeminent”. I afegia que “la raó d’Estat i el sentiment moral dels individus s’havien divorciat”, que “la política atenenca s’havia embrutit” i que “la polis havia deixat de ser la suma de la comunitat dels ciutadans”. La governança democràtica clàssica es  mostrà un sistema fràgil, arruïnat pels seus propis dirigents. Seria Alexis de Tocqueville qui afirmaria que “per un món enterament nou, es precisa una política nova”.

    Nosaltres vindiquem per les entitats de l’anomenat Sector Social una “nova governança democràtica” real, no retòrica, ni populista; amb un esperit que obeeixi als valors proposats, el seu dia, per la Comissió Europea: obertura, participació, responsabilitat, eficàcia i coherència. En l’actual context de la societat en estat de pandèmia, la nova governança democràtica requereix d’un clima social, alhora respectuós amb el bé comú i la protecció dels drets de tots els ciutadans; i informat pels principis del bon govern, com ara la coresponsabilitat, la cooperació voluntària, l’absència d’imposicions poc raonables des dels centres del poder i la subsidiarietat.

    El sector està fent grans esforços per incorporar nous sistemes perquè totes les persones que conformen l’organització tinguin la possibilitat d’actuar, millorar-la i transformar-la

    La democràcia és un sistema de vida social i política que ha de continuar desenvolupant-se experimentalment. Per això mateix, cal promoure una governança democràtica de nou signe, que:

    • Accepti i es regeixi per les regles democràtiques del joc net, la transparència, el respecte i l’escolta sincera de totes les veus i les opinions lliures dels socis; i, d’acord amb les exigències estatutàries derivades de la diversa índole jurídica de les entitats socials, una governança que doni veu i estimuli la participació a totes i cada una de les parts interessades.
    • Parteixi de la legitimitat de la discrepància, dels dissidents o adversaris, encara que siguin minoritaris, sense desqualificacions ni ostracismes.
    • Exerceixi el diàleg i la recerca honesta de l’acord i el pacte, essent capaç d’ integrar i sumar, sense dividir ni excloure.
    • Una manera d’exercir el poder que faci de la promoció i defensa del bé general, dels interessos de la majoria social, la seva mateixa raó de ser i que no es deixi portar per les ambicions personals, ni pels interessos minoritaris o de grup, fent prevaldre la Comunitat i els seus interessos per sobre dels individus.
    • Una governança, en definitiva, que potenciï la participació de tots els agents implicats, el rendiment de comptes i l’avaluació externa, amb estàndards de qualitat preestablerts objectivament.

    Al parlar de les estructures organitzatives d’aquest Tercer Sector Social sense afany de lucre, recordem que, històricament, es donava poc marge a la participació activa dels seus integrants en la presa de decisions. Les associacions de base comunitària, com per exemple els esplais, mitjançant les assemblees van dotar a les entitats d’un cert caràcter democràtic, introduint l’element de la participació consultiva entre els seus membres.

    En l’actualitat el sector està fent grans esforços per incorporar nous sistemes organitzatius. Un exemple el trobem en el model d’organització adhocràtica (amb estructures temporals ad hoc) basat en la xarxarquia (un nou ordre no necessàriament basat en el poder i l’autoritat de la jerarquia formal, sinó en les relacions de participació i els fluxos d’activitat), com a model organitzatiu participatiu projectiu, on totes les persones que la conformen tenen la possibilitat d’actuar, millorar i transformar l’organització.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El TSJC anul·la dos projectes lingüístics de centre perquè no garanteixen el 25% del castellà
    Next Article
    Reportatge
    El Consell Escolar es transformarà en el Consell d’Educació de Catalunya per donar cabuda al ‘fora escola’
    Salvador Carrasco Calvo
    • X (Twitter)

    Patró de Fundesplai. Va ser catedràtic del Departament de Sociologia i Anàlisi de les Organitzacions, i cap de la Secció de Formació del Professoral Universitari de l'Institut de Ciències de l'Educació (UB)

    Related Posts

    Entrevista
    Xus Martín: “En l’aprenentatge servei tothom suma”

    juny 20, 2025

    Opinió
    Educació i trencament social

    juny 20, 2025

    Opinió
    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    juny 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}