Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Aprendiendo a vivir’ i ‘El Capitán’

    Jaume Celaoctubre 7, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ens trobem amb un noi que es diu Asher. Treballa amb el seu pare que té una petita empresa constructora i estudia a l’institut. És el típic noi que no sap controlar-se, que és allò que ara en diem disruptiu, però que enamora, a segons qui, és clar. És d’aquells alumnes que esgrafien la teva ànima i no pots oblidar per molt que t’hi esforcis.

    Per un costat rep la pressió familiar de continuar amb el negoci del seu pare, que a més està malalt i aquest detall juga en contra de que el noi pugui prendre una decisió sobre el seu futur, que no sap com afrontar, perquè amb prou feines pot donar nom a tot el que li passa en el present. A l’escola no acaba d’encaixar. Només té un mestre que es converteix en el seu referent, però que pren una decisió dramàtica que destarota absolutament l’Asher.

    Perdut i sense saber a qui es pot dirigir, qui el pot ajudar a controlar-se, qui serà capaç, per exemple, d’ajudar-lo a treure de dins tot el que sap a partir d’un seguit de preguntes d`un examen? –una seqüència esplèndida, la de la prova de literatura. I com construïm els dols per les pèrdues que la vida ens va posant damunt les espatlles? A qui tenim al costat i qui tenim en contra? I, sobretot, qui ens respondrà la pregunta: com poden conviure el cop i l’amor?

    Esplèndida pel·lícula, sense estirabots de cap mena, sense  cap instant gratuït,  tot va fluint com la vida, però sabent que la vida no és de color de rosa i que no podem controlar-ho tot ni de bon tros. El que podem afirmar és que ens cal trobar comprensió quan ens equivoquem, sobretot quan comencem a ser conscients que viure és un aprenentatge diari i que ningú té respostes a segons quines qüestions però que això no significa que no en calgui formular-nos les preguntes. Estem condemnats a fer-ho.

    El capitán

    La Segona Guerra Mundial s’està acabant i l’exèrcit nazi està desorganitzat. Molts soldats fugen del combat i miren de desertar. La pel·lícula El capitán, dirigida per Robert Schwenke, comença amb un soldat que fuig desesperadament perseguit per un grup militar que sembla que vagin de cacera.

    El fugitiu troba un cotxe abandonat. Dins hi ha un uniforme de capità nazi de la seva mida i ell passa de ser un desertor a convertir-se en un capità que exerceix tota la força contra els dels seu bàndol. Com un personatge de la picaresca reuneix un seguit de fugitius com ell però que desconeixen que és un soldat ras i es dediquen a assassinar presoners alemanys amb una violència tan intensa que provoca les queixes dels guardians, dels mateixos nazis i una gran incomoditat a la platea del cine.

    El soldat fa un canvi de 180 graus quan es veu dins l’uniforme que li dóna poder davant dels seus. Ja no és el pobre noi de dinou anys –està basada en una història real– que fuig esperitat dels horrors i del desconcert del final d’una guerra que ja estava perduda. Aquell uniforme li treu la part fosca, per dir-ho en llenguatge galàctic, fa que allò que dormia dins seu es converteixi en una nova experiència de la maldat humana.

    Les escenes son molt crues, en blanc i negre i sense massa concessions a evitar ferir la sensibilitat de l’espectador. La guerra és així i no es pot emmascarar. I el final d’una guerra ha de ser un dels pitjors moments perquè el campi qui pugui esmola els nivells de supervivència més descarnats.

    Hi ha moments que em feia pensar en La caiguda dels Déus, de Visconti i en altres en Saló del Pasolini.

    Tenim una altra aportació a la filmografia que es planteja la coexistència del mal i del bé dins  nostre fins que una petita flama pot encendre un foc devastador. I un final sorprenent que no us avanço, però que ens alerta que tot allò pot tornar, d’una altra manera  o molt semblant, però que la llavor de la intolerància i de la capacitat de fer patir i destruir els altres està present. Molt present encara

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un de cada cinc joves d’entre 15 i 19 anys ha patit assetjament a través de les xarxes socials
    Next Article
    Actualitat
    Dos mil alumnes amb mala sort en el sorteig d’assignació de centre
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}