A partir d’aquesta mes de maig i fins al 3 de juliol, una vintena d’espais culturals de la ciutat acullen la mostra dels processos de creació artística desenvolupats durant tot el curs en el marc dels diferents programes impulsats per Cultura i Educació i un volum, cada cop més nombrós, d’equipaments i agents culturals de Barcelona amb els centres educatius.
D’entre tots ells, cal destacar EN RESiDÈNCiA, Tot Dansa, Escena Pilot i +Escena. Al llarg d’aquest curs hi ha participat una quarantena de creadors i creadores i més de 800 alumnes de diferents escoles i instituts de la ciutat.
Aquests programes tenen per objectiu establir connexions de llarga durada entre els agents de creació contemporània i els centres educatius, també entesos com a espais de creació, per tal de vincular la comunitat educativa i el camp artístic a partir d’experiències dins i fora de l’aula.
Impulsada per l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona, amb altres agents culturals i educatius de la ciutat, la proposta vol fer visible el vincle que uneix la creació artística i l’educació a la ciutat i s’emmarca dins el Pla de Drets Culturals en marc de la mesura de govern ‘Cap a una política pública de Cultura i Educació’, que defensa el dret a la participació cultural i a l’educació pràctica i artística al llarg de la vida.
En alguns casos, la mostra oberta d’aquests programes es durà a terme al mateix centre educatiu i estarà destinada a la comunitat educativa d’aquest, mentre que en altres casos la mostra serà oberta al públic i es durà a terme en un equipament cultural de la ciutat.
En Residència
En funcionament des del curs 2009-2010, i liderat per l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona, EN RESiDÈNCiA proposa un espai de treball compartit entre artistes, alumnes i docents d’instituts públics de la ciutat. Al llarg de tot el curs, creadors i creadores d’àmbits diversos, com ara les arts visuals, la creació escènica, la poesia o la música, desenvolupen un procés de creació artística juntament amb l’alumnat, el professorat i els equips de mediació. Aquesta connexió es du a terme des de la ideació fins a la presentació pública, de manera que l’alumnat es converteix en subjecte actiu de tot el procés.
En aquesta tretzena edició hi han participat 450 alumnes i 48 docents de 26 centres diferents i 16 equips de mediació. La primera de les presentacions ha estat el 3 de maig amb El Clic, de David Espinosa EN RESiDÈNCiA a l’Institut Bernat Metge. En total en seran 26, que es podran veure fins al 3 de juliol en espais i equipaments culturals com el Museu Nacional d’Art de Catalunya, la Fundació Joan Miró, Hangar, El Born CCM, la Sala Beckett o La Central del Circ.
Sis dels processos de creació d’EN RESiDÈNCiA seran presentats de forma col·lectiva a La Capella, en el marc de l’exposició Per Capítols, del 24 de maig al 3 de juliol.
Tot Dansa
Tot Dansa és un projecte educatiu de ciutat que promou la integració i el treball en equip a través del llenguatge del moviment i la dansa contemporània.
Aquest programa, adreçat a l’alumnat dels instituts de secundària de Barcelona, tracta de generar i consolidar vincles per tal d’apropar-los al procés de creació artística en totes les seves fases. Un dels eixos principals també és la formació del professorat per facilitar eines tant per al projecte com per a la consolidació de metodologies que permetin una relació diferent amb el seu alumnat.
La direcció coreogràfica canvia any rere any, així com la participació dels instituts. Enguany l’encarregat de conduir el projecte ha estat Sergi Faustino, que ha portat la direcció coreogràfica a 12 instituts públics de Barcelona. En total hi ha participat 202 alumnes i 23 professors i professores de 12 instituts públics de Barcelona. La mostra final ha tingut lloc l’11 i el 17 de maig al Mercat de les Flors.
Tot Dansa és un programa impulsat per l’ICUB, el Mercat de les Flors i l’Institut del Teatre. En total ja s’han celebrat 14 edicions, per les quals han passat professionals de la dansa contemporània com Sebastian García-Ferro, Ramón Baeza, Inés Boza, João Lima i Sònia Gómez.
Escena Pilot
Aquest programa, sorgit en plena pandèmia, neix amb la voluntat que l’alumnat adolescent tingui l’oportunitat de viure una experiència teatral de creació col·lectiva i en un entorn professional. L’ objectiu general és fomentar la formació en llenguatge teatral als instituts de secundària de Barcelona, facilitant un accés equitatiu a les arts escèniques. Aquest programa també incorpora sessions de formació al professorat perquè aquest pugui utilitzar els recursos de la tècnica teatral en el seu treball amb l’alumnat més enllà del propi projecte.
Escena Pilot, promogut per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona i el Teatre Lliure, celebra enguany la seva tercera edició. En total hi han passat 5 instituts públics de Barcelona, 104 alumnes i 12 docents, que presentaran el seu procés creatiu acompanyat per la direcció artística d’Anna Serrano els dies 26 i 27 de maig al Teatre Lliure.
+Escena
Amb l’objectiu de promoure les arts i la creació escènica en l’entorn educatiu fora de l’horari lectiu, el programa s’adreça als grups teatrals extraescolars dels centres públics d’ensenyament secundari de Barcelona. Incorpora formacions puntuals als docents en nous llenguatges escènics i també connexions amb mostres i festivals afins.
+ Escena està concebut perquè Barcelona conegui els joves talents i els incorpori al seu teixit cultural. És per aquest motiu que la mostra del resultat final serà en obert. Es podrà veure el 28 de maig a la Fabra i Coats – Fàbrica de creació de Barcelona.
En aquesta 2a edició, han passat per aquest programa promogut des de la Direcció de Ciutat Educadora i Cultura als Barris un total de 9 grups extralectius, 75 alumnes i 9 directors i directores.