El passat 14 de març el Palau de la Música Catalana va acollir la primera edició de la jornada ‘L’impacte social de l’empoderament infantil i juvenil a través del cant’. Una sessió coorganitzada per NUS Agency i Palau Vincles, el projecte social del Palau de la Música Catalana, on es va poder reflexionar, debatre i presentar les evidències dels beneficis del cant en població infantil i juvenil.
Palau Vincles va néixer l’any 2011 amb l’objectiu de fomentar la inclusió i integració social a través de la pràctica coral col·lectiva d’infants i joves a zones o en situacions vulnerades, des del convenciment del gran poder de transformació personal i social del cant coral. Més enllà de la pràctica musical, el propòsit de Palau Vincles és aprofitar les eines que la música i, concretament, el cant ofereixen per al creixement personal d’infants i adolescents, tot incidint positivament en l’educació en valors, en el desenvolupament de les capacitats psicosocials i pedagògiques i oferint noves oportunitats. En aquest sentit, Palau Vincles va presentar a la jornada els primers resultats del model d’impacte que ha desenvolupat i que està posant en pràctica en dos dels seus projectes: el projecte coral i el projecte d’intervenció amb joves a través del hip-hop i la dansa.
La Jornada va comptar amb l’assistència de la Dra. Carmen Cabezas, secretària de Salut Pública, i Ester Sara Cabanes, directora general d’Atenció a la Infància i Adolescència (DGAIA) de la Generalitat de Catalunya. A més, també van assistir diferents professionals i experts en música, educació, salut i neurociència que durant l’acte van debatre i exposar diferents perspectives sobre els beneficis del cant i el poder de transformació social que tenen la música i el cant coral, el rol estratègic de l’aplicació de la música en la millora de competències i el paper estratègic de la cultura i la seva capacitat per oferir oportunitats.
Aquesta s’emmarca en l’Agenda 2030 i els ODS, ja que comparteix l’objectiu de generar un canvi efectivament transformador en la salut i el benestar (ODS3) per assegurar la inclusió i la igualtat d’oportunitats de totes les persones, especialment les més vulnerables (ODS10), així com la fi de la pobresa (ODS1), l’educació de la igualtat (ODS4) i la generació d’aliances per assolir els objectius (ODS17).
Una iniciativa per visibilitzar els beneficis de la música i el cant en el benestar dels més petits
En els últims anys, els debats sobre la influència de les arts i la cultura en el benestar dels més petits han tingut especial protagonisme en molts sectors socials i polítics, ja que, com destaca el músic, divulgador científic i director del Màster de Neuromúsica de NUS Agency, Jordi A. Jauset, “el cant treballa la convivència, la interculturalitat, els valors i el patrimoni, i cobreix totes les àrees de l’ésser humà: físiques i fisiològiques, bioquímiques, emocionals, cognitives i socials”. Per a aconseguir aquesta convivència i aquest espai d’expressió, Marc Serra, docent de música en educació primària i especialista en neuromúsica, va comentar que s’ha de considerar la música com un engranatge, una idea i una excusa per a afrontar les diferents problemàtiques del dia a dia i dels diferents trastorns emocionals que pateixen petits i joves.
Així, promovent la utilització del cant com a eina terapèutica complementària per a les psicopatologies infantojuvenils, els diversos ponents que van assistir a l’acte van coincidir a apostar pel treball col·lectiu que repercuteixi en la creació de programes específics secundats per estudis científics, i la creació d’hàbits integrant el cant en la vida diària de les persones. Si fem incidència en la música i el cant, per exemple, podem veure que, en paraules de la logopeda Marina Pintanel, treballar a través del cant produeix una millora de les funcions alterades i una activació corporal que incideix en “les millores de la parla, el llenguatge i l’expressió oral”.
Reptes i desafiaments per a l’Administració pública en la lluita contra les desigualtats socials i culturals de nens i nenes
Segons evidencien les xifres proporcionades per Mónica Aldana, Doctorada en Psicologia de l’Educació i Responsable del Projecte Proinfància, “la pobresa infantil, a Catalunya, supera el 30% de la població.” Llavors, com combatre a través de l’educació els eixos de la desigualtat infantil i lluitar contra aquestes bretxes existents en la xarxa de salut pública?
Alguns dels punts que es van extreure de la jornada parlen de la música i el cant com a eines “d’expressió emocional”, “un motor de canvi social” i “un espai d’identitat on poder expressar-se sense por a ser un mateix”. Per a intentar trencar aquestes bretxes de la desigualtat, Susanna Boldú, mestra i cap d’estudis de l’escola Els Horts, va assegurar que “és l’escola la que ha de vetllar perquè aquesta desigualtat es converteixi en equitat treballant l’aprenentatge a través de les emocions”.
Marc Serra, a més, va afirmar que “fa falta empoderar als que tenen poder” perquè l’Administració decideixi destinar recursos que lluitin contra les diferents injustícies i desigualtats socials, i advoca per “la creació de nous espais de reflexió i planificació per a negociar les diferències i treballar el benestar emocional des de la cultura i l’educació”.
Impuls d’espais de pensament apostant pel treball en xarxa
Més enllà de promoure la pràctica musical i d’aprofitar les eines que ofereixen música i cant per al creixement de nens i adolescents, la jornada es va enfocar a incidir positivament en valors, en el desenvolupament de capacitats psicosocials i pedagògiques i oferint oportunitats.
Sota aquest prisma, i amb la intenció de contribuir a la transformació social a través de professionals compromesos amb un ecosistema alternatiu, responsable i saludable, NUS Agency i Palau Vincles expliquen que l’organització d’aquest acte respon a l’objectiu d’impulsar espais de coneixement, diàleg, debat i treball en xarxa. D’aquesta manera, es va establir el compromís d’iniciar noves vies d’expressió i identitat, promovent un canvi de paradigma des d’on abordar les accions educatives apostant pel treball en xarxa.
Com bé apunta Susana Serrano, directora general del Palau Vincles, “la nostra ambició ara és poder fer aquesta jornada cada any i presentar de forma més exhaustiva els resultats que anem obtenint cadascuna de les entitats participants dels diferents àmbits de salut, educació, cultura i transformació social. Cal treballar més de forma transversal i compartir les nostres experiències”.
1 comentari
Completament d’acord! totes les escoles haurien de tenir una coral tant de mestres com d’alumnes!!