Els mesos d’estiu són cabdals per a la formació de mestres, professors i educadors, i l’oferta és gran i variada. Però a la tardor-hivern, i durant tot el curs, hi ha propostes i trobades interessants per a continuar creixent com a professionals de les diferents etapes educatives.
Aquí us hem preparat una tria de propostes de formacions per al col·lectiu docent en diferents àmbits artístics com l’art, la música, el moviment, el circ, la literatura, el teatre i fins i tot, els videojocs.
1. El [FES] 2022: una proposta cultural per construir un món més sostenible
El Festival de l’Educació per la Sostenibilitat [FES] es renova coincidint amb la seva quarta edició. El Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla tornarà a ser aquesta tardor el punt de trobada de tots aquells que treballen per construir un futur més sostenible. Un [FES] que enguany es dividirà amb dues jornades. La primera el divendres 7 d’octubre, centrada en els professionals de l’educació, les arts i la cultura. I la segona, l’endemà dissabte 8 d’octubre, amb un caire ludicofestiu i pensada per a famílies amb tallers, espectacles i altres activitats. Un públic generalista amb ganes d’impulsar petits canvis per fer del planeta un lloc més sostenible ambiental, social, econòmicament i culturalment.
El [FES] professional se celebrarà el dia 7 d’octubre i proposa una tarda per conèixer, aprendre, inspirar-se i intercanviar experiències entre la comunitat educativa i el sector cultural. Es tracta d’un lloc de trobada per descobrir propostes i recursos perquè els professionals tinguin les eines necessàries per contribuir des de qualsevol espai educatiu, la imaginació i la implementació d’un futur més sostenible.
La jornada l’obrirà la ponència «El meu nom és Univers» de la professora de filosofia Lali Bosch. Seguirà amb la descoberta de cinc experiències educatives i culturals enfocades a la sostenibilitat on participaran agents pedagògics com les ZER de Poblet o de la Conca de Barberà, l’editorial La Musca o l’escola La Farga de Salt. Dins la programació de la jornada professional, també es faran dos tallers. El primer a càrrec del coreògraf i pedagog Aimar Pérez Galí i el segon amb el Cor Jove Amics de la Unió, que amb Les Eines revisa l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya. Aquestes dues propostes es fan en col·laboració de Nilak, un espai escènic itinerant, i de Fira Mediterrània.
2. Recursos didàctics musicals
A Bellaterra hi ha El Musical, un centre privat d’educació i recerca musical, autoritzat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Amb més de trenta anys d’experiència en el món de l’educació i la música compta amb un important equip de professionals i un projecte educatiu adaptat als diferents perfils, interessos i edats dels alumnes.
Dins la seva oferta trobem ensenyaments no reglats, ensenyaments reglats a partir d’onze anys i una àrea de suport als professionals del sector educatiu general i de l’educació artística en particular que vulguin conèixer i desenvolupar processos creatius per a l’aprenentatge de la música i les arts escèniques.
Aquest curs de Recursos didàctics musicals per l’aula vol proporcionar als seus participants, mestres i professors, un repertori de recursos i procediments que obrin la seva curiositat i l’inspirin per crear els seus propis. Un total de catorze sessions independents de dues hores que s’inicien a l’octubre i fins a l’abril del 2023.
L’objectiu principal del curs és el desenvolupament de la creativitat i l’aprenentatge musical mitjançant la música i el moviment, amb una mirada àmplia i oberta a les diferents arts. Les classes seran bàsicament pràctiques amb fonamentació teòrica. En cada sessió es coneixerà a un professional diferent i la seva manera de fer. D’aquesta manera es podrà aprofundir en les diferents estratègies didàctiques i la seva aplicació.
3. Pedagogia de circ
El CIPAC, Centre d’Investigació Pedagogica d’Arts del Circ és un projecte que neix al Maresme amb la finalitat de crear un centre de treball col·lectiu on tinguin cabuda totes les facetes de formació, recerca i creació en circ.
Aquest segon semestre del 2022 el CIPAC inicia el seu primer Cicle Formatiu de Formació de Formadors/es, que consta de quatre cursos de 15 hores, tres conferències i una masterclass col·laborativa. Aquest cicle és una oportunitat de desenvolupar coneixements tècnics aplicats a l’aula, però també d’altres àrees
transversals a la docència i que es poden transmetre a traves de tècniques del món del circ.
El cicle inicia la seva programació amb quatre cursos que enfoquen pràctiques i metodologies que poden ampliar la intervenció educativa. Dos cursos especifics de pedagogia de circ, un d’acrobàcia, que aborda les edats evolutives i progessions de l’acrobàcia, i un altre que fa ús del joc del circ per introduïr-los a l’hora d’aprendre les bases tècniques i pedagòquiques del circ.
El cicle de formació esta pensat per a mestres d’educació de primària i professors de secundària, formadors i formadores de circ, psicomotricistes i/o amants del moviment que fan servir el circ, l’expressió corporal, el teatre i els jocs tradicionals a les seves classes com a eix del desenvolupament motriu.
4. El Fòrum de l’Àlbum a l’Aula
Un any més al novembre se celebra La Setmana de l’Àlbum un festival literari d’àmbit nacional. Impulsat per l’associació ¡Âlbum!, petites editorials independents de casa nostra, especialitzada en el llibre àlbum i que promou activitats per a tots els públics a llibreries, escoles i biblioteques de diferents províncies d’Espanya.
A Catalunya tindrà lloc del 4 al 13 de novembre amb activitats per a petits i grans a biblioteques, llibreries i espais culturals. I la temàtica d’enguany gira entorn l’espai imaginat.
Dins la programació de La Setmana de l’Àlbum també hi ha el Fòrum ‘L’Àlbum a l’Aula’. Un espai de diàleg entre els professionals de l’àlbum i tots aquells que, d’alguna manera, tenen un paper rellevant en la formació de lectors. Aquest està dirigit a professionals del món de l’educació i del sector de la literatura infantil i juvenil en general. Amb aquesta proposta ¡Âlbum!, ofereix l’oportunitat de descobrir tot allò que l’àlbum pot aportar a l’educació de la sensibilitat artística i literària, així com el foment de la lectura.
5. Teatre Social
El Centre de formació teatral El Galliner de Girona es va fundar el 1990 i és una entitat de referència en la pedagogia teatral a les comarques gironines. Actualment, té més de 800 alumnes i és un centre reconegut pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i compta amb el suport institucional de la Diputació de Girona i l’Ajuntament de Girona.
Aquest ofereix cursos adreçats a professors de primària i secundària, educadors socials, formadors en el lleure i professors de teatre. Entre les seves propostes actuals trobem un curs de Teatre Social que té per objectiu donar una sèrie de tècniques i recursos teatrals i d’expressió als participants per treballar temes d’interès col·lectiu, ja sigui en l’àmbit social-comunitari o educatiu.
El teatre aplicat és una eina d’intervenció social o pedagògica que treballa amb els participants sobre diferents aspectes de la realitat d’una manera lúdica, creativa i dinàmica, a través del joc teatral i la seva metàfora. En aquest curs es farà una introducció en el coneixement i aplicació de diferents tècniques pròpies del Teatre de l’Oprimit, com ara Teatre Imatge i Teatre Fòrum. Així mateix, també es treballaran dinàmiques per a la cohesió grupal, la figura del testimoni i l’ús del document a les propostes pròpies del teatre documental amb perspectiva comunitària.
Aquest curs de Teatre Social té un total de 16 hores repartides del 18 d’octubre al 20 de desembre del 2022.
6. Circuit Mestres que es mouen
A Sabadell trobem laSala, un centre de creació, exhibició, formació i recerca d’Arts per a infants de 0 a 14 anys que creu fermament que ‘l’Art ens alimenta i ens fa créixer’. El seu projecte s’adreça a infants i a les seves famílies, però també a mestres i professionals en l’àmbit de la creació, l’educació i l’acció social de les Arts per a infants i joves.
A més, des del 2005, laSala pilota el Festival elPetit, el primer Festival internacional del país dedicat exclusivament a les Arts per a la primera infància (0-5 anys). En cada edició, també compta amb un espai per a la recerca, la formació, el diàleg i el networking en el marc de l’Encontre internacional d’Arts per a la (primera) infància. Una trobada oberta a artistes i professionals del sector de la cultura i l’educació que inclou conferències de perfils de referència en el sector, debats i tallers. Una mirada àmplia per abordar la situació actual i el futur de les Arts en la (primera) infància.
Enguany laSala ofereix un nou Circuit de Mestres que es mouen, una formació integral destinada a equips pedagògics d’Escola Bressol i d’Educació infantil. Aquest permet descobrir la importància del despertar artístic en la primera infància i viure en primera persona la riquesa d’experimentar espais immersius d’encontre artístic de qualitat entre iguals: mestres, infants, artistes i famílies.
El circuit inclou tallers impartits per artistes experts en l’àmbit de la primera infància i el visionat d’espectacles immersius relacionats amb la formació. Les funcions dels espectacles inclosos en el circuit estan dissenyades per tal que els/les mestres puguin anar a laSala acompanyats dels infants però també de les seves famílies. Són sessions exclusives per al claustre, els infants i les famílies inscrites. Aquests tallers, visionats i formacions es donaran als mesos de novembre, gener i abril.
7. Cultura de Joc(s)
Dins Ia formació permanent del professorat de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB hi ha un curs molt interessant que aborda el sistema cultural de la ficció digital infantojuvenil contemporània i les pràctiques de consum que s’hi relacionen i que arriben a les llars de quasi les tres quartes parts de l’alumnat actual. Ideal per començar a construir una mirada didàctica i crítica cap a la ficció digital.
Cultura de Joc(s) serà un espai de treball continuat i comunitari, coordinat per l’especialista Lucas Ramada Prieto, en el qual s’abordaran els diferents aspectes que conformen el món del videojoc i de la resta de formes digitals de ficció.
A través de trobades presencials de discussió, formació i posada en comú, i mitjançant el desenvolupament de dinàmiques d’experimentació, gaudi i reflexió pausada amb textos, obres i dispositius didàctics, intentarem resignificar la nostra posició amb relació a l’enorme bretxa que existeix entre la institució educativa i el món de la ficció digital.
Dirigit a professors d’educació primària, secundària i cicles formatius aquest curs té un total de 30 hores (18 hores presencials + 12 hores de treball autònom) del 17 de novembre de 2022 al 22 de juny de 2023.