El projecte IN.TUNE- Innovative Music & Art Universities in Europe el formen vuit universitats i centres d’ensenyaments superiors europeus dedicats als ensenyaments artístics superiors. Les institucions vinculades a l’aliança fomentaran un currículum compartit, dissenyaran assignatures i augmentaran les competències digitals de la comunitat acadèmica, a més d’incrementar la mobilitat internacional de la comunitat educativa. Per al seu desenvolupament, la Comissió Europea ha aprovat un pressupost d’execució d’11,3 milions d’euros, dels quals n’aporta 8,6 milions. El suport financer correspon al programa Erasmus+ de la Unió Europea.
A la iniciativa hi participa també Catalunya amb l’ESMUC conjuntament amb els següents centres: Taideyliopisto – Sibelius- Akatemia (Helsinki), Norwegian Academy of Music (Oslo), Stichting Hogeschool der Kunsten Den Haag (La Haia), Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti (Bucarest), Univerzitet umetnosti u Beogradu (Belgrad), MDW – Universitåt fur Musik und darstellende Kunst Wien (Viena), Conservatoire National Superieur de Musique et de Danse de Paris.
IN.TUNE vol donar resposta als reptes als quals s’enfronten actualment els ensenyaments superiors de música i altres arts. Els ràpids avanços tecnològics i els canvis en les condicions de sector artístic exigeixen que les institucions educatives explorin com poden oferir programes que preparin als estudiants per a una vida professional en constant evolució.
Gràcies a aquesta aliança, el projecte IN.TUNE permetrà incrementar la mobilitat internacional de l’alumnat, del professorat i del personal d’administració i de serveis. També fomentarà un currículum d’estudis compartit per les vuit institucions, dissenyar assignatures i altres unitats docents híbrides, presencials i virtuals alhora. Finalment, la iniciativa permetrà augmentar les competències digitals de la comunitat acadèmica i del personal d’administració i de serveis.
Projecte de col·laboració
Les institucions que formen part del projecte IN.TUNE s’han vinculat entre elles després d’experiències prèvies conjuntes. La conjunció d’aquests centres superiors també ha estat possible perquè tenen un lideratge amb visió de futur i perquè entre totes mantenen un equilibri geogràfic en el continent.
L’Escola Superior de Música de Catalunya té diferents experiències en projectes europeus. Actualment, forma part de l’Associació Europea de Conservatoris (AEC), de l’International Benchmarking Group (IBG) i de l’European League of Institutes of the Arts (ELIA).
Les Universitats Europees són aliances transnacionals que agrupen institucions d’ensenyament superior en una estratègia conjunta de cooperació a llarg termini. El projecte, aprovat el passat 3 de juliol per la Comissió Europea, va atreure 65 propostes diferents, que implicaven unes 500 institucions d’arreu d’Europa, de les quals se’n van acceptar 30.
Socis que també s’impliquen
El projecte compta amb un grup d’institucions associades que exerciran funcions específiques proporcionant a l’aliança un suport extra i experiència en diversos temes, creant ponts amb les comunitats locals o amb l’àmbit professional i altres disciplines. A més, IN.TUNE es beneficiarà de la implicació dels socis com a plataformes per a difondre informació sobre el contingut, les activitats i els resultats de l’aliança a un públic més ampli, dins i fora del sector creatiu i cultural. Com a socis directes de l’ESMUC es troben L’Auditori de Barcelona i l’Institut del Teatre.
Els partners són els següents:
- AEC (Association Européene des Conservatoires)
- City of Helskinki (CoH)
- Finnish Society for Music Education (FiSME)
- Belgrade Festivals Centro (CEBEF)
- Mad Head Games Doo (MHG)
- Telemark Research Institute (TRI)
- Union of Composers and Musicologists of Rumanía (UCMR)
- Philharmonie de Paris.
- Conservatoire National Supérieur d’Arte Dramatique
- Verein zur Förderung der Musik (SUPERAR)
- Musethica (MUS)
- L’Auditori de Barcelona
- Intitut del Teatre de Barcelona
- Stichting AMARE (SA)
- Dutch National Unesco Commission (DUC)
- Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music (UNTAM)
- Society for Artistic Reearch (SAR)
- Tuning Academy (TA)
- International Benchmarking Group (IBG)
Treball en equip
El disseny de la cooperació d’IN.TUNE es basa en la creació de marcs, metodologies i polítiques, cada un d’ells amb activitats i resultats específics, i desenvolupats per donar suport a la sostenibilitat a llarg termini. Les activitats s’articulen entorn de quatre àrees temàtiques principals: Oferta educativa conjunta i mobilitat, Recerca i innovació, Compromís Social i Governança d’aliances i cooperació.
El projecte defineix les diferents línies de treball, amb la qual cosa cada centre es responsabilitza d’una temàtica concreta. L’ESMUC, per exemple, treballarà en el desenvolupament de capacitats i la innovació en l’aprenentatge i la docència. Així, el Conservatori de París treballarà per la cooperació en profunditat a través de nous formats educatius, mentre que el Conservatori de Hèlsinki reforçarà la dimensió investigadora del projecte. En resum, cada institució es fa responsable d’un paquet de treball, però també col·labora en tots els altres, de manera que l’experiència, el compromís i la càrrega de treball es comparteix.
La participació de les distintes institucions en el projecte està garantit a través d’una àmplia gamma d’activitats i una estructura de governança transparent en la qual participen estudiants, docents i personal d’administració i serveis. I també cal sumar la col·laboració dels 19 socis.
Procés d’avaluació
La proposta parteix d’una visió sòlida que considera les especificitats de l’àmbit d’especialització de l’aliança: la música i, en un àmbit més ampli, les arts. Els objectius i objectius de la proposta s’ajusten molt bé al Pla de treball de la UE per a la cultura 2023-2026 i aborden reptes identificats pels estudis internacionals. A més a més, la proposta contribueix a l’Espai Europeu d’Educació en sinergia amb l’Espai Europeu de Recerca, ja que desenvoluparà ofertes educatives noves i flexibles per a estudiants que donen suport a la col·laboració transnacional.
Segons l’informe d’avaluació de la Comissió Europea, les vuit universitats volen aprofundir en la seva cooperació per aconseguir una transformació institucional, la millora de la seva qualitat, rendiment, atractiu i competitivitat internacional. El document subratlla el paper important de l’educació superior en la construcció d’una educació sostenible, democràtica i resilient. I, afegeix que les institucions que formen part d’IN.TUNE volen ser un model per a la comunitat d’educació superior.
L’informe indica que IN.TUNE té el necessari per promoure els valors i prioritats europeus en matèria d’inclusió, diversitat, agenda verda, preparant-se per al futur a través de l’aprenentatge i dels nous models de formació.