Les cinc comunitats autònomes que no estan governades pel PP, i que s’oposen a la llei orgànica de millora de la qualitat educativa, la denominada llei Wert, han escenificat aquest dimecres un front comú de rebuig a la nova normativa. Els consellers d’Educació de Catalunya, el País Basc, Andalusia, Astúries i Canàries han comparegut colze a colze per posar de manifest que veuen “impossible” que la reforma es comenci a aplicar a les aules el curs vinent -a primer, tercer i cinquè de primària, a més de la Formació Professional Bàsica-. No només perquè consideren que la llei ha estat “imposada” sense diàleg, sinó també perquè creuen que s’està implantant amb “precipitació”.
Aquest ha estat el missatge dels cinc consellers a poques hores de reunir-se amb el ministre d’Educació, José Ignacio Wert, en la Conferència Sectorial d’educació, la primera des que va entrar en vigor la LOMCE el passat 3 de gener. “Més enllà de la imposició política, ara hi ha improvisació i precipitació i el sistema educatiu no pot viure condicionat per aquests elements”, ha lamentat Irene Rigau, que ha subratllat el problema afegit de la manca de “dotació pressupostària que els canvis requereixen, impossibles d’aplicar”.
Els consellers presentaran aquesta tarda davant el ministre “al·legacions i objeccions tècniques”. Precisament la reunió es per parlar del desenvolupament curricular de la LOMCE -canvis en els continguts de les assignatures-, un procés que va aixecar polseguera la setmana passada en demanar Rigau a les editorials de llibres de text que no adaptessin els nous materials a la llei. Els decrets pels quals s’aproven els currículums -encara en esborranys- no estaran llestos fins el març o l’abril, segons els càlculs de Wert, fet que dona molt poc marge de temps a les comunitats per complementar-los i aplicar-los. Els consellers han valorat avui que necessitarien com a mínim nous mesos per implantar-los.
“No parlem per parlar”, ha assegurat Cristina Uriarte, consellera basca, “sentim la responsabilitat de defensar-los contra la LOMCE”. Les cinc comunitats representen més de la meitat de l’alumnat de tot Espanya, un 52%. Algunes d’elles, com Catalunya i Andalusia, ja estan treballant per recórrer la llei davant el Tribunal Constitucional per invasió de competències, en matèria de llengua o de currículum, entre altres. En el cas català, la Generalitat està pendent del Consell de Garanties Estatutàries, que dictaminarà si es vulneren competències.
Els consellers també han deixat entreveure que hi ha diverses comunitats autònomes governades pel PP que també s’oposen a la LOMCE, encara que no han revelat de quines es tracta.