Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Contra la goma d’esborrar: deixem que s’equivoquin!

    Senyo Punkmaig 26, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Quin ha de ser el paper de la goma de borrar? / CC by SA r. nial bradshaw Seguir
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hi ha un fenomen molt habitual en totes les meves classes al qual encara no m’acostumo. L’anomeno l’efecte error gravíssim de la mort: encara no he acabat de repartir folis i llapis, sigui pel que sigui, ja tinc un seguici de nens que em demana la goma d’esborrar. En les últimes ocasions he deixat de proporcionar-los-la. Enteneu-me bé, no sóc una bruixa, només vull disminuir l’ànsia gomera entre els meus alumnes, i sobretot treure-li una mica d’importància al fet d’haver comès un error, perquè pel que veig en les seves cares, encara m’he quedat curta amb el nom d’error gravíssim de la mort.

    A vegades és només un “aquesta ‘r’ m’ha sortit regulín”, i jo em quedo pensant si és autoexigència o més aviat inseguretat infundada per les contínues correccions d’errors dels adults, perquè està bastant ben traçada. Però l’altre dia, un nen em deia entre llàgrimes que ell només sabia fer “gargots”, i no obstant això uns minuts més tard m’ensenyava orgullós un dibuix sobre el dia del seu aniversari que explicava amb tot luxe de detalls. Tenia tanta por a cometre un error que ni tan sols es veia capaç de fer alguna cosa que valgués la pena.

    Però, què és un error? Segons la RAE és un “concepte equivocat o judici fals”, i equivocar-se és “prendre desencertadament alguna cosa per certa o adequada”. Convé posar aquestes definicions en context. Es tracta en el cas que ens ocupa d’un context educatiu, és a dir, aquell en el qual es produeix el procés d’ensenyament i aprenentatge, i en què per tant ens movem contínuament entre un costat i l’altre del que és “encertat” o “adequat”. I no és aquest anar i venir alguna cosa altament positiva? Així doncs, per què ho condemnem al menyspreu?

    La frase per aprendre cal equivocar-se està en el nostre repertori habitual, la repetim una vegada i una altra perquè els nostres alumnes es frustren ràpidament davant els errors. Però sembla que això és més cosa de jocs i altres pràctiques menors. Quan ens posem seriosos, és a dir, quan parlem de lectoescriptura o logicomatemàtica –perquè tothom sap que tota la resta són tonteries, a Infantil–, els errors no es poden permetre, no ens fan aprendre, només ens fan nosa, i per això manem fer servir la goma en tot moment, la fem servir nosaltres mateixos o fins i tot els guiem la mà. Ho hem fet tots, i molt probablement no els hem mirat a la cara quan els hem esborrat aquestes lletres que tant els ha costat escriure. Decepció i tristesa és el que he vist en les seves cares quan se m’ha ocorregut pensar què sentirien ells en aquell instant.

    I jo em pregunto, ¿de què em serveix que hagi escrit la paraula “margarida” perfectament si el camí ha estat tan tortuós que el gruix del paper gairebé no aguanta ni una passada més de la goma? ¿Ho ha gaudit? ¿Ho ha fet sol? ¿Ha pogut ser conscient de tots i cadascun dels seus moviments, o al final ja només volia acabar al més aviat possible? Reflexionem-hi: ¿de què ens serveix que facin servir la goma i corregeixin els seus errors, o més aviat de què els serveix a ells? Sembla que si ningú els corregeix, mai sabran fer aquestes coses que volem ensenyar-los, quan la majoria de vegades és una qüestió de temps, de maduresa, d’estar preparat, més que de fixar-nos en els nostres propis errors. A Infantil, el que ens mostra l’error és, sovint, simplement que encara no és el moment. Si avui posa “margita”, no entrem en pànic, que demà –o demà passat, o d’aquí a un any) ja posarà “margarida”. És la màgia de créixer.

    D’altra banda, també és important que ens preguntem: ¿què li està dient aquest procés continu de creu i ratlla sobre si mateix? Probablement que no en sap, o fins i tot, com el nen que només sabia fer “rayajos”, que és incapaç. Que és incapaç de començar si més no a intentar realitzar una activitat sobre el paper sense una goma al costat que el faci sentir segur.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Barcelona mantindrà les educadores de les escoles bressol municipalitzades
    Next Article Per què la pobresa fa més mal en la infància
    Senyo Punk

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}