Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Decret d’admissió: una polèmica amb la dosi acostumada d’hipocresia

    Manel Pulidofebrer 26, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest decret ha creat polèmica. Les CCOO ja ho avançàvem fa temps, quan vam ser coneixedors de les intencions del Departament. Sabíem que si s’havia de treballar per planificar l’oferta educativa i per començar a eliminar la segregació escolar, hi hauria reaccions. Reaccions per part de les organitzacions que volen mantenir la situació actual i també per part d’aquelles que la volen modificar tant i tan ràpid, que sempre acabaran treballant perquè res no canviï.

    Les CCOO fa anys que exigim aquests canvis i, analitzant el redactat del decret, considerem que va en la bona direcció, tot i que hem presentat al·legacions per millorar la participació de la comunitat educativa i la transparència dels criteris i acords que prenguin les estructures de planificació que es defineixen. Així mateix, considerem que el tràmit d’urgència no ha ajudat a trobar consensos i que, sense una memòria econòmica, serà impossible d’aplicar per aconseguir els objectius.

    La planificació educativa és fonamental. Des de les CCOO sempre l’hem defensada perquè no planificar implica que la mà invisible del mercat decideixi el nostre sistema educatiu, com ha fet la darrera dècada. Què és el que hem vist aquests anys? Com els centres, independentment de la seva titularitat, es posaven a competir entre ells per aconseguir alumnat. Així, tant la demanda social, reclamada per les organitzacions de dretes, com la mobilització de determinats centres i famílies, acabava decidint quins eren els centres que creixien i quins anaven minvant en un context de davallada demogràfica.

    I quan en un centre s’eliminen línies, les treballadores ho acaben patint. En el cas de l’escola pública, es deixen de crear llocs de treball, però les persones que salten es poden absorbir en la gran plantilla. En l’escola concertada, però, una gran part acaba a l’atur, malbaratant tota la seva experiència i canviant la seva vida. Per aquest motiu, les CCOO reclamem una negociació amb les patronals i el Departament per poder recol·locar qualsevol persona que es vegi afectada per un tancament, sigui quin sigui el motiu. De forma prèvia i preventiva, també haurem d’homologar les condicions laborals de les companyes de la concertada amb les de la pública.

    Tot i les coses que se n’han arribat a dir, el decret no representa cap revolució pel que fa a la planificació. En cap moment s’acaba amb la llibertat d’elecció de centre, que per altra banda no és cap dret d’especial protecció. Han estat les lleis educatives les que han avalat aquest dret, que en cap cas està a la Constitució. Ara, les famílies podran continuar escollint el centre que volen, sempre que tingui places. Però no serà aquesta demanda la que decideixi quins centres existiran i quantes línies tindrà cadascun, perquè, com hem denunciat CCOO, aquesta dècada ultraliberal ens ha demostrat que això genera segregació.

    L’altre objectiu del decret és treballar contra la segregació escolar, repartint l’alumnat amb necessitats de suport educatiu. Ha estat també una demanda històrica d’aquest sindicat, ja que la selecció d’alumnat, juntament amb la manca de planificació, ha acabat generant la greu segregació escolar que patim a Catalunya. Una segregació que opera en contra de la creativitat i de la generació de valor educatiu.

    En aquest punt, també hi ha hagut oposició, tot i que ningú ha sortit a dir, públicament, que no vol determinat alumne al seu centre. El punt que han fet servir els detractors del decret, ha estat la falta de recursos econòmics per atendre aquest alumnat. I tenen raó. Per això, exigim que el Govern s’impliqui en aquest tema, aconseguint els recursos necessaris per atendre tot l’alumnat en les millors condicions. Però aquesta mancança de recursos, agreujat per les polítiques d’austeritat extrema, ha estat defensada per les organitzacions polítiques que més critiquen el decret. Per això nosaltres no podem defensar el manteniment de la situació actual fins que no tinguem el finançament adequat. S’ha de començar a actuar en paral·lel amb l’increment de recursos econòmics per l’educació.

    Les CCOO defensem un únic sistema educatiu gratuït, on tots els centres tinguin la màxima qualitat, sense segregació i sense diferències de condicions laborals entre les treballadores. Per aconseguir-lo cal incrementar la inversió que el nostre Govern destina a l’educació, i negociar amb la representació sindical solidària i global, la millora de les condicions laborals, així com amb la totalitat de la comunitat educativa, les prioritats de les inversions.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Saló de l’Ensenyament potencia l’FP amb més oferta de centres i títols
    Next Article
    Opinió
    Ampliar la mirada sobre el problema de la segregació escolar
    Manel Pulido

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}