Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Dones, ciència i tecnologia: quina ciència?, quina tecnologia?

    Juana M. Sanchomarç 23, 20217 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si en la tercera dècada del segle XXI encara cal convèncer a alguna persona de la capacitat de les dones per prosseguir qualsevol activitat que es proposin, tenim un seriós problema. La història que coneixem ens mostra dones cuidadores, capaces de viure en mitjans hostils, de fer-se càrrec de menors i ancians, de les tasques de la casa i del camp. Dones capaces de fer reviure les collites, els pobles, les ciutats i l’economia després de sagnants i destructives guerres que elles no provoquen i de les quals no es beneficien. Dones creatives que resolen problemes quotidians i desenvolupen sabers dels quals, en general, se n’apropien uns altres. Dones que, tenint-ho tot en contra, aprenen i desenvolupen símbols (recordem la nü shu, l’escriptura desenvolupada en secret, en el segle III de la nostra era, per dones xineses a les quals se’ls negava l’accés als codis imperants).

    Dones que, malgrat haver d’enfrontar-se a les prohibicions, als egos de la majoria dels homes i d’altres dones, a les desqualificacions i, fins i tot, als insults i a les agressions, han destacat en tots i cadascun dels àmbits de coneixement. Algunes d’elles i, malgrat les moltes traves, obtenint els premis i reconeixements més importants.

    Dones capaces de trencar els codis més arbitraris imposats –com l’obligatorietat de cobrir-se de dalt a baix, de només utilitzar faldilles, etc.– i que s’han autoautoritzat a vestir de diferents maneres. Estem a l’espera que altres s’atreveixin a fer-ho.

    Dones que han lluitat i lluiten per ser reconegudes com a “legítimes altres”, perquè encara avui institucions religioses i alguns països no reconeixen ni apliquen l’article 1 de la Declaració Universal de Drets Humans, publicada el 1948: “Tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i drets i, dotats com estan de raó i consciència, han de comportar-se fraternalment els uns amb els altres”.

    No obstant això i, malgrat les evidències acumulades durant segles, sembla que existeix una “síndrome de distorsió profunda” que manté la necessitat de publicar assajos com el de Siri Hustvedt, Los espejismos de la certeza, en el qual es planteja desmuntar els intents de demostrar la incapacitat femenina per a la ciència. Benvingut! Però jo em pregunto: Necessitem demostrar la “capacitat de les dones” o indagar sobre els motius de la profunda incapacitat de moltes persones (homes i dones) per reconèixer-la?

    En el curs 2018-2019, un 54,8% del total d’estudiants universitaris a Espanya van ser dones, de les quals un 55,2% es van matricular en Grau, un 54,4% en Màster i un 50,1% en Doctorat. No obstant això, mentre a Medicina un 70,3% eren dones, Enginyeria i Arquitectura les cursaven un 24,8%. Per la qual cosa sembla que el problema està en les STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques). Però quina mena de C, T, E o M?

    D’aquí ve que torni el recurrent debat de la falta de “vocacions femenines” per dedicar-se a la ciència i la tecnologia. I com és un tema sobre el qual porto pensant i debatent des de fa anys, seguiré amb algunes reflexions, considerant dimensions que no se solen tenir en compte.

    Necessitem demostrar la “capacitat de les dones” o indagar sobre els motius de la profunda incapacitat de moltes persones (homes i dones) per reconèixer-la?

    Sembla evident que la manera de continuar educant a moltes dones, que reflecteix molts dels estereotips sobre elles i les seves capacitats, hi influeix. Així mateix, comptem amb considerables evidències sobre la necessitat de millorar l’ensenyament de les ciències, no sols en l’educació primària i secundària, sinó també en la superior. S’ha posat de manifest, una vegada i una altra, que se sol ensenyar de manera abstracta, descontextualizada, com si els problemes científics i tècnics no tinguessin ni història, ni context ni interessos. Resultant, sovint, en “continguts” factuals i declaratius i problemes les solucions dels quals l’alumnat ha de memoritzar. Se li atribueix a “la seva dificultat” la “dificultat” de motivar, d’interessar, de comprometre als estudiants. La majoria no se senten interpel·lats i afectats, la qual cosa redunda en un creixent desinterès. Però també existeixen evidències que un canvi en l’ensenyament té repercussions favorables en l’aprenentatge.

    Però hi ha altres factors que no se solen tenir en compte. Existeix una tendència a considerar que la ciència i la tecnologia són autònomes, objectives i imparables, oblidant que en el seu desenvolupament només uns pocs decideixen on i com invertir en l’estudi d’un fenomen, en detriment d’uns altres. D’aquí la pertinència de preguntar-se: A qui beneficia i a qui perjudica? Quines repercussions té per al nostre planeta i per l’espècie humana? I, sobretot, quin tipus de societat està configurant? Potser en aquestes qüestions podem no només trobar altres respostes a la falta de “vocació científica” de les dones, sinó al mateix desenvolupament d’aquest àmbit del coneixement.

    A la fi de la dècada de 1990, el degà d’una facultat d’Informàtica va dir sentir-se profundament decebut perquè la seva filla, una brillant estudiant del batxillerat de ciències, li acabava d’informar que anava a estudiar Psicologia. Ell, sorprès, li va preguntar per què. La resposta va ser immediata i clara: “Perquè no em veig tota la meva vida relacionant-me amb màquines, vull treballar amb persones”.

    El 1993 vaig tenir la fortuna de conèixer al professor Joseph Weizenbaum, un pioner de la Intel·ligència Artificial que entre 1964 i 1966 va desenvolupar, al MIT, Eliza, un dels primers programes a processar llenguatge natural, que parodiava al psicòleg Carl Rogers i intentava mantenir una conversa de text coherent amb l’usuari. Li vam fer una entrevista, que va ser publicada a Telos, en la qual va explicar la seva decisió d’abandonar la recerca per dedicar-se a la reflexió sobre el desenvolupament de la ciència i la tecnologia.

    “La guerra del Vietnam estava en ple apogeu. Jo la veia com una grandíssima injustícia i em vaig haver d’aliar amb l’oposició. Al mateix temps, als Estats Units el moviment de drets humans estava lluitant per donar a les persones negres els drets civils i privilegis que tenia la resta dels ciutadans. L’ambient es caldejava, tot anava de pressa, es requeria ajuda i, en aquestes circumstàncies, jo no podia romandre al marge. […] Em preocupava el paper de la meva universitat, del MIT, i va resultar que llavors, com ara, el MIT estava molt relacionat amb els militars. […] Per això, vaig començar a fer-me preguntes, sobretot, per tractar d’entendre què hi feia jo allà. I va resultar que no vaig poder evitar adonar-me que jo, i molts dels meus col·legues, especialment els informàtics, estàvem treballant en l’armament que s’utilitzava a Vietnam. […] Quan em vaig adonar de tot això, vaig decidir que no podia continuar fent-ho i em vaig convertir en una espècie de dissident. En principi, com a resposta conscient, que va evolucionar des d’una mena de sentit antimilitarista inicial a un sentit filosòfic posterior. Un s’ha de plantejar preguntes filosòfiques del tipus: com defineixes el que estàs fent?; com pots augmentar la perspectiva sobre això?”.

     

    En definitiva, potser podríem entendre millor el sentit de la “falta de vocació científica” de les dones plantejant: (1) com se les educa, estereotipa i menysvalora; (2) com s’ensenya la ciència i la tecnologia (a ells i a elles); (3) com promoure una ciència i una tecnologia “amb consciència”, que beneficiïn no sols a uns pocs sinó a tota la humanitat i el seu hàbitat; (4) com afrontar la colonització digital que ens converteix en esclaus de GAFA(M) -Google, Amazon, Facebook, Apple (Microsoft), i (5) com canviar les preguntes per centrar-nos en el realment important per al bé comú i perfilar mons menys robotitzats.

    Estic més que segura que moltíssimes dones, i no només elles, “s’apuntarien” a aquesta visió de la ciència i la tecnologia. Cal atrevir-s’hi!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    dones opinió STEM
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’esdeveniment com a possibilitat educativa
    Next Article
    Actualitat
    El Síndic reclama la restitució de la sisena hora en els centres de màxima complexitat
    Juana M. Sancho

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}