Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Dones? Homes? Sexe i gènere, biologia i cultura

    Opinió
    Dones? Homes? Sexe i gènere, biologia i cultura

    Jaume Celasetembre 15, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Vull començar parlant del vincle que tinc amb el seu autor. Som amics, ens trobem de tant en tant en un bar, sempre el mateix, esmorzem, bé, jo esmorzo, ell pren un cafè i parlem. Ell es manté prim i jo tinc un cos no normatiu que el meu net número 3 diu sense embuts: tu, avi, estàs gordu. En Jordi, com tothom, és moltes coses, entre elles biòleg, professor i investigador i, sobretot, és el company de la Rosa -una de les dones d’aquest país de qui més ha après sobre l’educació de les primeres edats. Hem conversat centenars de vegades, gairebé sempre estem d’acord però quan discrepem és meravellós el que arribo a aprendre- i el pare d’en Pau, de l’Anna i d’en Ferran, exalumnes meus. Me’ls van confiar fa molts anys i jo vaig fer el que vaig poder per espatllar-los el mínim possible. Ah! I ara és avi per partida doble.

    És una gran aportació a aquest debat tan actual sobre sexe, gènere, identitat, transsexualitat, drets, paritat…

    D’aquest llibre n’havien parlat en algunes ocasions mentre preníem el cafè. Per tant, a mi no em va venir de sorpresa que l’acabés escrivint. Ell se’n moria de ganes i jo també.

    És una gran aportació a aquest debat tan actual sobre sexe, gènere, identitat, transsexualitat, drets, paritat… i afegiu totes les paraules que us omplin el magí.

    Voldria destacar unes quantes característiques. Primer de tot, és un llibre molt oportú, perquè aquest debat està entrant amb força al món escolar i convé saber de què estem parlant. Per tant, llegir-lo ens pot aclarir molts punts i comes sobretot als que naveguem per les aigües, sovint calmades, sovint tempestuoses d’aquesta realitat.

    Segon punt que vull destacar: la seva aproximació a aquests món és des de la biologia. Ell mateix diu a la contraportada que sembla que aquesta ciència ens faci por i, per evitar-la, deixa que prevalgui la  mirada del mestre, d’aquell que orienta però no pontifica.

    El contingut està farcit de preguntes. Algunes ell mateix les respon, però sempre sense adoctrinar

    Tercer element que el fa un llibre molt bo. Està escrit per un educador. Per tant: rigor i capacitat de fer-se entendre. El contingut està farcit de preguntes. Algunes ell mateix les respon, però sempre sense adoctrinar, sense deixar-les tancades a pany i clau excepte aquelles que la ciència ha contestat amb fets indiscutibles. La majoria, però, queden a l’aire i són una invitació a que el lector o la lectora es facin seva la qüestió, rumiïn i mirin de trobar-ne una resposta. Aquestes preguntes, sovint, són binàries, però hi ha moments que descobreixes algunes escletxes que et recorden la complexitat del tema que en Jordi vol tractar.

    També és d’agrair que els capítols siguin curts, que sovint comencen amb un interrogant que es va responent -o no- i que enllaça amb altres qüestions d’una gran actualitat com és ara el tema de les violacions, de les manades o de les diferents maneres de viure la maternitat i la paternitat.

    També són molt importants les aportacions que fa des d’una perspectiva històrica i com en algunes ocasions hi treu el nas l’ètica, aquella ètica que ens fa una pregunta semblant a aquesta: podem fer tot el que podem fer?

    Som fills de la biologia i de la cultura, però el que és bo saber i poder-hi reflexionar és com aquestes dues realitats es fonen però no es confonen

    Ens fa memòria d’una antiga afirmació: que som fills de la biologia i de la cultura, però el que és bo saber i poder-hi reflexionar és com aquestes dues realitats es fonen però no es confonen.

    De fet, tot es pot resumir en un punt que en Jordi detalla al final: “La biologia no és enemiga de la igualtat; la biologia pot ser, precisament, una eina al servei de la igualtat”.

    Un cop plantejat tots aquests jocs de miralls la feina és saber quines imatges ens serveixen per construir la nostra humanitat al servei de la bondat i de la intel·ligència i quines hem de mirar d’evitar.

    Seria bo poder convertir el contingut del llibre en una mena de seminari. Mestres reunits debatent els capítols d’aquest llibre que en Jordi acaba dedicant a en Miquel i a la Bruna. I qui és aquest Miquel i aquesta Bruna? El seu net i la seva neta que, com confia l’avi, hauran de trobar-se en un món lliure i aprofitar l’herència que els deixen i convertir-la en noves oportunitats d‘humanització perquè res comença en un mateix i res acaba tampoc.

    Aquest és el repte.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació social gènere opinió Rols de gènere
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    CCOO denuncia que Catalunya té les ràtios educatives més altes d’Espanya
    Next Article
    Actualitat
    Sentència contra l’empresa de menjadors escolars Ausolan per mala aplicació dels convenis
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Educació i trencament social

    juny 20, 2025

    Opinió
    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    juny 19, 2025

    Opinió
    Orientació com a remei contra a la incertesa

    juny 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}