Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Iolanda Segura: “La nova llista d’adjudicació de places és un nyap i torna a contenir errors”

    Ana Basanta

    Niubó cessa el subdirector de plantilles pel caos de l’adjudicació de places docents

    Ana Basanta

    Absentisme, abandonament i fracàs escolar: quan el sistema no sap cuidar

    Francesc Imbernon

    Avaluar per incloure, incloure per avançar

    Pau Gaitán

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Educació concertada i polítiques d’equitat: la necessitat d’una narrativa

    Opinió
    Educació concertada i polítiques d’equitat: la necessitat d’una narrativa

    Clara Fontdevilasetembre 19, 20227 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En el context català, l’educació concertada és periòdicament motiu de controvèrsia. Més enllà d’altres consideracions, com l’orientació religiosa de la majoria de proveïdors privats, un dels principals motius de debat és l’alt nivell d’estratificació social entre escoles públiques i concertades i els desequilibris en la distribució de l’alumnat vulnerable segons la titularitat del centre.

    Davant les desigualtats i els alts nivells de segregació escolar associats a aquesta doble xarxa, el debat sobre el model de concerts ha tendit a confrontar dues posicions antagòniques. A una banda, trobem bona part dels representants del sector concertat, partidaris de mantenir l’statu quo. Per a aquests, fins que no s’augmenti el finançament de les escoles concertades no es poden abordar qüestions relatives a la corresponsabilització del sector en la matrícula de l’alumnat vulnerable.

    D’altra banda, trobem veus que reivindiquen la necessitat d’eliminar el model de concerts. Aquesta postura, legítima des del punt de vista del debat democràtic, sovint no té en compte quina és la correlació de forces necessària per a la seva implementació. Més enllà de les implicacions pressupostàries, nombrosos països que han optat per modificar substancialment (ja no diguem eliminar) el model de concerts educatius han afrontat l’oposició no només de la patronal del sector, sinó també de grups polítics partidaris de la doble xarxa, de famílies i d’una part important de l’opinió pública.

    En aquest escenari de polarització, el Departament d’Educació ha optat pel que podria considerar-se una posició intermèdia orientada a corregir els efectes més negatius de la doble xarxa. Amb l’arribada d’ERC a la Conselleria d’Educació l’any 2018, de la mà de Josep Bargalló, es va iniciar una estratègia de reforma orientada a reforçar el principi d’equivalència entre les xarxes pública i concertada, en línia amb els principis recollits a la LEC o més recentment al Pacte contra la Segregació Escolar. Algunes de les iniciatives més destacades en aquest sentit són el projecte de renovació del decret de concerts iniciat el 2019 (aturat amb el canvi de govern de 2021) o el nou decret d’admissió de 2021. Són iniciatives que busquen incrementar la responsabilitat del sector concertat en l’educació de l’alumnat vulnerable, alhora que reforcen el protagonisme de l’administració educativa en la planificació de l’oferta concertada. Aquestes dues iniciatives es complementen amb el decret pel qual es regula la integració d’escoles concertades a la xarxa pública, aprovat l’any 2019.

    Tant el decret d’admissió com el projecte de decret de concerts han afrontat fortes campanyes d’oposició. Ambdues iniciatives han estat fortament criticades pels grups polítics conservadors (JxCat i PP) i les principals organitzacions d’escoles i famílies del sector concertat, que van recollir signatures en contra del projecte de decret de concerts i en contra del nou decret d’admissions. Aquests actors sostenen que les iniciatives del Departament d’Educació ataquen la llibertat d’elecció de les famílies, posen límits a la diversitat de projectes educatius i exigeixen canvis que les escoles concertades no poden assumir sense una millora del finançament.

    Davant la magnitud del repte, la (falta de) narrativa i l’estratègia comunicativa amb què el Departament d’Educació ha acompanyat aquesta aposta regulativa resulta, com a mínim, sorprenent.

    Veiem com la bateria de mesures no s’ha envoltat d’un discurs clar i articulat sobre els seus objectius i la problemàtica a la qual respon. La importància del decret d’admissió, i la urgència d’un nou decret de concerts, rauen en els alts nivells d’estratificació social dels centres educatius catalans, indissociables de l’elevat pes que l’educació concertada té a Catalunya. Ara bé, des de l’administració no hi ha hagut un esforç sistemàtic de sensibilització i informació de l’opinió pública respecte a la importància de la problemàtica, ni s’han emmarcat les noves mesures com una resposta necessària davant un dels majors reptes a què s’enfronta el sistema educatiu català. Aquesta falta de narrativa té, a més, conseqüències sobre part dels responsables i tècnics del Departament d’Educació, els quals sovint no disposen d’un fil argumental compartit amb el qual poder legitimar i recolzar l’aplicació d’aquestes polítiques al territori.

    En l’anàlisi de polítiques públiques es considera que mobilitzar narratives convincents amb les quals problematitzar una situació i identificar solucions és imprescindible per garantir l’èxit dels processos de reforma, sobretot en temes que generen controvèrsia i debat públic. En l’àmbit que ens ocupa, cal tenir en compte, tal com mostra una enquesta recent del CEO, que bona part de la població està d’acord amb la necessitat d’una distribució equilibrada de l’alumnat vulnerable. Ara bé, les mesures a través de les quals el decret d’admissió i el decret de concerts pretenen assolir aquest objectiu no generen el mateix grau d’acord, precisament donada la seva lògica redistributiva.

    Són mesures que incideixen sobre els privilegis que històricament han gaudit alguns grups i agents del sistema educatiu, i això genera oposició i resistència. Ens referim, per exemple, a una part de les escoles concertades que pel seu elevat cost per a les famílies matriculen alumnes de major nivell socioeconòmic; i a una part de la classe mitjana que ha vist en el sistema de la doble xarxa una oportunitat de disposar de circuits d’escolarització socialment homogenis i allunyats d’una realitat social que és molt més diversa. Donada l’atenció mediàtica que envolta el procés de preinscripció i la preocupació amb què moltes famílies afronten l’elecció d’escola, una estratègia discursiva per justificar el sentit de les noves mesures és una condició indispensable per minimitzar resistències i malinterpretacions.

    L’absència d’una narrativa clara i compartida per part del Departament ha facilitat la difusió de missatges contradictoris entre la comunitat educativa i reforçat la polarització del debat sobre la concertada

    Les implicacions socials i polítiques d’aquesta falta de narrativa ja han quedat paleses durant la preinscripció pel curs 2022/23. Aquest procés ha anat acompanyat de diverses polèmiques referents, justament, a les novetats introduïdes pel decret d’admissió, inclosa la reserva de places per l’alumnat amb necessitats educatives específiques o la reducció de ràtios, interpretades per algunes famílies com una vulneració de la seva capacitat d’elecció de centre.

    Representants de l’educació concertada han argumentat que el creixent protagonisme de l’administració a l’hora modificar l’oferta de places els deixa en una situació d’inseguretat jurídica, o que la falta de recursos per a l’atenció de l’alumnat vulnerable posa en qüestió la seva viabilitat econòmica. D’altra banda, organitzacions partidàries de l’eliminació del sistema de concerts han fet una lectura oposada del mateix decret, argumentant que es tracta d’una forma de consolidar i donar més recursos a la xarxa concertada. L’absència d’una narrativa clara i compartida pel part del Departament d’Educació, capaç d’avançar-se i contrarestar aquestes interpretacions, ha facilitat la difusió de missatges contradictoris entre la comunitat educativa i reforçat la polarització del debat sobre la concertada.

    Part, doncs, de les dificultats d’implementació del nou decret d’admissió són conseqüència d’aquesta absència de narrativa que, a banda de transmetre una sensació d’improvisació i debilitat tècnica, no permet traslladar a la comunitat educativa la importància i l’oportunitat de les mesures aplicades, ni els objectius de sistema a què responen. La falta de legitimitat social no només desgasta als responsables polítics, sinó que, el que és més important, afavoreix l’emergència de pràctiques de resistència per part de determinats centres educatius i famílies.

    Finalment, la falta de lideratge del Departament d’Educació en l’articulació d’un discurs sòlid i convincent sobre el sentit últim de l’aposta per l’equitat compromet la viabilitat de futures mesures, moltes de les quals podrien ser encara més ambicioses. I dificulta també que actors potencialment afins als objectius socials i polítics de la reforma puguin identificar-se amb ella, debilitant així el suport polític i l’establiment de coalicions favorables al procés emprès. En un escenari de confusió comunicativa i d’oposició a la reforma, en surt reforçat l’statu quo i es posa en risc la viabilitat de la lluita contra la segregació escolar.


    Clara Fontdevila, Adrián Zancajo, Antoni Verger són autors de l’informe La concertada a debat publicat per la Fundació Bofill.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola concertada opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘Mi vacío y yo’ i ‘L’acusat’
    Next Article
    Entrevista
    «Pensar que en una aula tothom aprèn el mateix al mateix moment és una idea feliç que s’ha d’eliminar d’arrel»
    Clara Fontdevila

    Related Posts

    Opinió
    Gràcies, català

    juliol 29, 2025

    Opinió
    Avaluar per incloure, incloure per avançar

    juliol 25, 2025

    Opinió
    Consells per gaudir de l’estiu amb infants: Una guia per a famílies

    juliol 25, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Miquel on setembre 24, 2022 10:14 am

      També podríeu parlar de l’homologació dels drets laborals dels mestres de la pública i concertada que contempla la LEC (2017) i encara no s’ha aplicat.
      Per què un mestre de la concertada, pagat pel departament, ha de fer més hores lectives i cobrar menys que un de la pública quan la feina és la mateixa?
      No cal dir que uns tenen oposicions i altres no, ja que a l’escola pública i treballen molts mestres que no tenen oposicions.

      Reply
    2. Antonieta Mateus Gorgues on octubre 4, 2022 11:26 am

      En tota l’argumentació es troba a faltar veure la riquesa que suposa un sistema educatiu plural: públic + concertat. En diem biodiversistat. La història del nostre país no s’enten sense l’immensa aportació de la societat civil.
      Si estudiem el neixement de moltes institucions educatives (religioses o no religioses que ara són majoritariament doncertades) a casa nostra entenem l’aposta decidida de molts centres educatius al servei dels més necessitats.
      Trobo a faltar el reconeixement del valor afegit que ha portat a Catalunya la innovació i la recerca, els projectes educatius diversos de l’Escola Concertada.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}