Contràriament a alguns rumors que apuntaven a un final de curs escolar sobtat, a causa de l’allargament de la crisi del coronavirus, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha apuntat aquest matí en una entrevista a TV3 que “el curs no està perdut, és diferent, però no està perdut”. Segons Bargalló, després de Setmana Santa es prendran un seguit de decisions, que en part ja ha avançat: el curs es reprendrà formalment
“Tornant de Setmana Santa veurem com estem i prendrem la decisió de continuar el curs. Com el podem continuar, si no podem obrir les escoles immediatament? Doncs de manera no presencial. Això vol dir per internet, per mòbil, i moltes altres maneres com augmentar la col·laboració amb televisió de Catalunya”.
Fins ara, les instruccions del Departament a les direccions dels centres era que enviessin activitats d’aprentatge als seus alumnes però que en cap cas fos considerat matèria qualificable, a fi de no augmentar la inequitat amb aquell sector de població escolar que no té accés, o té molta més dificultat d’accés, a les tecnologies de la comunicació. Bargalló confia en poder superar aquest obstacle.
“Ara estem fent una cosa molt important per poder prendre aquesta decisió quan tornem de Setmana Santa: saber de cada escola i de cada institut a qui no arribem si ho fem telemàticament, si ho fem per mòbil, qui és cada alumne al qual no arribem per via elearning per poder arribar-hi per una altra via”, ha dit Bargalló. “Perquè a més serà un curs que tindrà una altra característica –ha afegit–: haurem de fer al final una formació personalitzada per cada alumne, perquè tots hauran tingut limitacions abans no obrim les escoles, perquè hi ha alumnes que no tenen internet a casa, altres en tenen però els aparells no tenen prou potència, altres potser tenen un ordinador amb prou potència però són tres germans i altres potser tenen un entorn cultural que no els ajuda a treballar a casa, etc”.
FP i selectivitat
El conseller no ha parlat d’allargar el curs, més aviat ha donat per fet que això no passarà. Però sí que ha comentat que, en el cas dels alumnes de cicles formatius als quals els falten les pràctiques per obtenir el grau s’està plantejant la possibilitat que aquestes pràctiques puguin acabar més tard que el curs, al juny o al juliol. “Això ens ho estem plantejant i és molt possible que ho fem”, ha apuntat. Per Bargalló, “no podem fer que tota una generació d’alumnes de formació professional perdin un any per entrar al mercat laboral, perquè a més s’ha detectat que amb determinades professions es necessiten”. Aquesta setmana el Ministeri d’Educació ja ha reduït al mínim les hores necessàries de formació en centre de treball (FCT) per obtenir la titulació.
“Hem d’acabar aquest curs amb les limitacions que tinguem ¨però acabar-lo, i el curs següent començar-lo sabent com hem acabat aquest, i per tant adaptant el curs següent a com hem tingut aquest curs”, ha explicat el conseller. L’únic escull, ha admès, és el 2n de batxillerat i la selectivitat, ja que no és competència del Departament. Sobre aquest punt, també aquesta setmana els ministeris d’Educació i Universitats han anunciat que les PAU s’endarrereixen (es faran entre el 22 de juny i el 10 de juliol) i que “es flexibilitzaran”, la qual cosa no està del tot clar què vol dir.
“Estem amb un tipus d’ensenyament que ja no és memorístic, sinó que és competencial –ha recordat Bargalló–, per tant, si hem de fer un temps de curs no presencial, això no voldrà dir que l’alumne a les 9h del matí farà matemàtiques, a les 10h farà anglès i a les 11h farà filosofia, del que estem parlant és que hem de posar l’alumne a treballar per encàrrecs, per projectes, per qüestions… i això ja és el que estem fent ara. Ara ja no estem fent aquell ensenyament clàssic, estem fent un ensenyament que ens permet personalitzar més. Hem de ser conscients que aquest curs no és normal, i per tant aquesta personalització serà més important que mai. Que això no és fàcil? No estem en una situació fàcil”.