Aquest any sembla que regna la incertesa arreu, i el món educatiu no n’és cap excepció: arran de la Covid, no se sabia quan es tornarien a obrir les escoles ni amb quines mesures de seguretat. Després, no es va saber gaire bé si es podrien realitzar els espais de lleure ni com. A tot això, han passat els mesos i el curs va acabar amb unes criatures que feia vora més de tres mesos que gairebé no havien sortit de casa. I els centres, entitats, administracions i famílies tenien clar que l’estiu i l’oci jugarien un paper clau per a la ‘nova normalitat’ de joves i infants.
Si en situacions normals, l’educació en l’oci juga un paper clau per la socialització, l’educació en valors i l’equitat, en un context de pandèmia i crisi, encara és més important. “Aquest estiu buscàvem recuperar les rutines horàries i promoure la cohesió”, apunta Mònica Jofre, tècnica en formació i polítiques d’igualtat del Consorci del Lluçanès. Però no només això, “enguany era imprescindible recuperar la convivència presencial amb els joves, juntament amb un acompanyament emocional que ens permetés escoltar inquietuds i pors”, afegeix.
I és que ha estat un any difícil en què els joves i infants han estat allunyats dels companys i companyes, així com de la presencialitat i l’oci a l’aire lliure. Per això els municipis han preparat amb esforç un estiu el més complet possible, tenint en compte que es puguin complir les mesures de seguretat que “l’administració i les autoritats competents considerin millor en cada moment”, assegura Mònyka Piñuelo, tècnica d’educació de l’Ajuntament de Montcada.
La planificació ha estat clau per a la bona organització d’aquest estiu estrany, per això alguns municipis, com Sant Boi de Llobregat, van crear espais de treball específics. En aquest cas, va néixer la Comissió de treball per a les activitats d’estiu, amb l’objectiu de “diversificar i unificar l’oferta, tot igualant preus i cooperant en les tasques de difusió”, expliquen des de la unitat d’Infància, Adolescència i Família del municipi.
Els canvis en l’evolució del virus i les consegüents recomanacions i mesures sanitàries han complicat la programació, però s’ha intentat “aconseguir establir espais de normalitat, tenint en compte que és un estiu peculiar”, afegeix Piñuelo. Així, esports, cultura, natura i comunitat s’han mantingut enguany, tot i que amb certes restriccions. “El que més ens ha costat, amb diferència, és que els joves entenguessin en un inici la necessitat de fer grups tancats de 10 persones”, explica Jofre. “Enguany tenien molta necessitat de compartir temps”, apunta. Per això, les activitats, tot i que han intentat ser planificades per a poder ser el més semblant als anys anteriors i cercar la normalitat, han estat dissenyades de “manera flexible per tal de poder acatar sempre les directrius de seguretat”, afegeixen des de Sant Boi.

Arribar a tothom i garantir l’equitat
Des de Montcada i el Consorci del Lluçanès apunten que la rebuda ha estat molt bona i que els joves i les famílies “gaudeixen moltíssim”. Destaquen el valor de “l’esforç que estan fent els professionals i els infants, adolescents i joves perquè tot vagi bé”, diu Jofre. I per assolir aquesta bona rebuda, ha estat necessari fer una molt bona tasca de comunicació per arribar a totes les famílies que, en un moment d’incertesa, no tenien clar si es farien els espais d’oci ni amb quines mesures.
Així mateix, en un context de crisi pujant, ha estat imprescindible la coordinació amb serveis socials i els centres, per tal de detectar aquelles famílies més vulnerables, així com implementar el servei de beques per garantir l’equitat. A Montcada ha estat clau “la xarxa comunitària, que ha permès fer ús del boca orella”, i també destaca l’esforç del consistori per oferir informació en llengua amazic, àrab i xinesa, així com en català i castellà. “Fins i tot vam sortir amb el cotxe i els altaveus a explicar les activitats”, explica Jofre.
Al Consorci del Lluçanès, a alguns municipis, es va sortir a repartir fulletons casa per casa i es va centrar la difusió en centres i AFAs i AMPAs per a arribar a tot l’alumnat. Això, juntament amb la cooperació amb els Serveis Socials, que ha “recomanat i fins i tot inscrit a les famílies que tenien dificultats per llegir o entendre la informació”, explica Piñuelo. A més, tots dos municipis han reforçat la xarxa de beques per a poder garantir que cap infant no es quedés fora dels casals i activitats.
“La majoria d’oferta és gratuïta i a la resta s’han abaixat els preus, mantenint el mateix servei”, expliquen des de Montcada, on s’ha prioritzat la participació de famílies vulnerables, amb beques que cobreixen el 100% dels serveis complementaris com el menjador. De la mateixa manera, s’ha facilitat l’accés d’infants amb Necessitats Educatives Especials, amb vetlladors durant tota la jornada, per atendre una quinzena d’infants.
Pel que fa al Consorci del Lluçanès, s’ha apostat per descentralitzar les activitats i oferir-les a cinc municipis de diferents punts del territori. A més, s’han subvencionat en un 60% entre els ajuntaments del Consorci, que ha establert una línia de beques. Igualment ha estat a Sant Boi on, a més, tots els infants que s’hi han inscrit, han aconseguit plaça a la seva primera opció. Asseguren que “un dels objectius d’aquest estiu era garantir la conciliació familiar” que tant amenaçada ha estat durant els mesos de confinament.

La importància de la xarxa
Tot aquest programa estiuenc necessita la col·laboració de diferents actors per a poder-se dur a terme. Sobretot enguany que hi ha molt en joc. Així, la cooperació entre casals d’estiu ha requerit de la participació dels tècnics municipals de diferents àrees, espais joves i entitats de lleure, així com les associacions de famílies i els centres. Tot plegat per a mantenir la cooperació entre família i escola que també és imprescindible durant el curs.
Per a garantir l’equitat, a municipis com Montcada també hi han participat actors com la Xarxa Antirumors o el Consorci per la Normalització Lingüística. Igualment, les diferents administracions, com ajuntaments, serveis territorials o la Diputació, també han jugat un paper important per la cohesió dels diferents actors.
1 comentari
Durant la feina des de casa, cal que es posposin diverses activitats educatives presencials a causa de la pandèmia Covid-19, incloses les activitats de personal entrants. Però aquesta condició no és certament un motiu que entorpeixi la continuïtat de l’educació. http://news.unair.ac.id/en/2020/06/30/online-lecture-as-an-educational-solution-during-pandemic/