El coronavirus és sinònim d’incertesa. I així ho ha estat des de la seva arribada: dies abans del confinament i que es decretés l’estat d’alarma, molts ajuntaments, entitats i centres van haver de decidir amb poques dades i indicacions del govern què fer amb actes, esdeveniments i jornades que es tenien previstes. Així va passar a Osona, on tenien programades les jornades Càpsula, d’orientació professional i acadèmica per a joves, per a l’11 de març. Dos dies abans del confinament.
“Veient les circumstàncies, es va decidir suspendre tot i ens vam reunir d’urgència els tècnics d’educació i joventut de tota la comarca per veure què fèiem”, explica Ivette Costa, del Servei de Joventut del Consell Comarcal d’Osona. I és que l’orientació és un servei primordial per a adolescents i joves, sobretot per a aquells que es troben a etapes de transició i pels quals una bona guia pot ser sinònim d’un bon futur. “Calia oferir una alternativa a la presencialitat que pogués arribar als estudiants implicats”, apunta Costa.
Aquest dilema el van tenir molts municipis en els quals s’havien de celebrar jornades d’orientació a les dates pròximes a la declaració de l’estat d’alarma. La resposta més comuna va ser implementar la pàgina web destinada a oferir informació als joves i facilitar l’accés a les xerrades, emetent-les a través de xarxes socials. “Vam decidir millorar i explotar tant com fos possible el web Osona Jove i centralitzar-hi les diferents xerrades, en format vídeo”, explica Costa.
Així també ho van fer a Mataró, on van canviar la Setmana de la Informació i l’Orientació Professional (SIOP), que s’havia de celebrar a l’abril, pel web SIOP a un clic. Altres opcions van ser l’ús i aprofitament de les xarxes socials -en tant que ambient natural dels joves- i usar Facebook, Twitter o Instagram per a reproduir les xerrades que, en principi havien de ser presencials. “Vam fer ús de les bases de dades de l’Ajuntament per a enviar formularis online, butlletins electrònics i altres crides per a arribar al públic”, explica en Gerard Horrillo, de l’Ajuntament d’Alella.
Tots els municipis consultats afirmen que la participació en aquestes activitats online va ser bona, “tot i que no tant com hagués estat si les jornades s’haguessin fet de manera presencial”, es lamenta Horrillo. Per això, molts ajuntaments van decidir continuar oferint, durant la resta de confinament, orientació de manera telemàtica. Un dels avantatges del format online és que les xerrades i tot el material queda al web perquè es pugui consultar, més enllà de les dates marcades en què s’havien de celebrar les jornades. Per exemple, a Osona es van fer codis QR amb totes les opcions formatives i a Alella es van preparar infografies.
Com que els formats online tenen avantatges i com que d’orientació mai no se’n fa massa, hi va haver municipis que, tot i que sí que van ser a temps de realitzar les seves fires d’orientació, també van decidir llençar-se a la piscina de les xerrades online. És el cas d’El Prat, que va poder celebrar les Jornades d’Orientació Acadèmica i Professional (JOAP) a finals de febrer. “Sí que es van deixar de fer algunes activitats presencials, com unes jornades d’orientació per a joves de 4t d’ESO que dubten entre FP i Batxillerat, però les vam substituir per portes obertes virtuals i materials audiovisuals, com vídeos realitzats per alumnes i professors dels instituts d’FP”, explica la Carme Villén, tècnica d’educació d’El Prat. Aquest municipi va fer tres videoconferències obertes a través d’Instagram Live, amb més de 550 assistents.

Canvi de format, noves oportunitats
Durant aquest confinament s’ha parlat repetidament d’un problema que teníem soterrat, però que ara ha sortit a la llum, que és la bretxa digital. I això és un risc quan, davant la prohibició de sortir de casa, tot l’accés a la informació és digital. Les complicacions del canvi de format també van afectar alguns ajuntaments, com el d’Alella que va trobar dificultats a l’hora de poder convertir les xerrades presencials en trobades virtuals, “degut a la rapidesa dels esdeveniments i la falta de temps dels talleristes i organitzadors”, apunta Gerard Horrillo.
L’organització va ser clau per a oferir una ràpida resposta a la nova situació. El contacte i coordinació amb els centres educatius, els talleristes i les administracions que participaven de les fires va haver de fluir per a poder posar a disposició de famílies i alunmes tot el material. En aquest sentit destaca l’oferta de recursos virtuals que la Diputació de Barcelona va posar a l’abast de diversos municipis per a poder virtualitzar aquestes jornades. “Nosaltres comptàvem amb subvencions de la Diputació, que va fer un esforç per a poder passar les activitats de les que participava al format virtual, oferint-nos moltes facilitats”, assegura, des d’Osona, Ivette Costa.
Per la banda dels joves, durant els mesos de confinament, els ajuntaments van fer una tasca enorme de recerca de famílies amb dificultats d’accés al món digital i se’ls van proporcionar tauletes i connexions a Internet perquè poguessin seguir amb les seves activitats acadèmiques i, alhora, accedir a aquests recursos d’orientació online. “Tot i això, hem detectat la manca de recursos per a arribar a tothom, així que cal seguir treballant-hi”, assegura Costa.
“Cal seguir treballant per a trobar l’encaix i no perdre el contacte, que és el més important”, apunten des d’Alella. Tenir al radar les famílies i els joves és clau per a l’orientació i, per això, els municipis creuen que la millor eina que tindran en un futur és la d’aprendre d’aquesta experiència i combinar presencialitat i virtualitat. “Ha estat una via útil, que ha de continuar”, apunta la Pepa Llobet, cap de secció de programes educatius de l’Ajuntament de Mataró.
Tot i que molts dels ajuntaments consultats creuen que encara falta preparació per a dominar el món digital, és una gran eina que obre les portes a arribar, potencialment, a molta més gent. A més, en tant que parlem d’orientació a joves, “és possible que la construcció telemàtica ens serveixi per arribar-hi millor i oferir recursos de més fàcil accés”, reflexiona Ivette Costa.