El Departament d’Ensenyament de l’Ajuntament d’Igualada impulsa des de fa anys el Projecte d’Acompanyament a la Matrícula Viva, amb l’objectiu d’acollir l’alumnat que s’incorpora fora del període de preinscripció. Aquest programa facilita l’adaptació dels infants al centre educatiu i a la ciutat, oferint suport i recursos per garantir-ne l’èxit acadèmic i social, ja que sovint aquest alumnat prové de contextos socioeconòmics o socioculturals vulnerables, fet que pot dificultar-ne la integració.
El projecte proporciona una atenció personalitzada tant a l’alumnat com a les seves famílies, ajudant-los en el procés d’incorporació al nou entorn escolar i a la societat d’acollida. Entre les mesures de suport s’inclou l’acompanyament en el transport, la tramitació de beques i ajuts i l’accés a activitats extraescolars i comunitàries.
A més, el programa contribueix a una distribució més equilibrada de l’alumnat vulnerable, evitant-ne la concentració en determinats centres, en compliment del Decret d’admissió 11/2021 i també respon als objectius del Pacte contra la Segregació, promovent escoles més inclusives i integradores.
Per a les famílies en situació de més vulnerabilitat, el projecte ofereix el suport intensiu d’una educadora social, que les acompanya i assessora en tot el procés d’adaptació. L’educadora social esdevé la persona de referència per a l’alumnat i la seva família al llarg del curs, vetllant per la seva adaptació al municipi. Treballa en coordinació amb el centre educatiu i altres serveis especialitzats, com l’EAP, els serveis socials o la inspecció educativa. A més, detecta possibles necessitats de l’alumnat o la família i els deriva als serveis corresponents, com salut, ocupació, habitatge o tràmits administratius.
La vulnerabilitat socioeconòmica i la incorporació tardana són factors de risc per a l’èxit escolar i el bon funcionament dels centres, per això, és fonamental continuar gestionant de manera equilibrada la matrícula durant el procés d’incorporació tardana, tal com es fa durant la preinscripció, per evitar la segregació escolar. Al mateix temps, cal compensar la manca de xarxa social que sovint tenen aquestes famílies en arribar.
Els objectius principals del projecte són garantir una distribució equilibrada de l’alumnat, facilitar-ne l’adaptació a l’escola i la integració de la família a la comunitat, així com prevenir l’absentisme, l’abandonament escolar i les sol·licituds de canvi de centre.
El Projecte d’Acompanyament a la Matrícula Viva ofereix suport als infants i les seves famílies durant el procés d’adaptació a un nou centre educatiu i a la ciutat. Té com a objectiu substituir la xarxa de suport que aquestes persones encara no tenen, proporcionant-los un espai on expressar dubtes i inquietuds. Aquesta atenció personalitzada és molt ben valorada tant per les famílies com pels centres educatius, ja que aporta seguretat i tranquil·litat en aquest procés de canvi.
El projecte està destinat a famílies que arriben a Igualada fora del període de matrícula i que es troben en alguna de les situacions següents: desconeixement de l’idioma, dificultats socioeconòmiques, manca d’informació sobre el territori i els seus recursos, absència de xarxa relacional prèvia a Igualada, desconeixement del sistema educatiu, dificultats en els tràmits administratius, problemes de salut o barreres en el procés d’adaptació cultural, entre d’altres.
Aquest acompanyament personalitzat no només aporta tranquil·litat a les famílies, sinó que també fomenta un vincle de confiança entre elles i el centre educatiu.
En paral·lel, s’ha desenvolupat el Projecte de Mobilitat Equitativa, que garanteix transport gratuït per a l’acompanyant de l’alumnat, facilitant així l’assistència al centre adjudicat encara que aquest es trobi lluny. Aquesta iniciativa també contribueix a evitar demandes de canvi de centre, afavorint una distribució més equilibrada de l’alumnat.
El Projecte d’Acompanyament a la Matrícula Viva és un projecte clau per evitar la segregació escolar i fomentar una distribució equilibrada de l’alumnat.