L’inici del curs escolar 2020/2021 també ha estat excepcional i es mantenen les incerteses sobre com evolucionarà la tornada a les aules i el procés educatiu en el seu conjunt. Unes incerteses que el món local comparteix amb la resta d’administracions, i que han ocupat i preocupat als ajuntaments en les setmanes prèvies a l’inici de curs. Els ajuntaments han endegat un conjunt d’iniciatives encaminades a preparar la tornada a les classes de la millor manera possible, pensant en les escoles i instituts del seu municipi, i també en relació amb la represa de l’activitat a les escoles de titularitat municipal (escoles bressol, escoles de persones adultes, escoles de música i arts i escoles d’educació especial).
És per això que han estat treballant de valent per tal de planificar i implantar en les millors condicions mesures com la neteja, higiene i ventilació als centres, la disponibilitat d’espais educatius alternatius, el control d’accessos per complir les distàncies de seguretat i una mobilitat adequada a la nova situació, el reforç de controls d’entrada i sortida i de personal de vigilància, la disponibilitat d’equipaments informàtics i connectivitat per si es produeixen confinaments o quarantenes selectives i puntuals, etcètera…
Però a banda d’aquestes iniciatives orientades a garantir mesures de prevenció, traçabilitat i seguiment de possibles contagis -necessàries per fer que els centres educatius siguin veritables espais segurs- , a la Diputació de Barcelona i al món local en el seu conjunt tenim molt present els efectes negatius que pot haver comportat la pandèmia sobre els processos d’aprenentatge. És una preocupació que ha format part de les discussions en el marc de la comunitat educativa, de la política i dels experts acadèmics i que ens obligarà a actuar perquè no ens podem permetre una generació d’alumnat sense una formació adequada que posi en qüestió el dret a l’educació per a tothom.
El nostre deure, doncs, és posar tots els mitjans possibles per tal que la COVID-19 no impacti negativament sobre la funció d’igualació d’oportunitats que té la institució escolar. En aquest sentit, caldrà estar molt amatents a aspectes com la desafecció i la desconnexió escolar, la pèrdua de coneixements o el trencament de trajectòries educatives, les dificultats d’algunes famílies per donar suport educatiu als fills, etcètera. Situacions que poden afectar de manera desigual a infants i adolescents amb entorns familiars, culturals i socioeconòmics diferents, fet que pot implicar un risc d’aprofundiment de la bretxa educativa a la nostra societat.
En els pitjors moments de la pandèmia els ajuntaments, com a administració de proximitat, han estat més a prop que mai de les necessitats i neguits de la ciutadania. Ara, en la tornada a l’escola, però especialment en el futur escenari de reconstrucció educativa, social i econòmica, caldrà treballar de valent per tancar l’escletxa de les desigualtats que tothom coincideix que la crisi del coronavirus ha contribuït a ampliar.
Continuar impulsant mesures per la millora de l’orientació educativa i la disminució de l’abandonament escolar prematur com a clares prioritats, garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats educatives, assegurar l’accés al lleure educatiu per a tothom, oferir programes compensatoris i de reforç escolar adreçats a l’alumnat que més s’ha desconnectat de l’aprenentatge, donar suport a les famílies en la seva funció educativa o treballar per reduir la bretxa digital. Aquestes són algunes de les línies de treball que des de les polítiques educatives municipals caldrà reforçar i que a la Diputació de Barcelona estem disposats a donar suport a partir de la nostra missió de suport a l’acció local.
Esperem, doncs, poder avançar en el camí de la reconstrucció i de la revalorització del paper de l’educació a la nostra societat de la mà dels ajuntaments, de la resta d’administracions i de la comunitat educativa.