Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
En una resolució de 4 de maig del 2020 empenta al professorat a “dissenyar activitats globalitzadores, inclusives i interdisciplinàries, degudament tutoritzades, que promoguen el treball col·laboratiu entre els equips docents de les diferents àrees i matèries en les etapes i cicles”. Per als MRP la iniciativa ens sembla molt interessant, ja que recull una aspiració de sempre. El que lamentem és que es faça sols de forma transitòria per aquest curs 2020/21 com a conseqüència de la situació creada per la pandèmia del Covid 19.
Per la nostra banda li demanen a la Conselleria que no es conforme amb aquesta provisionalitat i que siga més agosarada en el seu plantejament i tot això per múltiples raons conseqüents amb la citada resolució.
En el preàmbul es remarca que la LOE ja contempla en el seu article 24.7 la possibilitat de plantejar, una organització curricular diferent tant en primària com, sobretot, el primer cicle de secundària. Aquest fet ens sembla molt important, ja que, es planteja sovint que la legislació no ho permet i, conseqüentment, les resolucions que donen les pautes a l’hora de plantejar el treball a l’aula desdiuen en part el que la llei autoritza. Avaluació per àrees, horaris segmentats, distribucions dels espais monolítics en les edificacions escolars, etc., no ajuden a dur endavant una metodologia per àmbits de treball. Malgrat tot, la legislació, juntament amb el seu desenvolupament en una resolució de 29 de maig de 2020 dirigida específicament al primer curs d’ESO, dona pistes per a poder adaptar la legislació vigent a la proposta metodològica. Des dels MRP pensem que és un pas endavant que s’hauria pogut encetar fa més de 14 anys però val més tard que mai.
Clar que ens preocupa per moltes raons que aquesta proposta siga transitòria i que no es plantege per a ser portada endavant en anys posteriors. Si l’ensenyament per àmbits té moltes virtuts, perquè no se segueix implantant?
La Conselleria enumera quatre objectius i una finalitat fonamental per justificar la proposta:
- Consolidar i reforçar els aprenentatges essencials
- Motivar l’alumnat
- Promoure estratègies que faciliten la coordinació i el treball conjunt dels equips docents
- Promoure la codocència del professorat per afavorir l’atenció a la diversitat de l’alumnat.
Tot això amb la finalitat de “facilitar una transició adequada de tot l’alumnat procedent del sisé curs de l’Educació Primària al primer curs de l’Educació Secundària Obligatòria”.
Els quatre objectius plantejats responen a uns problemes genèrics que es detecten des de fa molts anys sobretot en l’ESO i la Conselleria apunta l’ensenyament per àmbits, com a possible solució. Doncs endavant, ja que s’ha començat no tornem enrere i continuem per veure si realment és així. Per part dels MRP té tot el nostre suport i la nostra disposició a col·laborar en aquesta línia.
A més, en un altre punt deixa flexibilitat als centres per dissenyar la proposta adequant-la a les exigències que escauen de la correcta transició de l’alumnat de sisé amb una perspectiva propedèutica des de primària fins a secundària i no a l’inrevés com se sol fer en molts centres. I, si no fos prou amb tota l’argumentació exposada, acaba insistint en què “La integració de matèries en àmbits en el primer curs de l’Educació Secundària Obligatòria, constitueix una resposta inclusiva en la mesura que millora la continuïtat dels aprenentatges de l’Educació Primària a l’Educació Secundària Obligatòria, afavoreix el desenvolupament de les competències de l’alumnat, flexibilitza el currículum i facilita el suport dins de l’aula. Així mateix, la integració de continguts en àmbits permet el desenvolupament d’altres mesures de resposta educativa per a la inclusió.” En un curs en què la Conselleria ha plantejat com a prioritat el disseny de propostes d’inclusió en els centres, ampliar la proposta de treball per àmbits és coherent amb l’objectiu educatiu proposat.
Clar que la proposta necessita encara avaluar-se i revisar-se introduint les esmenes necessàries. Així per exemple el model de programació, i doncs d’avaluació, necessita modificar-se. Però això és inherent a qualsevol procés d’experimentació en espiral. Aquelles institucions, com el MRP, que plantegen la investigació-acció com a via de millora dels sistemes, sabem que aquest és el millor procés per dur endavant reformes eficaces. Ara bé, procés és sinònim de moviment i tot moviment, per a donar resultar ha d’anar sempre en un mateix sentit. Plantejar la introducció del treball per àmbits en els centres de forma transitòria sense un programa de continuïtat és un error i un perjudici per al sistema educatiu.
Ja hem dit que la FMRPPV està en disposició de participar juntament amb la Conselleria en aquesta experiència. Estem elaborant un document complementari a les Orientacions metodològiques que ha publicat la Conselleria (vegeu el document). En setembre farem unes jornades virtuals sobre el tema a les quals convidem a participar a tots els interessats (més informació a la web de la federació). Aquesta proposta pot anar combinada amb tallers i altres activitats de formació que es durien endavant durant el curs.