Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El model dual de la UdL en la formació inicial dels mestres

    Jose Martín Tellodesembre 4, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: pxhere.com
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La participació a l’aula: l’aprenent com a docent

    Des del moment de l’arribada de l’aprenent a l’aula cal atorgar-li el rol de docent davant del conjunt del grup-classe. En primer lloc, verbalitzant-ho tantes vegades com faci falta i posteriorment reforçant la seva autoritat davant les tasques que es duen a terme a la classe. Sovint són petites coses com els dubtes o l’ajuda que busca l’alumnat directament al mestre mentor. Redirigir-ho al mestre aprenent empodera l’estudiant a poder exercir el rol que se li assigna.

    És important parlar de la importància d’exercir aquest rol davant l’alumnat i les famílies per tal que l’aprenent la posi en pràctica. Aquest rol implica compromís, exemplaritat, confidencialitat, respecte, col·laboració i un grau màxim de professionalitat, que inclou la improvisació en moltes situacions, però que parteix de la planificació i el consens amb l’equip de cicle o el claustre.

    Com a punt de partida per aquests primers passos, sempre recomano alguna lectura recent que pugui ajudar l’aprenent a començar a reflexionar sobre què és ser mestre. Algunes lectures actuals que he recomanat darrerament són La nueva eduación de César Bona, L’Educació és Política de Jaume Carbonell o Fer de mestres quan ningú sap per a què serveix de Jaume Funes. A nivell metodològic, pel seu valor divulgatiu i la relació amb la meva pràctica a l’aula, sempre els facilito la lectura de 8 ideas clave. Los proyectos interdisciplinarios, de Fanny Majó i Montse Baqueró, i 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo, de Pere Pujolàs.

    La comunicació amb l’aprenent

    El dia a dia de la vida a l’escola fa difícil trobar moments per parlar amb tranquil·litat. El ritme és trepidant en l’activitat a l’aula i també en la infinitud de reunions de coordinació i tasques paral·leles.

    En aquest aspecte cal buscar un espai per la comunicació i possibilitar aquells canals en els quals ens trobem més a gust. En el meu cas, el correu electrònic és l’espai perfecte per planificar qualsevol tasca o resoldre dubtes. Sovint, quan parlem de manera informal és fàcil que hi hagi biaixos o qüestions que queden a l’aire. Fer l’esforç d’escriure-ho i planificar-ho facilita enormement fer una comunicació des de l’òrbita professional i comentar-ho més informalment una vegada s’està a l’escola.

    La incorporació de l’aprenent a les tasques docents i la vida del centre

    Escoltar les aportacions que ens fan els aprenents ha d’implicar poder-les canalitzar i materialitzar en les activitats que es desenvolupen a l’aula. Aquest és el millor punt de partida per tal que poc a poc vagin agafant la responsabilitat de dissenyar i dur a terme activitats d’ensenyament-aprenentatge. Abans d’aquesta tasca, és important començar a dirigir activitats dissenyades pels mentors i posades en pràctica pels aprenents. És un camí per poder anar assolint graus més elevats de seguretat i de consciència dels objectius de les activitats que duem a terme a l’escola.

    La confidencialitat i la professionalitat només es poden fomentar des de la participació activa a les reunions de treball quotidianes de l’escola i també a les tutories amb famílies.

    L’objectiu dels mentors de l’escola dels aprenents de 1r del grau d’Educació Primària Dual de la Universitat de Lleida és facilitar l’observació de l’escola en el seu conjunt i la seva complexitat des de la implicació activa en el seu dia a dia.

    L’acompanyament d’un aprenent a l’aula enriqueix la pràctica docent de qualsevol mestre, compartint amb l’alumnat el desenvolupament acadèmic i professional de tots els membres del grup.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Què és la ignorància? Qui són les persones ignorants?
    Next Article
    Actualitat
    Els nens poden transmetre el coronavirus igual que els adults, segons els últims estudis
    Jose Martín Tello

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}