Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
El Museu de Matemàtiques de Catalunya (MMACA) té 400 metres quadrats dividits en 7 sales dedicades a la geometria, combinatòria, càlcul, estadística, els miralls, l’esfera de la Terra i un espai dedicat especialment als primers cursos de Primària.
Durant la visita es poden descobrir les matemàtiques, l’arquitectura o l’art. També es pot concertar el taller de construcció de les cúpules de Leonardo da Vinci, anomenat leonardome. Es proposen 11 patrons de cúpules diferents, dels infinits existents.
Són construccions de més de 4 metres de diàmetre, fent servir unes peces iguals de fusta i sense cap element d’unió: perquè el mateix pes de les peces serveix per mantenir-ne l’estabilitat. Les cúpules, un cop construïdes, s’aixequen de forma coordinada pels assistents que comproven així la seva resistència i flexibilitat i l’acaben desmuntant.
També es pot, per exemple, aconseguir diferents formes geomètriques amb la combinació de rajoles hidràuliques. O, amb un joc de miralls (calidoscopi), veure reflectits diferents figures geomètriques. Fins i tot es pot reproduir el Teorema de Pitàgores en mesures de superfície i pes.
Les hores d’obertura, de fet, són insuficients per poder tocar-ho tot. Per tant, cal tornar almenys una segona visita per continuar l’experimentació amb, per exemple: les mostres i els intervals de confiança per construir les torres d’Hanoi: trencaclosques amb tres varetes verticals i un nombre indeterminat de discs de mides diferents escalonades que determinen la complexitat de la solució. O un arc catenari, la corba preferida d’Antoni Gaudí en els seus edificis modernistes.
Visites escolars guiades
Ubicat al Palau Mercader, dins el Parc Can Mercader a Cornellà de Llobregat, està en funcionament des del febrer de 2014, i atrau públic en general, famílies amb nens i joves, i visites escolars. Recomanat a partir dels 6 anys d’edat, obre dos dies a la setmana per al públic en general: els dimecres a la tarda de 17 a 20 hores, i els diumenges al matí de 10 a 14 hores. L’entrada és lliure i gratuïta, però s’admeten aportacions dineràries segons el grau de satisfacció de la visita. És a dir, apliquen el concepte d’entrada inversa. En acabar la visita hi ha una urna on poder dipositar els diners que cadascú vulgui i pugui.
El MMACA és una entitat sense ànim de lucre declarada d’utilitat pública. Va néixer el 2009, amb l’objectiu d’apropar les matemàtiques a la societat, i l’obertura del museu, després que l’Ajuntament de Cornellà cedís l’espai de la segona planta del Palau Mercader el 2014, ha estat clau per obtenir un reconeixement generalitzat. I com afirmen els seus responsables: “Hi ha dos tipus de persones: aquelles a les quals els agraden les matemàtiques i les que encara no saben que els agraden les matemàtiques”.
Les visites escolars, les aportacions de particulars, empreses i institucions són les seves fonts de finançament. Les escoles, des de cicle inicial fins a batxillerat, tenen, a més de la visita guiada amb un cost de 80 euros per grup, una oferta d’activitats amb una tarifa d’entre 50 i 65 euros per grup. Aquestes visites i tallers escolars es poden concertar de dilluns a divendres pel matí, i els dilluns i dimecres a la tarda.
En aquests gairebé sis anys de funcionament ha superat el mig milió de visitants i creix a un ritme de més de 80.000 visites escolars per curs, i de 10.000 adults l’any. L’activitat de l’associació no es limita a l’exposició permanent del museu, i des del 2008 ha organitzat més de 50 exposicions itinerants arreu de Catalunya. També es programen conferències i altres activitats divulgatives, com les jornades singulars a l’exterior del Palau. Com l’aniversari el mes de febrer, el dia escolar de les matemàtiques al maig, o a l’octubre, el dia de Martin Gardner (matemàtic, divulgador científic i filòsof de la ciència estatunidenc, mort el 2010).
Una associació formada per docents en actiu i jubilats
Tots els materials del MMACA estan dissenyats i fets a mà pels components de l’associació. Fent servir fusta, cordes, teles, vidre, plàstic i d’altres materials senzills. La combinació dels colors bàsics és un altre dels atractius dels materials que facilita l’enteniment i l’aprenentatge de les diverses teories matemàtiques, des d’un vessant pràctic i lúdic.
L’associació està formada per professorat des d’infantil fins a la universitat, la majoria en actiu i d’arreu de Catalunya. També alguns jubilats. Tots ells es plantegen fer les matemàtiques més emocionants i aplicables al desenvolupament social, econòmic i personal.
Una de les peces del museu té una rèplica a Nova York, fruit de la relació amb el Museu de Matemàtiques dels Estats Units anomenat MOMATH (National Museum of Mathematics), ubicat a Manhattan. És una sèrie de calidoscopis que permeten veure reflectides les diferents figures geomètriques. I a Cornellà hi ha una rèplica d’una circumferència amb llum infraroja, anomenat El Cercle de Foc, que permet visualitzar les diferents formes que contenen cadascuna de les figures geomètriques.
El MMACA va ser l’anfitrió, l’octubre de 2018, de la darrera edició del congrés mundial Matrix de museus i divulgadors de matemàtiques. Aquest congrés bianual reuneix, a més del MOMATH, el Mathematikum de Giessen (Alemanya), La Maison Des Maths Et Du Numériques de Quaregnon (Bélgica), La Maison De Fermat de Beaumont-de-Lomagne (prop de Tolosa de Llenguadoc), Il Giardino Di Archimedi de Florència (Itàlia), l’Atractor de Porto (Portugal) i tots els principals museus i organitzacions dedicades a la divulgació de les matemàtiques.
A l’Estat espanyol, seguint el camí i les idees del MMACA, al juliol es va inaugurar el Museo de Matemáticas del Monasterio de Santa María de Casbas (Osca). I, a Madrid, fa cinc anys que funciona l’Aula Taller-Museo de las Matemáticas, a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de la Universitat Politècnica de Madrid. Molts museus científics de temàtica més genèrica també han renovat les seves exposicions posant èmfasis en les matemàtiques. Així per exemple, el Cosmocaixa de Barcelona ha instal·lat un Laboratori Matemàtic amb rèpliques de mòduls del MMACA.
Es tracta d’obrir la ment per descobrir que la vida quotidiana està plena de matemàtiques: els càlculs que fem pels nostres desplaçaments habituals, per comprar, per coses més transcendents com demanar un crèdit o una hipoteca, com ens organitzem el dia i moltes altres activitats on intervenen les matemàtiques. Una ciència que partint d’axiomes i seguint el raonament lògic també està present a l’espai que ens envolta: en els edificis, els parcs, els carrers, les carreteres, els ponts, els túnels… Fins i tot, també en la literatura i el cinema.
Per això, les famílies, estudiants, adults curiosos… que visiten el MMACA poden veure les matemàtiques com una cosa més propera, pràctica, útil i divertida. Perquè en els seus mòduls i a través de diversos reptes entendrem que la vida seria pràcticament impossible sense les matemàtiques.
El MMACA és un museu on l’única prohibició, com afirmen els seus responsables, és aquesta: «Prohibit NO TOCAR».