Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El rol de l’educació en el «nosaltres» i la identitat

    Opinió
    El rol de l’educació en el «nosaltres» i la identitat

    Ivan Salavedra Marcosetembre 27, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Viquipèdia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Quan el «nosaltres» inclou l’interlocutor, es diu «minen», mentre que si l’exclou, es diu «ennen». Aquesta distinció reflecteix una relació de pertinença o d’exclusió al grup cultural que es transmet de forma educativa.

    | Viquipèdia

    El pulaar, reconegut foràniament com a fula, és un dels idiomes més estesos del Sahel per una marcada cultura de transhumància, sent parlat en uns 20 països i oferint nombroses variants dialectals, resultant una llengua molt rica amb alguns conceptes que tenen diverses denominacions. Un exemple destacat és l’ús dels pronoms «minen» i «ennen» per referir-se al «nosaltres»:

    • Nosaltres (minen) som catalans (vosaltres no).
      Minen komen catalanbe.
    • Nosaltres (ennen) som catalans (vosaltres també).

    Ennen komen catalanbe.

    En aquest sentit, com explica la RAE en el punt 16.1b de la nova gramàtica, la primera persona (el parlant) i la segona persona (l’oient), tant del singular com del plural, es defineixen per la seva participació en l’acte verbal o interacció, a diferència de la tercera persona o de l’assenyalament cultural al qual la interacció fa referència. Així, el parlant o la primera persona, inclou o exclou l’oient o la segona persona, vinculant aquesta segona persona a la tercera persona o a un assenyalament cultural que la primera persona defineix com a propi o no. I és a partir d’aquest vincle amb la tercera persona o l’assenyalament cultural que es pot produir la construcció dels estereotips, les cosificacions i els estigmes.

    Considerant aquest «joc de pertinences», que estableix el que considerem «nostre» i el que no, com varen dir Deleuze i Guattari a “Rizoma (2023),” val a assenyalar que el divers, el que és «[…] «múltiple» deriva en «Un agenciament maquínic [i] el converteixen […] o bé en una totalitat significant, o bé en una determinació atribuïble a un subjecte […]» (p. 10). I, no obstant això, aquest agenciament d’una part del que és «múltiple» és indispensable per adquirir una identitat pròpia, en la mesura que «Si invoquem un dualisme és per recusar un altre. […] passant per tots els dualismes que són l’enemic, però un enemic absolutament necessari […]» (p. 47).

    Cal establir ponts culturals basats en un reconeixement del mínim comú múltiple, respectant la diversitat

    En conseqüència a tot això exposat, com afirmen Deleuze i Guattari, «[…] hi ha un agenciament col·lectiu d’enunciació, un agenciament de de-sig, inclosos l’un en l’altre, i en connexió amb un prodigiós a fora que de totes formes fa multiplicitat […]» (pp. 53-54). D’aquesta manera, té lloc una interacció social per la qual «[…] la unitat no deixa de ser combatuda i obstaculitzada en l’objecte, mentre que un nou tipus d’unitat triomfa en el subjecte» (p. 15).

    Amb aquest ordre de les coses, obtenim l’axioma d’aquests dos autors, que enllaça amb l’assenyalament en sentit possessiu del «nosaltres» del pulaar, i l’orienta en el cos social: «El múltiple cal fer-lo, però no afegint constantment una dimensió superior, sinó, al contrari, de la forma més simple, a força de sobrietat […] només així, sostraient-lo, el Un forma part del múltiple» (p.16).

    En conclusió, sempre hi ha un «exterior» que defineix la multiplicitat i crea, com a mínim, una dicotomia excloent indicant una tercera persona («ells») o un assenyalament cultural («allò»). Davant d’aquesta exclusió, els autors defensen que hem d’evitar uniformar els atributs culturals de les persones a partir de màxims comuns denominadors. En comptes d’això, afirmen que cal establir ponts culturals basats en un reconeixement del mínim comú múltiple, respectant la diversitat. I, en aquest context, és important reflexionar sobre el paper de l’educació en la implementació d’aquest model perquè, com assenyalava Violeta Nuñez seguint Herbart, la praxi educativa ha de tenir sempre en compte l’assenyalament d’aquest tercer element cultural que defineix la multiplicitat, i cal considerar la forma com aquest assenyalament cultural és culturalment integrat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Montse Ros: «La LEC es va fer per gastar menys diners en educació»
    Next Article
    Entrevista
    Jesús Rogero: “Hi ha una relació directa entre més inversió, més recursos i una millora en els resultats”
    Ivan Salavedra Marco

    Related Posts

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Un congrés per reforçar la Coeducació contra la Violència envers les Nenes i les Dones

    desembre 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.