Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El rol de l’educació en el «nosaltres» i la identitat

    Ivan Salavedra Marcosetembre 27, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Viquipèdia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Quan el «nosaltres» inclou l’interlocutor, es diu «minen», mentre que si l’exclou, es diu «ennen». Aquesta distinció reflecteix una relació de pertinença o d’exclusió al grup cultural que es transmet de forma educativa.

    | Viquipèdia

    El pulaar, reconegut foràniament com a fula, és un dels idiomes més estesos del Sahel per una marcada cultura de transhumància, sent parlat en uns 20 països i oferint nombroses variants dialectals, resultant una llengua molt rica amb alguns conceptes que tenen diverses denominacions. Un exemple destacat és l’ús dels pronoms «minen» i «ennen» per referir-se al «nosaltres»:

    • Nosaltres (minen) som catalans (vosaltres no).
      Minen komen catalanbe.
    • Nosaltres (ennen) som catalans (vosaltres també).

    Ennen komen catalanbe.

    En aquest sentit, com explica la RAE en el punt 16.1b de la nova gramàtica, la primera persona (el parlant) i la segona persona (l’oient), tant del singular com del plural, es defineixen per la seva participació en l’acte verbal o interacció, a diferència de la tercera persona o de l’assenyalament cultural al qual la interacció fa referència. Així, el parlant o la primera persona, inclou o exclou l’oient o la segona persona, vinculant aquesta segona persona a la tercera persona o a un assenyalament cultural que la primera persona defineix com a propi o no. I és a partir d’aquest vincle amb la tercera persona o l’assenyalament cultural que es pot produir la construcció dels estereotips, les cosificacions i els estigmes.

    Considerant aquest «joc de pertinences», que estableix el que considerem «nostre» i el que no, com varen dir Deleuze i Guattari a “Rizoma (2023),” val a assenyalar que el divers, el que és «[…] «múltiple» deriva en «Un agenciament maquínic [i] el converteixen […] o bé en una totalitat significant, o bé en una determinació atribuïble a un subjecte […]» (p. 10). I, no obstant això, aquest agenciament d’una part del que és «múltiple» és indispensable per adquirir una identitat pròpia, en la mesura que «Si invoquem un dualisme és per recusar un altre. […] passant per tots els dualismes que són l’enemic, però un enemic absolutament necessari […]» (p. 47).

    Cal establir ponts culturals basats en un reconeixement del mínim comú múltiple, respectant la diversitat

    En conseqüència a tot això exposat, com afirmen Deleuze i Guattari, «[…] hi ha un agenciament col·lectiu d’enunciació, un agenciament de de-sig, inclosos l’un en l’altre, i en connexió amb un prodigiós a fora que de totes formes fa multiplicitat […]» (pp. 53-54). D’aquesta manera, té lloc una interacció social per la qual «[…] la unitat no deixa de ser combatuda i obstaculitzada en l’objecte, mentre que un nou tipus d’unitat triomfa en el subjecte» (p. 15).

    Amb aquest ordre de les coses, obtenim l’axioma d’aquests dos autors, que enllaça amb l’assenyalament en sentit possessiu del «nosaltres» del pulaar, i l’orienta en el cos social: «El múltiple cal fer-lo, però no afegint constantment una dimensió superior, sinó, al contrari, de la forma més simple, a força de sobrietat […] només així, sostraient-lo, el Un forma part del múltiple» (p.16).

    En conclusió, sempre hi ha un «exterior» que defineix la multiplicitat i crea, com a mínim, una dicotomia excloent indicant una tercera persona («ells») o un assenyalament cultural («allò»). Davant d’aquesta exclusió, els autors defensen que hem d’evitar uniformar els atributs culturals de les persones a partir de màxims comuns denominadors. En comptes d’això, afirmen que cal establir ponts culturals basats en un reconeixement del mínim comú múltiple, respectant la diversitat. I, en aquest context, és important reflexionar sobre el paper de l’educació en la implementació d’aquest model perquè, com assenyalava Violeta Nuñez seguint Herbart, la praxi educativa ha de tenir sempre en compte l’assenyalament d’aquest tercer element cultural que defineix la multiplicitat, i cal considerar la forma com aquest assenyalament cultural és culturalment integrat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Montse Ros: «La LEC es va fer per gastar menys diners en educació»
    Next Article
    Entrevista
    Jesús Rogero: “Hi ha una relació directa entre més inversió, més recursos i una millora en els resultats”
    Ivan Salavedra Marco

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    juny 5, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}