Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els adults dislèctics cometen més errors d’escriptura

    Agència SINCjuliol 2, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    hand writes with a pen in a notebook
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a Agència SINC

    La dislèxia s’associa amb la dificultat per llegir dels nens que confonen i alternen paraules, lletres i síl·labes. No obstant això, a l’hora d’escriure, aquest trastorn segueix patent encara en l’edat adulta.

    Per demostrar-ho, un equip d’investigadors espanyols va dissenyar un experiment amb 40 adults universitaris -20 dislèctics i 20 amb capacitat lectora normal- de la mateixa edat i nivell educatiu. Els participants van escriure en una tauleta gràfica paraules que els van ser presentades visualment (tasca de còpia) i auditivament (tasca de dictat).

    “Aquestes paraules variaven en la seva freqüència d’ús, en la seva longitud i en la seva consistència en la relació entre fonemes. Les paraules consistents, com ‘pal’, estan formades per sons que només es poden escriure d’una manera; les paraules inconsistents inclouen sons que podrien correspondre a lletres diferents, com ‘vaso‘, que podria escriure amb b pel seu so”, explica Olivia Afonso, investigadora al departament de Psicologia Cognitiva, Social i Organitzacional de la ULL.

    Els resultats, publicats a Frontiers in Psychology , mostren que els alumnes amb dislèxia -persones molt formades amb un ampli contacte amb el llenguatge escrit- segueixen experimentant dificultats en aquest àmbit. No només cometen més errors, sinó que a més comencen a escriure més tard -tenien latències d’escriptura més llargues- i produeixen pauses més llargues entre lletra i lletra.

    “Encara que això s’observava tant en còpia com en dictat, la diferència era òbviament més gran en la còpia, ja que a aquesta tasca cal sumar als problemes d’escriptura les ja conegudes dificultats en lectura que experimenten els dislèxics”, concreta Afonso, autora principal del treball.

    Més dificultat amb paraules noves i llargues

    L’equip d’investigació va analitzar les característiques de les paraules que influïen en la durada de les latències i les pauses. La conclusió és que el grup amb dislèxia “mostrava efectes de freqüència lèxica i de longitud molt més grans que els exhibits pel grup control”, assenyala la investigadora.

    Pel que fa a l’efecte de freqüència, el grup amb dislèxia trigava especialment a començar a escriure paraules poc freqüents. “Aquestes dades revelen que els dislèxics necessiten major exposició a una paraula per poder emmagatzemar-la en el seu lèxic ortogràfic”, afegeix Afonso.

    Quant a la longitud de les paraules, l’equip va observar que el grup amb dislèxia es veia especialment afectat pel nombre de lletres que tenia. “Això augmentava considerablement el temps que trigaven a començar a escriure, però, sobretot, el temps que duraven les pauses entre lletres”, apunta l’experta.

    Aquest últim resultat sembla indicar que els dislèctics tenen dificultats en mantenir o seguir una seqüència de lletres en la memòria de treball. Segons la científica, cal seguir investigant per determinar si aquest dèficit en la seva habilitat per mantenir seqüències de lletres en la memòria a curt termini pot ser també responsable de la seva dificultat per emmagatzemar paraules noves o poc freqüents en la memòria a llarg termini.

    El treball mostra a més que l’ús de tècniques noves, com l’anàlisi dels temps d’escriptura mitjançant l’ús de tauletes gràfiques, suposa una aportació valuosa per a l’estudi del llenguatge.

    “En aquest cas, hem pogut detectar diferències entre participants amb i sense dislèxia fins i tot quan escrivien bé les paraules. Aquesta informació no estaria disponible si haguéssim fet un estudi clàssic, en què només s’analitzen els errors comesos “, conclou.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Les escoles infantils, una oportunitat per a València
    Next Article
    Actualitat
    Adrienne Diop: “L’educació no només contribueix al progrés econòmic, també a la pau”
    Agència SINC

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}