Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Prop de 200 estudiants universitaris es va reunir de divendres al vespre i fins entrada la nit de dissabte a la UAB per debatre reivindicacions i estratègies de mobilització. La Trobada Catalana d’Estudiants, convocada per la PUDUP (Plataforma Unitària en Defensa de la Universitat Pública), ha aplegat estudiants dels principals col·lectius mobilitzats; assemblees de facultat, assemblees llibertàries, sindicats com el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC), l’Associació d’Estudiants Progressistes (AEP), Estudiants En Lluita o el Sindicat d’Estudiants i fins i tot alguns estudiants d’institut mobilitzats.
L’objectiu d’aquestes jornades era, més enllà d’analitzar la societat, llençar una proposta sobre l’educació que busquen assolir. Així, la nit de divendres van començar parlant sobre quina és la funció social de la universitat i el dissabte van seguir amb debats sobre el model de govern de la universitat, l’accés, els preus i les beques, la LOMCE o la confluència entre l’activisme universitari i el de secundària, per finalment el dissabte al vespre debatre les properes mobilitzacions.
A falta de que redactin les conclusions en els propers dies, algunes propostes generaven gran consens entre l’estudiantat. La primera, la seva oposició a la LOMCE, la LEC i el decret Wert. La comunitat té clar a què s’afronta, i va treballar en proposar alternatives.
Reivindicacions consensuades
Pel que fa a l’accés, els estudiants de la trobada reivindiquen que sigui universal i gratuïtat, i a més vagi acompanyat de beques salari per permetre que aquelles persones que no poden comptar amb el suport econòmic de la família també puguin anar a la universitat.
Els activistes universitaris van mostrar una forta oposició als Consell Socials, on hi ha una important presència empresarial, i la seva preocupació davant el pes del que volen dotar aquest òrgan –o nous òrgans similars– les reformes de la universitat que plantegen des de les administracions. En resposta, defensen l’eliminació d’aquest òrgan i l’aposta per models assemblearis en la gestió de la universitat. Reivindiquen l’autogestió dels centres.
En la mateixa línia, s’oposen a la compatibilitat de docència i recerca pública i privada. La reivindicació sorgeix del fet que es donin casos, per exemple, de professors de les universitats públiques que redueixen la seva càrrega horària per impartir classes en màsters privats. De la mateixa manera, tampoc estan a favor de la recerca amb un finançament privat que pugui condicionar-la.
Una dels objectius de la trobada era enfortir llaços entre el moviment estudiantil universitari i el de secundària. En aquest sentit, activistes dels diferents nivells educatius van analitzar els seus contextos i van plantejar algunes mesures d’apropament i organització conjunta.
Pel que fa a la forma per reivindicar tot allò proposat a la trobada, es va celebrar una sessió plenària a porta tancada per parlar de les mobilitzacions en els propers mesos, que se seguiran treballant en el marc de la PUDUP i les assemblees de facultat.