Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els infants posen deures a l’alcaldessa: més temps lliure, vida al barri i prevenció del bullying

    Redacciójuny 8, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Ada Colau, a l'escola Cervantes
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els nens i nenes de 6è de l’Escola Cervantes, al districte de Ciutat Vella, han presentat aquest matí l’Agenda dels infants a l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i a la tinenta de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Ortiz, amb l’objectiu de traslladar les demandes i propostes dels nens i nenes de 10 a 12 anys de la ciutat. Per la seva banda, l’alcaldessa s’ha compromès a obrir un diàleg amb els infants i donar resposta a les seves demandes abans d’acabar l’any.

    L’Agenda dels infants recull les seves 11 grans demandes i proposa 115 actuacions importants, des del seu punt de vista, per viure millor a Barcelona. Aquestes propostes s’adrecen tant a l’Ajuntament i altres administracions, com a les escoles, a les famílies i als mateixos nens i nenes. L’Agenda és el resultat d’un treball col·lectiu iniciat a finals del 2016 en el marc del programa “Parlen els nens i nenes: benestar subjectiu de la infància a Barcelona”, un programa municipal de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament que realitza l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona (IIAB).

    Durant el 2017, l’IIAB va realitzar la primera enquesta sobre benestar subjectiu de la infància a Barcelona, que van respondre 4.000 nens i nenes d’entre 10 i 12 anys de la ciutat de tots els districtes de la ciutat (el 15% dels infants d’aquesta edat) i, per tant, segons diuen des de l’Instiutt, “els resultats són representatius dels 25.000 infants d’aquesta franja d’edat que viuen a Barcelona”. Les primeres dades de l’enquesta les van presentar el novembre de 2017 Laia Ortiz i la directora de l’IIAB, Maria Truñó. A partir d’aquí, es van dur a terme 84 tallers participatius per interpretar conjuntament amb els nens i nenes els resultats inicials de l’enquesta i per demanar-los que fessin propostes de millora del seu benestar.

    Les 11 principals demandes dels nens i nenes d’entre 10 i 12 anys de la ciutat de Barcelona, desenvolupades en 115 accions concretes es poden consultar en el següent enllaç i, també, es poden visualitzar en aquest breu vídeo.

    Són les següents:

    1. Tenir més temps per gaudir amb la família
    2. Menys temps d’estudis i més temps lliure per jugar i estar amb els amics i amigues
    3. Sentir-nos més segurs i segures, i rebre més suports quan tenim problemes
    4. Més escolta i prendre’s seriosament el que diem
    5. Més llibertat i més confiança en les nostres capacitats
    6. Participar en les decisions de l’escola i canviar les maneres d’aprendre
    7. Lluitar decididament contra el bullying i prevenir-lo
    8. Cuidar-nos millor, hàbits saludables i satisfacció amb el propi cos, ja que l’aspecte físic és, segons diuen, la principal causa d’assetjament
    9. Que tothom tingui el que necessita i donar més valor a les coses que tenim
    10. Més vida amb la gent del barri i espais per trobar-nos amb altres nens i nenes
    11. Fer més coses a l’aire lliure, en una ciutat més verda

    El temps, la llibertat i la vida d’estudiant són els tres aspectes que van sortir més mal parats en l’enquesta, aquells en què els infants expressen un major grau d’insatisfacció. Concretament, la meitat dels nens i nenes de Barcelona no estan prou satisfets amb el seu temps lliure (el 53%) ni tampoc amb la llibertat o autonomia que tenen (el 48%). I 4 de cada 10 no estan prou satisfets amb la seva vida d’estudiant (el 42%).

    Lluny de ser aspectes inconnexes, aquests tres àmbits d’insatisfacció estan estretament relacionats. Segons l’IIAB, “els horaris escolars, la quantitat de deures que tenen i el volum d’activitats extraescolars que fan (sobre les quals diuen que no tenen prou llibertat per decidir) generen la sensació de tenir poc temps lliure per jugar, i per passar amb la família i menys autonomia de la que voldrien per decidir què fer amb el seu temps”.

    Obrir diàlegs i donar respostes

    L’IIAB destaca també que “el paper dels infants com a informadors imprescindibles, directes i qualificats sobre qüestions que els afecten suposa un gir important en la forma de recollir dades sobre infància i adolescència amb una mirada integral sobre les seves vides. Per altra banda, el debat i interpretació conjunta dels resultats amb els nens i nenes en tallers participatius a les escoles també suposa un valor afegit important a les dades que es recullen”.

    En aquest sentit, l’Agenda dels infants no és un punt i final “sinó un punt de partida, una oportunitat per obrir diàlegs entre els infants i les persones adultes de la ciutat per trobar solucions i millorar, conjuntament, el benestar dels nens i nenes”. Per això, a partir d’ara l’Ajuntament impulsa una nova fase del programa “Parlen els nens i nenes” amb la creació del Grup Altaveu. Aquest grup, amb uns trenta nois i noies d’uns dotze anys de tots els districtes de la ciutat i vinculats a les primeres fases del programa, s’encarregarà d’aportar les veus dels infants en diversos espais de participació de la ciutat donant a conèixer l’Agenda dels infants i obrint diàlegs al voltant de les seves demandes i propostes.

    Abans que acabi l’any, l’Ajuntament de Barcelona s’ha compromès a fer un retorn de les seves demandes i propostes i donar resposta als nens i nenes sobre què està fent l’Ajuntament al respecte, sobre com i què podria fer més o millor per seguir millorant el seu benestar. Finalment, a la tardor, es presentarà l’informe global del programa “Parlen els nens i nenes: el benestar subjectiu de la infància a Barcelona”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ada colau agenda dels infants bullying Institut Infància i Adolescència participació temps lliure
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Quins són els graus amb la nota de tall més baixa i més alta de cara al curs 2018-2019?
    Next Article
    Actualitat
    Un institut de Tarragona, finalista dels premis ‘Ecoinnovació Educativa’
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Entrevista
    Lluís Rabell: “La visió de la ciutat educadora té a veure amb la construcció de xarxes comunitàries”

    març 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}