Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els menors estrangers no acompanyats, més enllà dels estereotips

    Agustín Morenomarç 20, 20186 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un menor del projecte Tasta’m | Fotos: Fundació Servei Solidari

    Adolescència. Quan llegeixes aquesta paraula, què sents? I què recordes? Tots hem hagut de viure aquesta etapa i sabem que no és gens fàcil, jo diria que és una de les més difícils. Una època plena de canvis, noves emocions, comencem a ser conscients del que és la vida, de com és la nostra vida, del món que ens envolta, descobrim el que són les responsabilitats, en sentim sòls en la immensitat del món, incompresos, i canvis, molts canvis, de cos i de ment. I ràpid. I tot, tot, passa molt de pressa.

    Ara imagina que a més, has nascut a un altre país i has decidit emprendre un viatge sol, a la recerca d’una nova vida, a la recerca d’un futur millor. O tan sols vols tenir l’oportunitat d’estudiar i de viure en un altre país amb més oportunitats d’estudiar o de treballar. O imagina que has hagut de fugir de la guerra, de la misèria o de situacions de maltractament o d’abús.

    Agafes una motxilla amb quatre coses i marxes de casa per emprendre el viatge de la teva vida, tens 13, 15 o 17 anys, i sobretot, recorda que estàs sol. Et dirigeixes al port i esperes el moment per saltar al mar i enfilar-te a un vaixell, esquivar la policia mentre intentes amagar-te sota d’un camió i passar el famós estret a l’altre món. O imagina que has pagat a una màfia que et promet que arribaràs a la península. O fa dos anys que creues tota Àfrica amb una motxilla plena i amb les butxaques buides. I puges a una Zòdiac abarrotada de gent terroritzada, i tu, sol, puges. Catorze quilòmetres et separen del teu destí.

    Arrisques la teva vida, ningú sap si arribaràs o no. Ni tu tampoc n’estàs segur. Però la por no t’atura. Tens massa a perdre, tens massa a guanyar. I arribes a un nou món, l’Europa idealitzada en la qual tant somiaves. Parlen un altre idioma, una cultura molt diferent de la teva, altres normes socials….I vas a viure a un centre de menors, amb molts joves que es troben en la mateixa situació que tu. Molts joves i pocs professionals, on no pots rebre tota l’atenció que necessites, perquè no ets l’únic que està en aquesta situació i segur que hi haurà algú que té molts més problemes que tu. De cop i volta et despertes i res s’assembla al que tu somiaves.

    Quan arribes una de les coses més importants és aprendre l’idioma. ¿Però estàs realment preparat per això? ¿Podràs fer front a aquests i altres reptes que t’esperen? ¿Ets conscient del camí que has començat? Sigui com sigui ho has d’aconseguir i ha de ser el més aviat possible ¿Com ho faràs? ¿I com s’ho faran els professionals que t’han d’acompanyar? Aquest és el nostre repte.

    Tots els professionals que treballem amb persones, hem d’intentar empatitzar: intentar veure amb els seus ulls, pensar amb el seu cap i sentir amb el seu cor. La majoria tenim ferides que no han estan curades, i de vegades fan mal o molt mal. Però hi ha ferides i ferides. Molts d’aquests joves, amb tot el que han passat, amb l’edat en què es troben, i en la seva situació, tenen molta inestabilitat emocional. Provocada per aquest passat però també per la incertesa del seu futur més pròxim. Per als menors no acompanyats, la frontera dels 18 anys pot suposar acabar al carrer, sense papers, igual de sols que quan van arribar i amb el seu somni convertit en un malson.

    El més difícil de treballar en l’àmbit formatiu amb aquests joves és la diversitat de perfils. Al llarg de la meva experiència he tingut l’oportunitat de conèixer a joves com el Mohamed, l’Omar, l’Ayoub… Cadascun d’ells amb una història i una vida molt diferent. Alguns d’ells han patit molt i estan molt afectats per tot el que han viscut i això els dificulta molt aconseguir els seus objectius i iniciar-se en un aprenentatge. Altres joves tenen una capacitat de resiliència admirable i estan plens de forces i ganes de lluitar i formar-se, de superar-se i créixer com a persones. I en molt poc temps fan una gran evolució en l’aprenentatge de la llengua. És admirable que un jove aprengui a defensar-se en un idioma en tres o quatre mesos!

    Hi ha joves que mai han anat a l’escola, d’altres ho han fet però durant molt poc temps i també hi ha casos en què el carrer ha sigut el seu espai real d’aprenentatge. Alguns joves van començar a treballar de molt petits. Hi ha d’altres que han estudiat fins a segon de batxillerat, hi ha que tenen famílies estructurades i d’altres famílies molt desestructurades. Amb aquests perfils tan diferents el ritme d’aprenentatge també és molt divers, i a vegades costa aconseguir anar tots al mateix ritme, per això necessiten una atenció el més individualitzada possible, treballar amb grups reduïts per facilitar i agilitzar l’aprenentatge.

    Però en el món educatiu en general, és cert que a vegades els mestres s’entesten a ficar coneixements al cap, sense prioritzar els sentiments o les emocions i sense tenir en compte els interessos, les seves necessitats i capacitats. Crec que és essencial partir dels interessos dels alumnes tenint en compte les seves necessitats, és la principal eina metodològica per poder generar un aprenentatge real i útil. Utilitzant una metodologia flexible i adaptada al perfil del grup. Escoltar i conèixer al jove, a cada jove, i crear un vincle, per crear una relació de confiança i estima.

    Una altra de les eines pedagògiques més importants per dur a terme aquest objectiu i la que més m’agrada i crec que és de les més eficients, és el joc. Està demostrat que jugant pots fer viure una experiència satisfactòria i enriquidora d’aprenentatge, fent-los gaudir i despertant l’interès i la motivació per seguir aprenent. A part d’aprendre també ajuda a l’autoconeixement i el dels companys, a enfortir les relacions del grup i a conèixer una mica més als alumnes amb què treballem, tant les seves habilitats com les seves debilitats. Tot es pot ensenyar jugant, però s’ha de ser creatius i atrevir-nos a crear nous materials didàctics, dinàmiques, jocs… Hem d’intentar innovar cada dia, esforçar-nos per aconseguir el nostre repte, ajudar en l’aprenentatge i en el desenvolupament de les persones.

    Si algun dia, per casualitat, el viatge d’algun d’aquests joves el porta a la vostra aula, es converteix en el vostre alumne, no oblideu tot el que ha fet per estar assegut allà. Tota la força, la determinació, la il·lusió que li han calgut, però també tots els estereotips que li hem adjudicat com una segona pell; tota la soledat, tristesa i por que ha superat. El futur està a les seves mans però compta amb les vostres per fer-lo seu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    mena menors migrants menors no acompanyats opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Una app i un videojoc per ajudar els nens amb síndrome de Down (o sense) a llegir i parlar millor
    Next Article
    Entrevista
    “Els fills han tornat a ser un dispositiu polític, econòmic i social per retreure les dones a la llar”
    Agustín Moreno
    • X (Twitter)

    Diputado de Unidas Podemos en la Asamblea de Madrid

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}