Ja està en marxa l’organització de les IV Jornada Educongress, que tindrà lloc dissabte 29 de febrer del 2020 a l’Auditori AXA, de l’Illa Diagonal. El tema que tractaran aquests any és: Joc, l’aprenentatge i organització d’espais, i la inauguració serà a càrrec de Ramon Grau, subdirector general d’Ordenació Curricular del Departament d’Educació.
El joc és un objectiu i un punt de partida en si mateix. L’infant aprèn jugant i no només juga per aprendre. El joc és l’activitat per excel·lència de l’infant, és una activitat natural i també un dret universal reconegut per la Convenció sobre els drets de l’infant (20 de novembre de 1989).
Dissenyar un bon espai de joc consisteix en proporcionar un entorn segur, divers i flexible, amb una ambientació acurada per tal que els que hi juguen s’hi sentin a gust (il·luminació, temperatura, sons, materials…) Aquest espai ha d’oferir els estímuls necessaris als infants perquè puguin desenvolupar les capacitats motrius, cognitives, relacionals, creatives, sensorials, d’experimentació i comunicació.
Les activitats lúdiques que organitza l’escola no es limiten a les parets que la componen, sinó que s’utilitzen els recursos de l’entorn per fer sortides; l’espai exterior al centre escolar és un recurs educatiu excel·lent: espai cultural, natural i social.
“Jugant es desenvolupa la capacitat comunicativa. El joc crea un context de relació on l’infant estableix vincles amb ell mateix i amb els altres, i el llenguatge és una eina important” (Currículum i Orientacions d’Educació Infantil. Departament d’Educació, 2016)
Com a mestres, hem de garantir les condicions perquè el joc es dugui a terme, possibilitant-lo i reconeixent-li el seu valor. A l’aula, a l’estança, al patí, al jardí, a la sala de psicomotricitat, els tallers o atelier són espais privilegiats per aprendre; qualsevol espai de l’escola: els passadissos, la cuina, les escales i els banys poden esdevenir espais plenament lúdics i educatius. Com diu un dels ponents que participaran a Educongress, Alfredo Hoyuelos:
“Mirar todos los días la poética lúdica de los niños y niñas me transporta a memorias, nostalgias y ensoñaciones de mi propia infancia. Una infancia, tal vez, ahora adulterada por mis recuerdos manipulados. No obstante, la observación desprejuiciada y documental de los niños y niñas me ocasiona narrativas que abren otras posibilidades de lo humano. Estoy de acuerdo con Eduardo Bustelo cuando afirma que “los niños y niñas son los principiantes de lo imposible”. He visto polisensorialmente cómo en el juego infantil niños y niñas construyen proyectos en su propio caminar artístico o crean espacios que dotan de sentido metafórico. También abrazan territorios, como los sitúa Careri, que transforman simbólicamente en archipiélagos significantes”.
A més d’aquest ponent, el programa de la jornada inclou moltes altres ponències, com per exemple: Jugar, la millor manera de créixer i aprendre, a càrrec d’Imma Marin, conferenciant, emprenedora, escriptora i presidenta de l’Associació IPA Espanya (associació pel dret a jugar de nens i nenes); Espais d’aprenentatge, el joc, la psicomotrocitat i el paper de l’adult a l’escola Ítaca de Manresa, a càrrec de les mestres d’aquest centre Eva Bru i Elena Sarri; El joc a l’aire lliure, a càrrec de la mestra Carolina Palacios i de Bibiana Marful, cofundadora de l’Associació Nacional d’Educació a la Natura; o Transformar contextos d’aprenentatge i de benestar, que impartiran les professores Teresa Godall (Universitat de Barcelona) i Antònia Riera (Universitat de les Illes Balears), entre altres.
La inscripció és oberta fins el 21 de febrer de 2020.