Les cooperatives d’alumnes són projectes holístics, ja que ens permet treballar els reptes que el panorama educatiu actualment es qüestiona. Per una banda, són projectes que vehiculen els continguts i competències de diferents matèries curriculars i, per l’altra, incorpora els valors humanístics tan necessaris i demandats com a est formatius que cal abordar i que són intrínsecs al cooperativisme: equitat, igualtat, democràcia, honestedat, justícia, solidaritat, transparència, autoajuda, treball col·laboratiu i responsabilitat.nnPerò, com a docents, com les iniciem? Com podem facilitar que sigui l’alumnat qui impulsi els projectes? Com gestionem —o com s’autogestionen— els conflictes? Per quins principis ens regim? Com duem a terme la presa de decisions? Com aprenem la manera de fer de les persones empàtiques, però alhora crítiques amb el món que ens envolta? Com integrem la diversitat d’opinions? Les cooperatives d’alumnes també representen un aprenentatge per als docents, ja que atorguen més protagonisme a l’alumnat, fomentant la seva creativitat i canviant els rols a l’aula.nnLa Federació d’Escoles Cooperatives de Catalunya, EscolesCoop, amb la col·laboració de Barabara Educació, han dissenyat una formació en línia gratuïta dirigida a docents d’educació primària i secundària que vulguin impulsar, crear i gestionar cooperatives d’alumnes a l’escola. Es tracta d’una formació oberta a qualsevol mena de centre educatiu i basada en el model propi publicat ara farà un any, el Marc metodològic de les cooperatives d’alumnes d’EscolesCoop.