Si un o una jove abandona prematurament els estudis, abans d’obtenir una titulació de l’educació secundària postobligatòria, queda en una situació de desavantatge per desenvolupar el seu projecte de vida. Si el percentatge de persones joves en situació d’abandonament escolar prematur és elevat, com ara passa a Catalunya, el problema esdevé social.
Totes les administracions públiques, des dels ajuntaments fins a la Comissió Europea, identifiquen com un repte prioritari elevar la taxa de persones que donin continuïtat a la seva trajectòria educativa més enllà de l’etapa obligatòria.
L’SLOATE és més que una proposta metodològica. La Diputació de Barcelona el posa a disposició dels ens locals acompanyat de recursos tècnics, finançament, formació i recursos materials perquè els ajuntaments i els consells comarcals puguin desenvolupar el sistema i que assoleixi la seva plena potencialitat.
Recentment s’han presentat les guies SLOATE, un conjunt de quatre guies i eines associades que faciliten la construcció del sistema a tots els municipis que s’ho proposin.
Durant la seva presentació es va posar en valor el fet que, com la totalitat del sistema d’orientació i acompanyament, ha estat realitzat gràcies al treball en comú de tècnics del món local, de tècnics dels àmbits d’Educació i Joventut de la Diputació de Barcelona i de persones expertes en orientació.
Per què son útils les guies SLOATE?
En primer lloc, perquè aporten fonamentació teòrica. Les guies defineixen un marc conceptual clar i abastable. Aquesta claredat no es contradiu amb el fet que es reconeixen les diferents modalitats de treball en xarxa que els ens locals poden desenvolupar, facilitant el treball entre els diferents perfils professionals.
Es reconeixen, també, diferents intensitats en el desenvolupament de l’SLOATE, d’acord amb la diversitat de recursos i de realitats del món local.
Concreten, pas a pas, la proposta per al desenvolupament de l’SLOATE, oferint un detall molt específic d’idees i d’accions. Les accions proposades s’acompanyen d’eines. Per tant, les guies no només ofereixen indicacions, sinó que són instruments útils per al seu desenvolupament.
Què caracteritza les guies SLOATE ?
Aquestes guies són dinàmiques entre elles, de manera que estan connectades, i aquestes connexions estan especificades clarament. L’objectiu és que s’entengui el concepte i la mirada global del Sistema Local d’Orientació i Acompanyament a la Trajectòria Educativa i que es treballi com un conjunt. Les guies també són dinàmiques en tant que s’aniran adaptant a l’evolució de la pròpia proposta metodològica SLOATE. Finalment, les quatre guies s’ofereixen en format digital perquè puguin ser consultades des de diferents dispositius, o bé impreses.
Des de la Diputació de Barcelona s’està treballant en nous recursos per acompanyar els ens locals que desenvolupin un SLOATE i per actualitzar els existents. La prioritat és el desenvolupament d’una nova eina: la Plataforma Noves Oportunitats Educatives, que faciliti el seguiment personalitzat de la població en risc o en situació d’abandonament escolar prematur, així com la gestió dels recursos i de les activitats que el conjunt de la comunitat pugui mobilitzar al servei d’aquestes persones per contribuir a la seva continuïtat educativa.
Accediu a les guies metodològiques SLOATE aquí
Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon, especialment, a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4: “Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’Agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.