L’excés de soroll afecta el docent, obliga a elevar la intensitat de la veu i produeix irritabilitat, cosa que també influeix en la producció de veu. Igualment, afecta l’alumne, dificulta el missatge i crea ambients més agressius.Abans de començar la feina a l’aula, podem parlar amb l’alumnat sobre el soroll, demanar-li com el definiria i preguntar-li com creu que influeix en les nostres vides.
Aprendre a treballar en silenci. Escoltar el silenci
El primer objectiu que ens plantegem és fer-nos conscients del soroll. Per aconseguir-ho, analitzarem ambients diferents de l’aula i prestarem atenció als aspectes següents:
1. Soroll exterior: Demanar a l’alumnat que romangui en silenci durant uns quants minuts i, posteriorment, mantenir un diàleg sobre el que ha succeït: Com s’ha sentit. Quins sons ha percebut. Si els ha trobat agradables o desagradables.
2. Mantenir un diàleg: Llocs on s’està en silenci i quina mena d’activitats s’hi realitzen. Llocs on hi ha soroll i quina mena d’activitats s’hi realitzen. El treball que es realitza a l’aula requereix un ambient de tranquil·litat i silenci.
3. Soroll interior: Aprofitar una situació de l’aula en la qual hi hagi un excés de soroll per enregistrarla i, posteriorment, reproduir-la per tal que els alumnes l’escoltin. Podem portar a classe un sonòmetre i mesurar diferents sorolls. A la nostra aula hi ha massa soroll.
4. Amb més soroll, més esforç per entendre’ns: Encomanar a un alumne que s’encarregui de parlar sobre un tema qualsevol mentre els altres fan soroll. Es necessita fer molt més esforç per ferse entendre.
PROPOSTA PER TREBALLAR A L’ AULA
- Pugem la intensitat de la veu per damunt del soroll ambiental? Si la resposta és afirmativa, tenim el risc de lesionar l’aparell vocal.
- Reduïm el soroll a l’aula? Si la resposta és afirmativa, és el més convenient, ja que no ens perjudiquem i fem un ambient confortable.
Font: Revista Guix núm. 388. Clic aquí.
Extret del llibre M.I. CORTAZAR i B. ROJO (2007), La veu en la docència, Barcelona, Graó.