Sabem que podem definir la competència emocional com la capacitat de reconèixer les emocions i els sentiments propis –i de les altres persones–, la qual cosa ens permetrà guiar els nostres pensaments i les nostres accions.
Sabem que quan estem envaïts per una emoció no pensem ni actuem de manera racional.
Sabem que les emocions no les podem controlar, que no podem decidir quina experimentarem en cada moment –no ens evita enfadar-nos dir que no ens enfadarem–. El que sí que podem controlar són les actuacions que realitzarem per reconèixer que estem alterats.
Sabem com n’és d’important aquesta competència emocional per viure bé. Cal que ens cuidem nosaltres i que també tinguem cura de les persones que ens envolten.
Sabem que la manera com ens expliquem el que sentim i les funcions que hi atribuïm incrementen, en una direcció o en una altra, el que sentim i fem.
Sabem que el professorat som un model per a l’alumnat i que a partir de la gestió que fem de les nostres emocions els infants aprenen també a gestionar les seves.
Volem que es reconegui la importància que té la competència emocional, i ara que el nou currículum li atorga un espai important, ho podem aprofitar per treballar-ho amb els infants.
Volem experimentar una bona comunicació emocional, durant la qual tothom es pugui manifestar de manera respectuosa i assertiva, a més de facilitar l’expressió de les emocions en entorns segurs i respectuosos.
Volem que les professores i els professors siguem conscients que som un model de gestió emocional per a l’alumnat i que esdevinguem uns agents que promoguin la millora de la competència emocional.
Podem treballar en el reconeixement de les emocions, definint-les, estudiant en quines situacions apareixen, quins pensaments ens provoquen, com podem refer els nostres pensaments i realitzar actuacions assertives.
Podem practicar els passos de la gimnàstica emocional, que són els següents: 1) Identificar la situació que ens provoca l’emoció; 2) conèixer les emocions i els sentiments que ens provoca la situació; 3) ser conscients dels pensaments que ens han provocat les emocions; 4) concretar les errades i les distorsions dels pensaments; 5) crear uns altres pensaments que reparin els errors; 6) determinar les emocions que els nous pensaments ens provoquen, i 7) passar a l’acció.
Podem crear condicions per generar benestar i reclamar les que ens manquen. Si sabem, volem i podem somiar un futur millor i més just, aconseguirem concretar què volem transformar dels centres i dels sistemes, i ho farem perquè creiem que no és impossible. Cuidem-nos!
1 comentari
CALDRIA INCORPORAR la vessant organísmica de les emocions i els sentiments, que es creen en el cos i s’expressen a traves del cos. És necessari actuar sobre el cos per gestionar la vessant emocional.